Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1026 ggr
BeccaTilda
0

Kastrera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en 2 årig hane hemma: Nicke :) Han är min bebis och älskar honom otroligt mycket!! <3

Jag tog en kull på honom förra våren, när han var 1 år alltså. Ut kom 6 underbara pluttisar. Nu är han lite frustrerad tror jag, han skuttar efter mina händer och fötter och vill para sig med mig.. Inte alltid, men vissa dagar händer det.

Nu till min stora fråga: Borde jag para honom igen, kastrera honom eller inte göra något?

Vill hans bästa såklart!

Skickar med en bild på 2 månader gamla Nicke :)

BeccaTilda
0

Oj vad suddig bilden var!!

natha-mjau
0

det är väl onödigt att kastrera om han inte skvätter eller så :p

BeccaTilda
0

Okej :) Har bara för mig att vissa kan må dåligt av att inte få para sig när de "har lust" eller vad man säger!!

Fridaaaa
0

#3 nej dwt stämmer inte :-) Dem mår inte dåligt av att inte få para. däremot, om dem blir stressade pga hormoner är det ju bra att kastrera

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BeccaTilda
0

Hur vet jag att han blir stressad av hormoner då??

Fridaaaa
0

#5 du märker ju on din kanin e stressad.

BeccaTilda
0

Jaha, du menar så.. nej de är han ju inte :p Men är så säker på att jag läst på iFokus att det är elakt mot okastrerade hanar att inte para dem regelbundet!! Själv hade jag aldrig hört det men ville fråga någon endå!!

Fridaaaa
0

#7 det är helt felsktigt, det kan jag lova dig :-) Jag har 3 okastrerade hanar. Alla har parat någon gång i sitt liv men mår prima uran att para ;-) :-P

BeccaTilda
0

Så bra! Då käns det bättre :) När jag läste det med att de var tvungna att paras, annars kunde de bli psykiskt dåliga, så blev jag helt kall inombords och tänkte: Vad i helvete har jag gjort!? Måste para honom typ imorgon!! Hahah :)

Fridaaaa
0

#9 hehe oki men du kan vara lygn, det är inget måste ;-)

BeccaTilda
0

Gött :)