Rinnande ögon.. IGEN
Jag berättade för ett tag sedan om min kanin Stella som hade problem med rinnande öga. Vilket jag fick bättre genom att badda osv.
Men såg nu att det gått över i båda ögonen och hon nyser och har sig.. Vad kan detta vara? Ingen av de andra kaninerna är drabbade så de smittar som tur är inte. Och alla bor nere i källaren utan drag så kan inte bero på de.
Börjar bli lite orolig för min lilla tös D:
Tacksam för svar!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Det kan vara ögoninfelmation kontakta vetrinären och rådfråga :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#1 Fast dem nyser inte av ögoninflammation
Tycker det låter som förkylning eller något annat virus.
Hade åkt till veteinären eftersom det ej vill sluta :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åk till vterinären och få ev behandling för ögonen och förkylning osv, om det nu tros vara detta.
Men annars är det nog bara att prova sig fram om din kanin är kännslig för damm. Prova med hampströ, stl (riven kartong), papperspellets eller bara rivet papper. Och se om det försvinner när du använder något av detta.
Började det med irriterande ögon så tror jag personligen det beror på damm efter som det brukar visa sig där först, och när halsen är tillräckligt irriterad kommer nysningar osv.
Du kan även köpa hem "noviform" (en ögonsalva) på apoteket som är bra vid irritation och som är lite bakteriehemmande, tills dess att du varit till vet (om du inte får den där med). Kostar ca 40 kr.
Hakuna matata!
Kolla först dammet. Dammigt spån, dammigt hö, kanske en dammig källare?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Höt brukar vara bra, men du kan prova blötlägga det 20 min helt i vattrn innan du ger det, så binds de sporerna och dammet.
Hakuna matata!
Kolla om det är dammigt som tidigare personer sagt…
Kommer det snor när hon nyser? Kolla om det är torkat snor på insidan av tassarna eller i nosen. Då kan det vara Pasteurella. Det ger inte symptom på alla kaniner. Jag har tre kaniner och en har det och de andra visar inget alls på om de skulle ha det!
#6 tråden är från 2011 ;)
ojdå, såg den bland "nya inlägg" så måste blive nå fel där =) heh
Nu när tråden ändå kom upp , är det bättre? :)