När avliva?
En sak som jag tycker är lite intressant faktiskt. När väljer du att avliva respektive inte avliva en kanin?
Jag hade valt att avliva för följande;
* Kaninen har bettfel
* Kaninen har annan form av jobbig, obotlig defekt
* Kaninen lider av en obotlig sjukdom/skada
Jag hade inte valt att avliva för följande;
* Kaninen är aggressiv
* Kaninen är stressad (när man försökt åtgärda det utan resultat hade jag dock avlivat)
* Kaninen har en svår sjukdom/skada som kan botas även om det är dyrt
Vad anser ni? Avliva för slakt räknar jag inte med då det inte riktigt är samma sak ^^
* Kaninen har bettfel
* Om kaninen har obotlig eller lidsam sjukdom
* Aggresivitet som inte går att göra åt (alltså om man har testat allt)
* Kaninen är aggressiv av vissa orsaker (alltså som går att göra åt)
* Om kaninens sjukdom går att bota inom kort tid (alltså inte om typ 2 år eller längre, inte så snällt mot kaninen)
* För att den inte följer standad (hört om dem som gjort det)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
en fråga bara, vad menar du med att "kaninen är stressad" ? 
är det att tex kaninen blir stressad av att sitta i famnen eller att kaninen är stressad dygnet runt? 
HAHAHAHAHAHA…..
Hade valt att avliva för följande:
x Bettfel
x Sjukdom som smittar och är livshotande
x Aggressivitet utanför bur på vuxen kanin, alltså när det ej är revirmarkerande.
x Stressad/väldigt rädd vuxen kanin.
x Stor skada som antingen inte går att fixa/kommer ta lång tid och ev. flera opreationer.
x En kanin som inte kan röra sig fritt till 100%
Hade inte avlivat för följande:
x Skada som kan självläka.
x Revirmarkerande när kaninen är i buren.
#1 Ja det lägger jag till på min lista, fattar inte hur man kan ta bort ett friskt djur bara för att det inte ser ut som "det borde". Skillnad på missbildningar och så, men inte bara för att den går utanför standarden..
#2 Stressad dygnet runt 
Om kaninen inte kan få ett liv som är till mesta del smärtfri och med vanlig livsglädje, trots pågående sjukdom och behandling.
Om jag bara inte skulle ha råd att hålla på med den behandling som krävs mot sjukdomen och för att hålla smärtfri och välmående. Har lite besparingar, men med tanke på vad veterinärvård kostar trots försäkring och att man snabbt blir "utförsäkrad" så skulle jag ju vara tvungen att avliva om jag inte kunde få ihop pengar, eller prioritera så att det fanns tillräckligt med pengar varje månad. Allt ska naturligtvis vara så att kaninen inte lider utan att man ser att det finns livsglädje och vilja att vara kvar.
* Kaninen har bettfel - om jag inte har råd att underhålla det så att det håller sig bra, inte skadar kaninen och med diet kan ge hälsa ändå.
* Kaninen har annan form av jobbig, obotlig defekt - om det är ett lidande för kaninen och jag inte kan eller har råd att ordna vården som krävs.
* Kaninen lider av en obotlig sjukdom/skada - samma som ovan
* Kaninen är aggressiv - kanske om jag inte orkade och inte heller kunde hitta ett alternativ som kunde bli bra för den, dvs. komma till någon som verkligen vill och kan göra något åt det. När jag säger "orkar" menar jag att verkligen inte orka, att dels känna sig misslyckad, att allt man gör blir fel, att ingen bättring syns på horisonten, att jag själv inte kan utföra mina sysslor som matte, för kaninens väl o ve, eftersom jag är för rädd att hantera, att kaninen får sitta glömd i bur (vilket jag förutsätter är=att den också är olycklig, hoppade den glatt runt så…? men så tror jag aldrig det är)
* Kaninen är stressad - nja om den bara var stressad och inte aggressiv skulle jag göra allt för att trygga. Skulle få vara med mig så mkt som möjligt osv.
* Kaninen har en svår sjukdom/skada som kan botas även om det är dyrt - som sagt, om jag verkligen inte har råd utan att ställa mig själv i en sådan ekonomisk situation att jag hamnar på gatan.
Ska man lägga så mkt på behandling o bot måste det också vara relativt klart att kaninen kommer kunna ha det bra under hela tiden.
Jag kan bara utgå från min situation, men det nära band jag knutit till min kanin gör att jag bara skulle ta bort honom om jag inte såg något ljus på horisonten. Men jag skulle hellre ta typ någon lindrande behandling medans jag undersökte vad min kanin "ville" och vad som verkade möjligt att göra. Och jag skulle försöka ta reda på mer om alternativ medans han fick lindrande vård i väntan på beslut.
Personligen får jag totalskräck när jag tänker på att han skulle kunna bli så sjuk, eller att han en dag ska bli så gammal eller sjuk att det blir nödvändigt.
Jag svarade genom att kopiera livetskaniner och sedan göra min motivering, alltså jag hade fattat fel, trodde man skulle ta ställning till just de grejerna..
Men spelar ingen roll, kan ändå inte komma på några andra bra skäl.
Jag hade endast avlivat om kaninen led av något (sjukdom, skada, etc.) som inte gick att bota/fixa, eller om det skulle vara extremt dyrt att få kaninen att må bra igen. Alltså bara i extremfall hade jag valt att avliva. Vill alltid försöka göra mitt bästa för att hjälpa djur!
Jag hade inte avlivat en aggressiv kanin, eller en kanin som hade en liten defekt som den inte lider av. T.ex. så hade jag nog inte avlivat en blind kanin om den inte blev väldigt stressad av det så den mådde dåligt hela tiden.
#6 Klart man vill göra allt för djuren! :) Håller med dig om det med att ha blind kanin också.
* Om kaninen har bettfel, och man inte har råd/inte vill stressa kaninen för att underhålla tänderna hos veterinär.
* Om kaninen har en obotlig sjukdom, eller smittsam dödlig sjukdom.
* Kaninen är agressiv. hade då istället sålt/gett på foder till någon som tar bra hand om agressiva kaniner. Hade det inte funkat så hade jag nog avlivat, emn det skulle vara en sista lösning.
* Kaninen är stressad. (samma 'förklaring' som ovan)
* Kaninen inte uppfyller rasstandard (Dvs, avlivar om den inte är godkänd för utställning, vet inte hur många som gör det men det finns säkert)
*Kaninen har en sjukdom som går att bota, men är dyrt.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥