Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4568 ggr
hobbymupp
3

Avvänjning ungar o mamma

Hej!

Ska skriva en artikel om hur det går till och vad man ska tänka på när man avvänjer, tar bort kaninungarna från sin mamma. Vet en del som jag har läst mig till men inget mäter sig med erfarenheter. Nån som har lust att dela med sig vad ni brukar tänka på i detta ganska känsliga stadie i kaninungens liv? :)

Skriv om ni är ok med att kanske citeras i en artikel på kaninmagazinet, erfarenheter är ju alltid kul att dela med sig av!

Tack!

hobbymupp
0

Om ni har bilder på kaninungar utan eller med mamma så är det också uppskattat! Skriv i så fall namn och/eller hemsida om ni vill att det står under bilden. Annars skriver jag inget!

hobbymupp
0

putt

Peak303
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på Mamma och dotter. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

LitenPyssling
1

När jag avvande ungarna ifrån deras mor så tog jag vid tidigast 6 veckors ålder bort ungarna under dagen i en vecka och lät de gå tillsammans på nätterna. Efter lite mer än en vecka så tog jag även bort de på nätterna och därefter fick de vara själva.
Ungefär samtidigt skiljer jag även hanar och honor men är det en liten kull på 3 ungar så kan de få gå tillsammans tills de säljs.
Jag behåller ungarna till att de är minst 10 veckor av den anledning att de fortfarande är känsliga och man bör vara uppmärksam på hur de tar avvänjningen och kolla avföring om den blir lös och så.
Sen tycker jag det är bättre rent hanteringsmässigt också då vissa blir stressade vid avvänjning och då kan behöva någon extra vecka på sig att säkert lugna sig.

Jag tycker inte man ska ta bort ungarna från mamman tidigare än 6 veckor (vissa tar tidigare), jag kan gärna vänta till att de är 7 veckor också för att vara säker att de inte blir stressade och sen tycker jag man ska behålla ungarna i alla fall 2-3 veckor efter avvänjning just på grund av att vissa blir stressade, dåliga i magen och så.
Tas de ifrån vid 6 veckor så säger det ju sig självt, då ska de vara kvar i minst 2 veckor då ungarna ska vara minst 8 veckor när de säljs om man går efter rekommendationer, jag rekommenderar dock att man säljer de vid tidigast 10 veckor för att vara på den säkra sidan.

Bild: 6 veckors unge =)

Foto: Evelina Esbjörnsson

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

hobbymupp
0

Tack båda två! Superfina bilder och #4 supersnällt att du delade med dig!

Fler vore kul såklart! Kom igen nu folk, vet att ni är många härinne som tar kullar :)

LitenPyssling
0

#5 Så lite så, bara att fråga om det är något mer jag kan ställa upp med!

[RC1393]
0

#4 Man ska inte ta bort ungarna över dagen och sätta tillbaka dem på natten, risken är stor att honan inte tar emot dem igen, och när en hona får "inkräktare" på reviret är det inte kul. Hon kan sluta se dem som sina när man skiljt dem åt så länge, därför ska man alltid ha ungarna inom synhåll från honan och endast ta ut dem några minuter.

Vad jag brukar göra är att jag skiljer ungar på 7 veckor direkt från mamman. Jag sorterar efter kön och låter de bo kvar hos mig ytterligare en vecka för att kunna färdigutveckla immunförsvaret (ungarna "fuskar" så länge de bor hos sin mamma eftersom de får visst skydd via mjölken å de diar tills de inte kan längre. Flyttar de till ett nytt hem direkt så har de inte det skydd de behöver för att klara en ny bakterieflora och kan då dö. Får de sitta kvar hemma utan mamman så klarar de flytten till en ny flora utmärkt)

Jättar gör jag detsamma med, förutom att jag skiljer ungarna först vid 9veckor.

hobbymupp
0

#7, okidoki, tackar!

LitenPyssling
0

#7 Helt rätt, men eftersom jag bara tog kullar på sommaren så har jag de också ute i hagar. Hagarna står bredvid varandra så de är inte helt avskilda men ändå inte upp i varandra.
Jag har aldrig haft problem med detta och ungarnas lukt försvinner inte så pass fort att honan ser de som nya individer, det är oftast när lukten försvinner och de inte längre luktar "hennes ungar" som honan mest troligen inte accepterar de längre.

[Bolten]
0

en bild på småå bäbisar, finns massa bäbisbilder på min bilddagbok om du behöver fler så kolla där :) Allt från nufödda till vuxna kaniner :)

[Wera]
0

Jag har just avvänjt en kull. Det enda jag gör är att när jag ser att ungarna är redo. Dvs, de äter bra, dricker, är pigga osv och mamman ibland visar tecken på att hon är "less" (vissa vill ju bara fly dom) så tar jag mamman till en annan bur och låter ungarna bo själv - Viktigt: Tillsammans, hela kullen. För på så sätt vänjs de att vara borta från mamman men har fortfarande sina syskon kvar som trygghet. Sedan försvinner en och en vid försäljning. Tillslut blir det bara en kvar.
Just denna kull så börja mamman brunsta så hon var dryg på ungarna.

[RC1393]
0

#9 Jaja, på så vis :) Att ha dem bredvid varandra fungerar ju bra.

Lukten försvinner faktisk ganska fort, så man får vara försiktig…

[Wera]
0

Jag har alltid mamman ute i en egen Hage under dagarna så ungarna är ensam när de är nyfödd fram till de är 4 veckor. Det har alltid gått bra (de är borta från ungarna ca 3-5 timmar) sedan in igen någon timme sedan ut igen ibland. Jag särar på ungarna och mamman när dom är 6-7 veckor sen får de bo hos mig 1 vecka till med sina syskon innan de flyttar.