Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 558 ggr
0___0
1

För varmt för kaninen?

Hej, Jag undrar om ni tror att det kommer bli för varmt för en kanin att bo i en lekstuga, Det är väldigt varmt där inne men om man ha öppen dörr blir det inte Jätte varmt, om det är sol blir det bara lite varmare än ute, Men inte mycket varmare, Bara någon grad, Men vad tror ni? Om man sätter ett kompostgaller för dörren så kan man väl ha den öppen hela tiden, för då kan inga djur komma in där, som katter osv, Och en annan sak bara, I KP (KamratPosten) Stog de att man bör ha minst två kaniner men det är väl inte sant?

juliafrojd
0

de där med lekstugan har jag ingen aning om, men man måste inte ha 2kaniner funkar bäst med en kanin,då dom är koloni djur. ;)

0___0
0

Okej Tack!

elinab
0

Det brukar funka bra att låta kaniner bo i gamla lekstugor :)

Men om stugan står i solen och ofta blir varm måste ni vara försiktiga, köp gärna en termometer att ha där så att ni kan hålla koll på hur varmt där blir. Kaniner är ganska känsliga för värme - om det blir över 25-26 grader kan de drabbas av värmeslag och i värsta fall dö. Ett tips? är att ta tomma 1,5 litersflaskor, fylla med vatten och lägga i frysen. Sen lägger ni en flaska hos kaninen på varma dagar, det fungerar som ett kylelement.

Att fixa kompostgaller så att dörren kan stå öppen låter också bra!

0___0
0

#3 Okej, Ska jag ha öppen dörr och kyllda flaskor? :) Tack för tipset!

juliafrojd
0

#4 dukan nog ha både oc :)

#3 drar de inte i lektugor?

bara en fråga :)

minaninar
0

jag tror du måste fixa ventilation..kan man fixa tror jag med lite borrade hål under taket i alla riktningar. dina föräldrar får hjälpa. det är mkt viktigt som ovan sade. men det är också farligt ifall det blir stillastående luft, kiss o bajs o flugor o varmt - då är det mkt lätt hänt att kaninen får fluglarvsattack som på mindre än ett dygn kan göra att kaninen dör en mkt mkt plågsam död. Inte heller hälsosamt med dålig ventilation i allmänhet.Ventilation är ett måste i alla byggen till  kaniner samt att det går att hålla en bra temperatur.

0___0
0

okej!