Äter knappt sitt hö :(
Hej,
Jag har två kaniner som knappt äter sitt hö :(
Jag ger dom två nävar hö varje morgon och när jag sen nästa morgon ska ge dom nytt hö så är typ mer än halva höet kvar i buren… Dom mår både psykiskt och fysiskt bra och äter sin vanliga mat.
Kan detta bero på att dom inte gillar hö eller att dom har ont i tänderna?
Är ganska orolig för jag vet att hö är viktigt för kaniner…
Får de något annat än hö att äta?
Har hört att det kan vara med tänderna då de inte äter hö, men inte säker. 
Ja, dom får ju pellets, morötter, maskrosblad, kvistar från äppelträd och vanliga äpplen ;)
Fast såklart inte allt på samma dag!
Huvud saken är väll att det äter det över huvud taget, tror jag. :)
Äter de gräs?
För gräs är nästan samma sak som hö. :)
Jag brukar gå ut och gå med dom lite då och då, men dom äter knappt gräs heller :(
Testat att lägga in gräs i buren? De kanske inte vill äta ute för att det inte är riktigt "hemma". :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Har försökt men dom äter lika lite som utomhus… ;)
Säger som #5 testa att lägg lite i buren! :)
Dra ner på pelletsen!
Aaa, har försökt men dom äter ändå lika lite som när dom är utanför buren… :(
#8 En bra idé! Vad hade ni gett era två kaniner då?
Jag ger dom en deciliter var med pellets varje dag :))
Vad har du för hö? :) Annars kan ni ju testa att köpa en ny sorts hö ifall det inte fungerar med att dra ner på pelletsen ^^ Vi har höbalar som vi köper, i hö balar som sagt :3
#10 Det är ganska individuellt hur mycket pellets varje kanin behöver, men 1 dl var tycker jag låter mycket på sommaren. Alla mina får 0,5 - 0,75 dl varje dag, dessutom är alla världens energiknippen och är uppe o skuttar och far hela tiden, de är ute hela dagarna i hagar också och tävlar även hoppning, så dom rör sig alltså mycket och håller sig i fin form med ca en halv dl pellets/dag.
Förut var det en av kaninerna som inte åt nåt hö alls. Fick tipset att minska pelletsen och efetr det äter han hö ;)
Testa dig fram lite :) Börja sänk till 0,75 dl/dag och kanin. Börjar dom äta hö så behöver du inte sänka mer ju, annars fortsätter du :) Håll koll bara så dom inte magrar av!
#11 Jag har hö som vi hämtar från våra kompisars hästgård. Antagligen direckt från ängarna :D
# 12,13 Ja, jag kommer nog testa mig fram. Mina kaniner är inte så smala, så jag kommer nog börja med 0,75 dl/dag och kanin ;) Käns ganska lagom!
Kommer nog återkomma när jag har testat i typ 3 veckor :) Tack så jätte mycket alla!
Nu på sommaren behöver de absålut inte 1 dl pellets per dag! Om dem får vara ute och beta minst 1 timme per dag, får fri till gång till hö + lite kvistar med lite blad på och evt 1-2 msk pellets per dag + fri till gång till rent vatten,brukar det räcka för en kanin mellan 1-3 kg. Mina får 1 msk pellets per dag, fri till gång till stor beteshage minst 7 timmar om dagen, fri till gång till hö, några äppelkvistar och så klart fri till gpng till rent och frächt vatten :)
Mina kaniner hade aldrig kunnat leva på EN msk per dag!! :D Har du devärg kaniner? ;)
jag säger: de har så mkt annat gott att de inte har lust med att äta höet.. dessutom kolla höets doft och kvalitet - tycker du det är fräscht, luktar ljuvligt, och kan tänka dig att smaka några strån?
Börja med att ta bort grönsakerna så länge och ge hö och dra ner långsamt på pelletsmängden. Det är sjukt mkt pellets för dvv!! Vad ger du för pellets, det påverkar nämligen? Tror jag det, att de inte direkt är smala, det är för de får så mkt pellets och morötter o äpplen.
Sedan är en näve var alldeles sjukt lite. Det ska vara stora nävar och två ggr om dagen minst.
Jag tror du skulle ha glädje att läsa på vad som är kaninens naturliga kost. Det är näringsfattiga saker: hö, gräs, grenar, buskar, bark, trä.. sedan visst, ibland kanske de skulle kommit över någon godsak men mkt sparsamt. De kommer från torrt torftigt klimat i medelhavstrakten.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/wp-content/uploads/2012/03/Skotsel-kanin.pdf
här kan du läsa ungefär om kaninens kost.
tar du bort pellets måste de börja äta hö. Men håll koll så de verkligen äter den, och håll koll på bajset som ska vara stort, runt, relativt torrt och lukta rätt gott (eller ok, beroende på vad man tycker hehe.. jag skulle vilja säga att min kanin luktar gott, det luktar inte bajs, det luktar typ.. lite syrligt och lite sånt där vax från doftkörtlarna.. de få gånger han fått nån godsak så luktar det lite mindre gott.. fortf ok, men mindre gott)
Höet är det absolut viktigaste annars kan de få tandproblem som orsakar svår smärta o att de skadar sig i munnen för att tänderna växer och de biter sig i tunga o kind o dreglar o får tåriga ögon stackarna. Tänk på att dvärgraser kan leva på bara hö o grenar (ok, värsta elitidrottarkaninen kanske under sin aktiva period måste ha kraftfoder).
Sedan om de sitter i bur så ta ut dem några timmar om dagen, då blir de glada och mer sugna på hö sen tror jag.
Lyckat ill
#17 Jag har faktiskt inte dvärgkaniner… Mina kaniner är mycket större än dvärgkaniner och behöver därför mer mat.
jaha, .. jag fattade fel i kommentaren ovan.
Ok, men vad är det för ras då?
#19 En sorts blandras som är ganska stora.
Stora i mankhöjd när de sitter upp eller stora i kroppen generellt..
Om du känner för det kanske du kan posta bild? Så får du kankse hjälp av någon att tala om vad det är?
Mina kaniner mådde mkt bättre när jag minskade ner pelletsen till 1 msk per dag, men det är olika från kanin till kanin. Dina kaniner mår kanske inte bra av att få så lite, ved vet jag?
I alla fall gav jag bara ett tipps på hur en sommar kaninkost kan se ut ;)
Menade absålut inget illa eller så! 
#22 Förstog det, det är lugnt ;)
#21 Okej, kommer lägga upp några bider på ett nytt inlägg :)
Jipppppppppppppi! Imorse när jag kom ut till mina kaniner så såg jag att dom hade ätit upp allt HÖ! Är sååå glad att jag dör :D Tack så otroligt mycket för hjälpen alla ;)
fan va bra! det är så bra för deras tänder, och magar såklart!! duktig du varit

ps, se till att de alltid har hö, ge t.ex. morgon o kväll, eller ev. oftare om behövs. bättre än att ge en jättegiva sällan eftersom höet då förlorar sin goda doft o smak, och de blir ganska osugna på den.
Det ska jag ;)