Kan siamesfärgen ärvas?
Har en kaninhane som är har färgen/teckningen siames, om jag har en blå eller en madagaskarfärgad hona till honom, kan detta ärvas så att ungarna blir siames eller går det bara om båda föräldrarna är siames eller bär på det?
Beror lite på vad som ligger bakåt i både släktena :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ungarna kan endast bli siameser om båda föräldrarna bär på/är siameser. Själva färgen zobelsiames består av dubbla gula anlag och dubbla zobelanlag (eller ett zobelanlag och ett ryss/albino anlag). Så vill du få fram zobelsiames så ska honan bära på gult och zobel/ryss/albino. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Ok, då var det som jag trodde då! Vet dock inte riktigt vad det är för färg på honom, han är inte gul i färgen utan grå, och sen då mörkare om nosen, nu blir jag osäker på om han ens är siames, kanske zobel det heter?
.
Han kanske är zobelsiames? Här är en bild på min bruna zobelsiames

Ja exakt den färgen har han! Vad är det som avgör om zobeln är brun el inte?
Nu vet jag inte hur du menar? rent genetiskt vet jag inte hur färgkoden ser ut men min kanin tex är ju brun på nosen, öronen, tassarna tex.
Hade den varit blå där så hade det varit en blå zobelsiames
Då förstår jag, det jag tänkte på var vad min kanin har för färg, alltså om den är brun eller vad färgen kallas. Den är ju typ mörkgrå på nos, öron och tassar och ljusgrå resten av kroppen. Tycker att färgen ser ut ungefär som din så antar att han också är en brun zobelsiames? Men så brun tycker jag inte att han ser ut att vara, men det heter kanske så?
Om det är den till höger på bilden så ser den brun ut i mina ögon men du beskriver den som grå och ibland kan blå färg se grå ut.
ok, ja det är den till höger.. Kroppen är ljust grå, svansen, tassarna, öronen och runt nosen är mörkt grå, men tycker att det är lite brunaktig i det gråa i ansiktet.. svårt..
Skillnaden på zobelsiames brun (http://kaninfarg.se/farg.zobelsiamesbrun.htm) och blå (http://kaninfarg.se/farg.zobelsiamesbla.htm).
Din ser inte det minsta blå ut, utan är i sådana fall brun. 
Ja, det ser jag nu när jag jämför bilder! Tack!