Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 409 ggr
[MiniPim]
0

Vaccinera kaninerna

Bestämde mig för att samla upp till 2000 kr, för att kunna vaccinera alla kaniner mot RVHD. Men sen tänkte jag på, jag tävlar ju bara en? Dom andra åker inte iväg på tävlingar och träffar andra kaniner. Måste jag då vaccinera alla eller går det bra med bara 1?

torpetskaniner
0

Även om du är iväg på tävlingar så kommer ju kaninen du enbart vaccinerat i kontakt med viruset. Det är mycket smittsamt och sätter sig på kläder, i kaninens päls osv. Sen när denna kanin då kommer hem och bär på viruset, smittar den ju de andra.

Så jag skulle rekommendera att vaccinera alla. Jag skulle aldrig utelämna någon av kaninerna, min 7åring vaccinerade jag, även fast hon i princip aldrig är med och tävlar. 

Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.weebly.com

[MiniPim]
0

#1 Men asså, om MiniPim blir vaccinerad så kan han ju inte bära på smittan? ^^

NaDa...
0

#2 Men som #1 skrev, så kan smittan komma hem med dig och MiniPim sen. Då finns det ju en stor risk att någon av dina andra kaniner blir smittade.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

tussen12
0

jo, om en kanin är i området och h*n e vaccinerad ¨så får h*n inte sjukdomen.Men det sprider sig via luft och kläder. Så om du går in och byter tröja så kommer det basiler på din tädgårt i huset, ja överallt

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Wera]
0

Klart han kan bära på smittan även om han själv inte blir sjuk tack vare vaccinet. Antingen vaccinerar du alla eller ingen. :P

[MiniPim]
0

Jag känner mig så trög! Förstår ju inte.

Zakarias
0

#6 Han blir inte smittad om han är vaccinerad, men han bär det kanske med sig i pälsen efter hoppningen, och då kan det smitta dem andra.

[MiniPim]
1

#7 Jaha!

tack

Zakarias
0

Skrattande