Naturpoteket
Vad finns det för växter/frukter/bär/grönsaker i naturen som är bra när kaninen får olika sjukdomar (tex förstoppning, diaree osv)? Eller saker med bra vitaminer i som kan göra så att en kanin mår bättre (Svårt att förklara..)
Har tänkt torka rätt så mycket till vintern så att jag har.
Har groblad, brännässlor och svart vinbärsblad.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Pilgrenar (ges i liten mängd, är farligt om de får för mycket) är bra mot feber.
Rölleka är också bra mot diverse magproblem :)
Groblad är bra mot diarée, hallonblad får igång mjölken på honor med nyfödda ungar (om man nu har honor som kan bli dräktiga såklart xd), rölleka lugnar magen. Ananasjuice mot förstoppning :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Tack!
#2 Haha, sa det där med hallonblad till mamma. Hon tog det som Honon-blir-dräktig-utan-att-bll-parad. 'NEJ DET FÅR DU INTE GE TILL DEM! xD
~ Kram Nadja ♥
#3 Hahahahaha, du kanske får ta ett snack med din mamma om blommor och bin ;)
#4 Haha, ja.. I alla fall blommor och bin för kaniner ;)
~ Kram Nadja ♥
Hallonbland är även bra för förlossningsvärkar.
Pilträd har samma verksamma ämne som magnecyl, det är därför det är febernerdsättande (och värkstillande)
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Putt, mera förslag? :)
~ Kram Nadja ♥
Kamomill är ex bra för irriterade ögon.
Lite dill ska tydligen också vara bra för mjölkproduktion, men då ska bara en liten mängd ges. Bäst ska tydligen färsk dill vara.
Persilja torkad och färsk ska vara bra för honor som är svåra att få i brunst. Jag brukar ge mina det några dagar innan dom ska paras för säkerhets skull! :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Persilja kan man också gnugga in i pälsen, det hjälper mot knott och mygg :)
#10 oh mycket bra att veta - det har jag aldrig hört talas om innan! :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Här finns lite tips: fritt fram och diskutera om det är bra eller dåliga tips? och varför:
http://www.healthypetcorner.com/rabbit2.html
Men viktigast tror jag är att inte hålla på för mkt med sådant utan att konsultera veterinär. Annars kanske man behandlar helt tokigt, eller så är det inte den sjukdom man tror. Osv. Och får de redan behandling utskriven av veterinär så måste man kolla att de inte får olyckliga interaktioner med en huskur och veterinär måste iaf tillfrågas om det är okej att ge det man tänkt.
I min länk rekommenderas vitlök till någon grej, vilket verkar vara dålig idé då åtminstone en del kaniner får allergisk chock av det?
Men i övrigt så låter en del ganska bra.
Sedan som sagt: naturmedicin, det finns inga vetenskapliga bevis för det, det är vad folk tror - ibland rätt o ibland fel.
Här är en annan länk, där finns t.ex. någon som verkar tycka att äppelcidervinäger är ett universalmedel (kanske är det det? eller kanske inte?) http://www.homesteadingtoday.com/livestock-forums/rabbits/211227-natural-preventatives-remedies-rabbit-illnesses.html
men det visar iaf att folk har sina idéer.
men googla natural remedies eller home remedies rabbit och dela
gärna om ni hittar något annat av intresse
#13 Men, om man bara ger sånt som inte är farligt för kaninen om man ger 'i onödan' så kan det väll inte vara särskillt dåligt? (om jag förstod din text rätt)
Men jag ska kolla in de där länkarna. :)
Komomill ska jag försöka hitta och persilja ska jag ocksp fixa :)
~ Kram Nadja ♥
Nejdå, kamomill tex är ju en ört som står på kaninernas ätliga lista.
Sådant som är ätligt för dem och nyttigt kan man ju ge i små portioner.
Nej, jag tror jag mest menade att är det något allvarligare problem med kaninen så ska man inte hålla på och trolla med huskurer enbart utan kolla upp hos veterinär. Så menade jag.
Persilja kan man ju också ge lite lagom men inga jätteportioner då det är rätt kalciumrikt, tycker jag iaf.
och att bara ge lite bra växter när kaniner är frisk är ju inget problem: bara enligt mantrat: måttliga mängder och att man verkligen har kollat upp i växtbok, eller vet att det man plockat är det man tänkt sig, så är man nog på den säkra sidan.
#15 Ja, precis.
Nej om någon av mina kaniner skulle få feber elle rliknanade så skulle jag ju inte enbart ge pilblad, utan jag skulle ju fara till vet så fort som möjligt. Men jag skulle ge det för att försöka sänka febern för tillfället..
Torkar ju inte enbart 'medicinsaker' utan saker som äppel och maskrosblad :)
~ Kram Nadja ♥