Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 828 ggr
sskaniner
0

avmaska

ska avmaska imorgon och jag funderar på om man kan avmaska dräktiga honor? och honor som diar? ena honan ska ha om 4dagar och en hona har ungar dom är ca 4veckor nu.

tänkte använda axilur, hur mycket?

och när ska man göra rent burarna?

tacksam för svar:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

[RC1393]
0

Jag har fått ett medel för smådjur som hette nåt på S tror jag, utav veterinären. Detta medel ska man trycka ut i nacken på kaninen så absorberas det av huden och sedan ska man göra om det 2 veckor senare.

Den kuren ska enligt förpackningen fungera även på dräktiga och digivande honor, men jag har ingen aning hur det är med Axilur.

sskaniner
0

Ingen annan som vet om axilur fungerar? För jag har redan köpt det, känns onödigt att köpa något annat;)

//Sandra Johansson

Fridaaaa
0

Mana vmaskar bara kaniner som har mask.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
0

#1 stronghold= selamectin?

Det beror väl p vad det är för mask man behandlar, så jag säger som #3.

Alltså, det finns olika maskar o parasiter, axilur funkar ej på dem alla.

Om du nödvändigtvis ska göra det så borde du först köpa kitet kollamasken smådjur, då får du reda på om det är något. Se till att ta bajs från sen kväll tidig morgon, och är det något du tror är en mask så se till att försöka få med den i provröret.

Jag har bara avmaskat en gång för jag såg dem klart och tydligt mer än en gång på mitt påslakan när han gjort sina affärer där.Cool

sskaniner
0

jag har sett mask på 2av kaninerna men väljer att avmaska alla då jag vill vara på säkra sidan(ingen av dom har någonsin blivit avmaskade tidigare så tror knappats att dom blir restitenta för 1gång i onödan om dom andra inte har mask)

min vetrinär var ute igår och det var hon om sa att jag skulle använda detta medel men glömde fråga hur mycket och om man kan ge det till ungarna och hon skulle ha semester from idag

//Sandra Johansson

minaninar
0

Okej.. då tycker jag du kan ringa roslagstulls djurklinik och be om råd?

Jo, har du sett mask, då är det ju så att du bör avmaska. Förmodligen är det springmask, har du gjort google bildsearch i alla fall för att se om det verkar stämma? "pinworm" kan man söka på t.ex.

Då förstår jag att du avmaskar alla.
Men det är väldigt svårt att bli av med springmask. Läst på nätet om det förstår du varför. Äggen är så lätta att de återinfekterar med luften, med underlag, hus, från blindtarmsavföringen mm, så det är svårt att bryta cirkeln. Men som sagt be om råd.
I Sverige säger man en viss dos 3dgr och sedan upprepa efter ca 14 dgr (kolla exakt), i England/USA säger de oftare 5 dgr och upprepa efter (10-12 dgr har jag för mig) var ett tag sedan jag själv läste på så jag kan ha missat lite. Men det varierar lite mellan 10-14 dagar tycker jag att jag sett innan det är dags att göra om det.

Har du fått granulat? Det verkar lättare, då man kan blanda det med något gotti.

Japp, du måste vara supernitisk i städningen, först när du maskar av, och sedan när du ska maska av nästa gång. Exakt vilka dagar det är extra viktigt att städa får du fråga om råd om. Det har att göra med maskarnas livscykler och överlevnad i kroppen.

Berätta gärna om du får några speciellt bra råd.

Lyckat till.

[h-malm]
0

Axilur funkar. Det använder en utställningsuppfödare här som jag har en kanin ifrån. Det är det hon rekomenderat till mig och jag har själv använt det. Man Klämmer ut en typ 1 cm lång sträng och låter kaninen slicka i sig det. Hon tog med fingret bara och satt i munnen.

[h-malm]
0

Det var en förut här på iFokus som avmaskade en hel kull, så det ska man väl kunna göra :)

[RC1393]
0

#4 Ja, jag tror det heter så :)