Få upp i vikt - hur?
Har en BJ-korsning som heter Albin.
Han var mager när han kom till oss (levt på lite gräs på sommaren, lite hö kanske någon gång i månaden om han hade tur och lite pellets då och då stort sätt)
Haft honom i 3 år nu denna sommaren och han gick upp jättebra i vikt hos oss, ögonen slutade rinna osv.
Men idag upptäckte jag att han hade gått ner 1 kg sedan förra sommaren.
Känns mager med.
Han får 3dl/dag svenska foder kanin&marsvin, massor av gräs plus lite hö (han har aldrig gillat hö direkt, så äter mindre än dvärgkaninerna av det)
Har blandat i lite havre i maten nu, men bara lite.
Hur ska jag få upp honom i vikt?
Han har inte mask.
Fick tips? om banan och kokt potatis men det äter han ej.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Något solrosfrö kan kanske funka?
Sen så fick jag upp mina till bättre hull när jag började blanda i Rabbfor i pelletsen.
#1 Får köpa och testa.
Vart köper man rabbfor?Och vilka storlekar på säckar finns det?
Säger också solrosfrön, funkade jättebra för min SN när han var underviktig. Rabbfor har jag sett på granngården :)
#2 Ja.
Rabbfor finns på Granngården, dock i 25kg säckar..
#4 vår GG hade rabbfor i 4.5kg säckar också :) och i lösvikt, men det var ganska mycket dyrare..
#5 Okej ;)
Har dock inte granngården här :/ Har en bra bit att köra.
Finns inte på andra ställen?
Det vet jag inte, har för mig jag sett det på city gross men är inte helt 100.. :/
#7 Någon uppfödare i närheten som kanske har och som kanske kan tänka sig sälja lite?
#8 Det citygross vi har nära har inte sånt ;)
Beror på vart man bor. Som i Kalmar och Växjö finns riktigt stora citygross men lite långt att köra
#9 Här nere i Blekinge är det lite tomt om det :(
Men tror ni att det finns på Lantmännen?
#10 Ah jag vet, vår har blandat kanin/gnagar-sortiment. Ibland har dom massor, ibland inget alls O.o
Lantmännen är väl granngården typ? För det heter väl Lantmännen Granngården? 
Får jag bara fråga: hur vet du att han inte har någon mask/parasit? Har du testat honom för det? Eller menar du bara att du inte sett någon?
Det där med banan och sånt med mkt socker, visst går säkert upp i vikt, men det är ju inte bra för bakteriefloran i magen och inte heller för kaninens tänder som också kan få karies och problem med tänderna till följd även av det.
Om bilden är på din Albin som han är nu så tycker jag han ser helt perfekt ut. Det ska gå inåt vid bakbenen, det är som våra höftkammar nästan (fast inte riktigt), runt hals/nacke ser han ju också jättefin ut?!
Han ser inte präktig och go ut (alltså rund), jag tycker han ser vältränad ut.
Tryck inte i för mkt fett o socker o kolisar - om jag får säga så. Men naturligtvis upp till dig som verkligen kännt på hans kropp och osv
edit: lite havre är väl bra? inte rent fett eller socker.. utan lite fett, lite protein och lite kolisar.. eller tja, ganska mkt men i liten mängd så att säga
Alfaalfa, luzern, kan man ju också ge en liten smula, men typ kanske bara 1/4-½ näve (nu tänker jag modell mindre nävar typ, inte stora mansnävar hehe).. Fast han är ju lite större, så kanske en hel näve? Men inte för mkt, det är ju en del kalcium i också. Men det är ju ett hö som man ger digivande, dräktiga, o sjuklingar (konvalecenter), o växande.
Det finns salsa naturell grön, den är helt tillsatsfri vad jag förstår och om jag inte minns fel så var det mkt luzern i - och vad jag förstod ett rätt bra pris? luzern finns både som hö och i pelleterad form.
Plus att det är ju möjligt att han har någon parasit? Det kan man ju inte veta? Eller att det finns något annat skäl till att han gått ner. Mer träning/mindre träning, sjukdom..
http://www.zapientia.se/?category_id=&item_id=11109
hoppla var visst inte luzern, men ändå verkar det finfint.
#11 Det är inte samma men snarlika har jag för mig?
#12 För att jag har kollat upp det kanske? Annars hade jag inte skrivit att han inte har det eller hur?
Hade inte tänkt att ge banan heller ;) Mina kaniner får en bit frukt 1 gång/vecka inte mer.
När man känner på han och ser på vikten är han mager.
Bilden luras lite. Han väger 5 kg och ska väga minst 6 kg för att ha sin idealvikt.
Ja lusern vet jag vad det är, men det finns bara i stora säckar och det kan jag inte köpa direkt :/
Det framgick inte att du kollat upp det, så jag ville bara höra mig för.
Hm, nja, alltså ibland vet man inte: det kan betyda: 1. jag vet att han inte har mask 2. jag tror inte han har mask 3 osv..
Vissa säger ju att de vet, bara för att de tror eller hur? Jag menade inte alls något mer än att höra vad du menade med "vet".
Havre låter ju som en bra grej då. Det behöver ju inte bli så dyrt.
#12 Men om ägaren tycker att djuret är lite underviktigt så är det ju det. Man känner ju sin kanin bäst själv, sedan kan man inte avgöra så exakt på en bild
#14 ja det är det kanske, har som sagt ingen koll 
#15 Jo men jag vet mitt om kaniner, så vet vad jag ska kolla ;)
Det borde du märkt nu som hängt här inne ett tag? ;)
Nej havre har vi hemma, då jag ger det till skinnysarna och hönsen ibland :D
#17 Okej, vill bara säga att det finns parasiter och maskar som inte syns i avföringen eller i rumpan. Det vet du säkert. Men eftersom jag inte förstår om du kollat hos vet, eller kollat i labb, så säger jag det i alla fall. Vad jag förstår så syns de inte alls, utom i symptom som t.ex. viktminskning trots god foderstat. Jag visste inte om du visste att det fanns sådana maskar o parasiter också. Om du gjorde det så blev det ju överinfo, men om du inte hade gjort det hade det varit bra att få veta. Bara för att jag vet att du kan ditt om djur så tycker jag ändå det är bra att säga. Bättre för mkt än för lite.
det är svårt att uttrycka sig utan att trampa folk på tårna på internet.
#18 Ja det är jag medveten om :)
Har läst lite djursjukvård på gymnasiet plus varit på praktik hos veterinär i 2 veckor :D