Kaninen mår dåligt?
bettfel är när bettet inte e som det ska, Det kan orsaka att kaninen inte kan äta,
bettfelet kan vara medfött eller så får kaninen de när den tlx biter på gallret
om det är medfött så ska man åka till vetrenärn regelbundet och slipa ner tänderna
Bara kaninen får pinnar och hö så ska kaninen inte ha långa tänder :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#1 Tack! Men vad behöver en kanin för att måbra?
Behöver dom vaccinera sig eller brukar uppdödare redan gjort det när man köper dom?
nej, endel kan redan vara vacinerade, ifall den bor ute och ni bor i ett område där skjukdomarna härjar typ kaninpest eller så så skulle jag vaccinerat dom.
Kaninpest sprids via fästingar och myggor
en kanin ska få vara ute ur buren och springa a sig minst 1 gång per dag
Kaninen ska få 2 mål mat om dagen, 1 på morgonen och 1 på kvällen sam fri tillgång till hö och vatten-sedan kan man lägg in lite gräs för natten :)
det finns mycket en kanin behöver för att må bra,
Jag skulle föreslå att du läser på lite på internät eller så:)
Sök på Google vetja så gjorde jag innan jag skulle få min kanin!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#3 Okej Tack för hjälpen!
Men Kaninpest, Får man väl inte om man tar bort festingar och kollar så kaninen inte har några dagligen?
Bettfel är oftast ärftligt och man ska inte avla på djur som har bettfel i släkten.
#1Bettfel kommer inte vid bitning av galler. Däremot kan en kanin skada tänderna när dem biter på galler.
#4 Kaninpest kommer via smitta av vildkanin som har pesten.
Dock ovanligt i Blekinge överhuvudtaget.
Ser man att en kanin har fästing så ska man ta bort den direkt och se till att allting på fästingen kommer med.
Mina har sällan haft fästingar, tog 1-2 st förra året, och då har vi ändå Mycket fästingar. Tror inte kaniner får fästningar så lätt. Och inte så lätt sjukdomar heller av dem.
En kanin behöver bra mat, något att gnaga på (t.ex bra pinnar)bra bur, mycket kärlek och bra med Motion för att må bra. Dem kan ju såklart bli sjuka ändå.
Vaccinera får man oftast göra själv, och det gör man då hos veterinär, dock behöver man itne göra det.
Mina är inte det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej tack!
#1 Jag skulle peronligen inte fara till veterinärn och slipa ner tänderna, det blir bara ett stressmoment för kaninen.