Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 765 ggr
SagaoAlfred
2

Mygg!

Vet ni om kaniner också får myggbett som vi människor och ifall det är farligt för dem?
Vi har jättejättemkt mygg, själv har jag 23 st myggbett och dom är runt kaninerna hela tiden. Dock verkar inte dom störas så mkt av dom.
Har suttit ute med Saga idag å hittade då liite hår som var borta på ett ställe och det är runt å ser precis ut som ett myggbett på vi människor å som hon verkar ha kliat så mkt på så pälsen försvunnit just där. Det syns inte ifall man inte kliar henne precis där eller så.

Ska jag ha dom inne på kvällarna istället nu när det är så mycket mygg eller tror ni inte att det är nån fara?

KajsaM
0

Hunden min har mycket myggbett även jag så Hampus måste väl ocksåha det elr? Försökte titta på han igår men såg inge. Vill också veta :D

[Niike]
0

Tror att det är svårt för myggen att borra ner sig i pälsen på kaninerna. Men om det är mycket mygg borde det vara jobbigt för dem. Har faktigst aldrig tänkt på det med myggbett, men har aldrig sett någon av mina kaniner ha det.!

Prizma_o_Kristall
0

Jo då, kaniner KAN få myggbett, för några år sedan var det otroligt mkt mygg här och Gubben blev biten och fick flera myggbett på sina öron. När han kliade försvann hans päls och det har inte vuxit ut riktigt sen dess… Så han ser lite konstig ut på öronen.

[Quellii]
0

Vi har SUPERMYCKET mygg här!! :S :S Mozart har blivit jättestörd av myggen så att jag har satt upp myggnät runt hans bur! :)

Jojsan
0

#4 bra idé :D vi har oxå supermkt mygg.. det är ganska jobbigt att gå ut till de på kvällarna på grund av det… men,  men då är det ju ännu värre för kaninerna… :/

lill-jarven
0

Hubert har fått ett myggbett i ena örat och han kliar sig hela tiden :/

senna
0

jag har inte tänkt på det så mkt :S. men som sagaoalfred frågade: är det på något vis farligt för dem?

[Quellii]
0

#7 Det är ju inte farligt på det sättet att dom kan bli sjuka, men dom kan klia upp fyla sår som sen kan bli ärr och det är ju inte bra om det är en utställningskanin, dom kan tyvärr nollas om det är För fula ärr bildningar. Men annars är det inte farligt :P

mellon
0

Myggnät är bra för mygger kan också sprida KANINPESTEN så ha helst myggnät & vaccenation mot det

[Quellii]
0

:S Det lät inge vidare :S Tur att jag satte upp myggnätet då, tack för att du skrev det! :O
Tänk att man lär sig alltid nått :) Oskyldig

Tina-A
0

Vi har myggnät på lite olika ställen, men inte hos kaninerna. Är inte så mycket mygg här så känns inte allvarligt än så länge. Inte fått ett ända myggbet, och jag brukar alltid få typ 100. Men det kanske åker upp lite senare, ett bra tips?!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
0

min förra kanin som jag hade för mer än  10 år sedan led utav myggen.. han fick myggbett precis där öronen börjar och där pälsen är så tunn (vädur) och även längs ut på nosen. Han kliade hål så det blev skorpor. Tror vi köpte nåt medel mot myggen men minns inte riktigt vad..

Sajtvärd på Iller.ifokus

SagaoAlfred
0

Åh va skönt att höra att det inte är direkt farligt.
Jag har bara hittat ett myggbett som sagt var, å ingen utav kaninerna verkar direkt lida utav myggen.
Hur har ni satt upp myggnät som? (:

#9 Ingen häromkring har kanin, så jag tror inte det är nån fara att mina kaniner får kaninpest. Men bra att du upplyser iaf (: