Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 893 ggr
devilsdaughter
0

För stor bur?

Hmm detta känns som en lite dum fråga Skäms.. Har sysslat med kaninavel för 10 år sedan och födde upp färgen hotot och angorakaniner.. Det drog sig sedan åt marsvinshållet. Men nu är jag (efter 10 år) tillbaka på kaniner igen och har några dvärgvädurar.

Ska nu ta en kull på min dvvhona. Har hur som helst glömt en hel del känns det som.. Marsvinsungarna föds ju färdiga och man behöver inte tänka riktigt på samma sätt då.. Nu går jag i funderingar om hur stor bur honan ska ha när hon får ungarna. Detta är ju hennes första kull och de kan ju ha lite svårt att greja det i början, så vill inte göra det svårare för henne..

Det jag funderar på är att om buren är för stor, kanske det är negativt med distansen till ungarna? Alltså att risken ökar för att hon inte ska ta hand om dem om hon har väldigt stor yta att röra sig på? Buren som jag hade tänkt mig först är ca 190*85, men kanske är det bättre med en mindre?

LitenPyssling
0

Det är bättre att ha större bur oavsett om man ska ha kull eller ej, om den är större minskar inte honans modersinstinkt och det är bara bättre sen när ungarna hoppar runt också.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

devilsdaughter
0

ok tack! Då kör jag på den stora buren och håller tummarna för att allt går bra!

Stjärnfallets
2

Om man ser till kaniner i det vilda så ligger honan ALDRIG i närheten av sitt bo pga att de inte vill locka till sig rovdjur som kan ta ungarna.

Min hona låg i sitt hus på motsatta sidan bolådan, alltså så låmgt ifrån sina ungar som möjligt när hon inte diade dem vill säga.

Alltså är det inta alls fel att ha en stooor bur snarare mer naturligt.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

devilsdaughter
0

Nej, det är ju klart, det tänkte jag inte på..