Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1301 ggr
[LoveYou]
0

Hur gammal?

Jag undrar om någon vet hur gammal en kanin kan bli på ett ungefär?

Jag har läst i kaninböker men det står olika i alla… I dom flesta står det att dom kan bli upptill 6 eller 7 år, men jag har kompisar som har haft kaniner som har blivigt 10 år ;)

zappzoon
0

Min ena kanin är fyllda 10år, är pigg och glad. Kommer nog klara sig ett tag till.

Får vara ute mycket i rashage bra med mat. Tror ja de blir en hel del år.

Har hört 13 år men finns säker de som är älde.

Om de är renavlande har de störfre chans att klara sig uppåt i åren.

//Elin    littlemellowskaniner.weebly.com

[LoveYou]
0

Mina kaniner är inte renrasiga. Dom är blandrasiga och ganska stora, men ändå rörliga och pigga ;)

[RC1393]
1

Det är helt olika. Vissa kaniner börjar bli gamla redan när de är 4-5år, andra börjar känna sig gamla när de är äldre.

Min 6år gamla hona är fullt frisk enligt veterinären, och hon har tappat muskelaturen på ryggen och har svårt att hålla hullet vintertid, så hon börjar vara till åren. Hon ska bo inne i vinter så att hon inte behöver använda så mycket energi till att hålla värmen, sen får vi se hur många vintrar till hon lever.

[LoveYou]
0

Mina kaniner är 4 år och är också fullt friska enligt vetrinären, men dom är ganska gråhåriga… ;) Har det med åldern att göra eller att dom börjar hålla till åren?

[RC1393]
1

#4 Skulle inte tro att det är någon fara faktiskt, mina kaniner brukar också "blekna" med åren, men det beror på Vilken färg? de har.

Hästar bleknar ju också, men de behöver ju inte vara gamla för det. Min då 13år gamla ponny var brun med vita hår när hon kom, hon är svartskimmel nu :) En svartskimmel är så gott som grå ;)

Papaya
1

Man ska väl räkna med att de blir i alla fall 8år, det är ju inte alltför ovanligt det jag tror.

Den äldsta jag har nu är 10år, och henne har jag haft sedan hon var 8 veckor. Lite stel och lite gråhårig, men annars i bra hull och vid gott humör. Den äldsta kaninen vi haft hann bli 14år. Han bodde dock de tre sista åren hos fodervärd, där han fick leva i lugn och ro och bli bortskämd av alla. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

[LoveYou]
0

Okej bra, tror dom kommer leva nogra år till, i och med att dom är pigga och friska ;) Tack för hjälpen alla :)

Fridaaaa
0

6-8 år är medelålder. Men 8-10 år är inte ovanligt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.