Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 397 ggr
johanna_loveAnimals93
0

Problem..

Min kanin vill inte bli upplyft, när vi ska lyfta upp henne till och från utegården springer hon bara iväg till närmaste hörn. Vi har testat både att lyfta i nackskinnet och under bröstkoren/magen (och under bakbenen på båda förstås) men hon verkar tycka lika illa om båda sätten. Jag vet inte om det är vi som gör fel eller om hon helt enkelt inte gillar det.. Har ni något tips??? :) Tacksam!!

[Maria-Gerbiler]
0

Du får nog öva mkt med henne så att hon vänjer sig. Hoppar hon ned från famnen när du håller i henne eller springer hon bara iväg när du ska lyfta upp henne.

Du kan prova med att rulla in henne i en handduk så att hon lugnar ned sig. Nackskinnet ska man helst inte lyfta i då det alltid är några blodkärl i huden som brister då.

Stravaganza
0

Jag har aldrig lyft min kanin i nackskinnet för jag tycker det är grymt elakt, fast det kanske det inte är. Men jag liksom vågar inte ens göra det. :P

twinnie
0

Kaniner ska man absolut inte lyfta i nackskinnet. Du har fått din kanin att förknippa upplyftningen med något negativt, dvs. att det gör ont helt enkelt! Jaga heller inte kaninen. Då förstår den att den ska få komma in, vilket inte är kul! Sätt dig mitt i hagen och vänta tills hon kommer till dig. När hon nosar lite på dig ska du ta ett mjukt tag om henne och hålla fast, så hon inte sprattlar sig ur greppet.

Min kanin kommer när jag ropar, vilket är en stor fördel. Så det är också något att träna på.

Zvintos
0

Nackskinnet greppar jag enbart om när kaninen betett sig dumt för att markera (lyfter INTE), eller håller runt nackskinnet+öronen och andra handen under rumpan på dem som sprattlar.
Är enbart en jag använder detta på, då känner hon sig lugn och vet att hon inte kommer bli tappad.

johanna_loveAnimals93
0

Ok jag ska inte lyfta henne i nackskinnet mer…tack för alla tips?!!

johanna_loveAnimals93
0

#1: Hon springer iväg när jag ska lyfta upp henne…ska testa det där med handduken =)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.