Leksaker för kanin?
Vår lösgående kanin har fått utegångsförbud. Han har vid två tillfällen kissat i soffan, han har börjat bita av sladdar, han äter på min skinnpuff, drar upp trådar ifrån ryamattan och beter sig allmänt jobbigt när han är ute i lägenheten. Han vet mycket väl vad han får eller inte får men passar på när man inte tittar och hoppar upp i soffan, hoppar upp på bordet och dummar sig. Numera går han enbart fritt i köket, där det inte finns någonting som han kan förstöra. Han får vara ute i resten av lägenheten någon timme på kvällen bara.
Tyvärr tycker han att det är astråkigt. Så fort man öppnar köksdörren så försöker han ta sig ut. Hans älskade husse har sin dator i köket så han har nästan alltid sällskap men han tycker ändå att det är pest att inte få vara på upptäcktsfärd.
Så jag tänkte att man kanske kan fixa någon form av kaninifierad stimulering i köket, någon form av leksaker. Han har såklart alltid hö och vatten, får grönsaker varje dag och har oftast tillgång till någon form av färska pinnar eller kvistar att gnaga på. Har en idé om att ge honom något slags utkiksplats för det gillar han, och jag behöver ändå köpa en ordentlig kökspall så jag kan lika gärna lägga en bit dörrmatta på den så att han kan ligga där.
Har ni några fler bra idéer?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Toarullar med godbitar i med invikta kanter brukar mina kaniner älska. Det brukar hålla dem underhållna i åtminstone 20 minuter.
Tygtunnlar brukar också vara kul, jag köpte n billigt från ÖB, och den används fitigt.
Kanske ni har några gamla kuddar eller filtar att böka runt i? :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Prövade toarullegrejen för något år sedan och då var det inte intressant för fem öre men det kan hända att han är lite mer desprat efter sysselsättning nu och kan tänka sig att prova :P Tänkte inte på det, det ska testas!
Tygtunnel kan jag ju införskaffa, är det en sån som är cylinderformad med spiral i du har då eller är det en platt?
Risken är att han börjar kissa på kuddar/filtar och vårt golv är av ljus linoleum som blir jättemissfärgat av kaninkiss så det vågar jag inte riktigt testa :/ Vi bor i hyresrätt och lär få betala för nytt golv när vi flyttar om det blir fläckar.
Längtar till nästa år, då ska vi flytta till hus och då kan han få vara utomhus på sen vår/sommar/tidig höst och beta gräs i en Hage. Där kan vi snacka bra aktivering!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
En tygtunnel med spiral i tänkte jag på. :)
Det blir ju lite svårt om man bor i lägenhet, har ni tillgång till någon gräsplätt/skogsplätt så kanske ni kan seleträna och ta ut på promenader där? I alla fall när det inte är allför stora temeraturskillnader mellan inomhus och utomhus.
~ Kram Nadja ♥
Okej :)
Tro mig, jag har försökt - han hatar det. Tränade lite varje dag hela förra sommaren. Han förstår inte alls varför jag ska släpa med mig honom ut, utan lägger sig platt som en pannkaka i gräset och ser mest ut att vilja försvinna i tomma intet. Löjliga lilla skräpkanin <3
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#4 Nåmen.. Ni har en liten kompicrad kanin visst x)
Du kan ju också testa att gömma grönsakerna i bitar i köket, lite mental träning där. :)
~ Kram Nadja ♥
Gnagarboden har massor av bra, naturliga leksaker. Kolla in deras sida vettja :)
www.gnagarboden.se
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.weebly.com
Tycker dock att det känns så onödigt miljöpåverkande att skicka efter en massa leksaker som ändå bara ska gnagas sönder. Fånigt kanske, men sån är jag :P Såg dock att de hade aktiveringsbollar som man fyller med godis, DET skulle lille Amadeus gilla stenhårt! Mycket bra faktiskt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Min innekanin har råkat ut för exakt samma resa, av samma anledningar ;) Jag brukar göra som någon sa ovan, och gömma maten lite här och där när han får den. Ibland lägga lite i en toarulle eller under en kartongbit/låda. Ibland ställer jag ut hinder (egenbyggda av petflaskor där jag skurit ut hål och stoppat i petflaskekorkar i som pinnarna kan vila på och sedan fyllt dem med lite grus så att de står stabilt) och ibland klickertränar vi.
Byt ut leksakerna ofta, för de tröttnar ganska fort, men brukar bli nyfikna när man ställer in något nytt. Man kan ju gärna introducera dem med hjälp av godis så att kaninen blir intresserad (lägga blad under en boll så lär den sig att det lönar sig att rulla bollen).