OT - Mina nya husdjur
Detta är helt OT, men jag vill bara visa upp mina nya ödlor som jag fick hem idag! Jag fick 4 st, men får även ta hand om deras äldre syskon då ägaren är bortrest.

De är sååå små och dessa är ändå större än de vi fick :) Är helt förälskad i dem! ♥
vad fina och små.
HAHAHAHAHAHA…..
Ja, de är riktigt härliga djur! ^^
hur mycket tid, pengar och plats kräver dom ödlorna ?
HAHAHAHAHAHA…..
När de är små kan de bo i en plastlåda, eller ett litet terrarium med mycket att klättra på, växter, grenar, osv. Man ska spraya terrariet/lådan två gånger om dagen, samt ge dem vatten i vattenskål och crested gecko diet (något pulver man blandar ut med vatten). De äter små syrsor någon gång i veckan, men annars kan man ge dem frukt så som banan, aprikos och persika. :)
De behöver ingen värme eller UV-ljus (dagsljus är okej, men de ska inte stå i ett fönster).
Så för att kortfatta det; de kräver inte speciellt mycket plats, inte allt för mycket tid och det som kostar är väl mest terrariet och själva ödlorna. 
OK. jag blev lite nyfiken på dom ödlorna nu 
HAHAHAHAHAHA…..
Oj, så söta! Kanske ska jag skaffa mig ödlor när jag flyttar…? Hm. Verkar ju relativt lättskötta, och sådär. Uppdatera oss gärna med fler bilder! 
De är superhäftiga! Klättrar på glas och kan hoppa långt… Sen har de ju ögonfransar också! Coolare än så blir det inte 
#6 De är ganska lättskötta faktiskt (eller vi får väl se, men det är vad jag har blivit tillsagd). Sen gillar jag att de knappt äter insekter! :)
Mer bilder kommer att komma på min reptilblogg: http://snowleos.blogspot.dk/
Vill ju inte bombardera KiF med ödlebilder ;)
#8: Kollar in bloggen då! 
Ja, men det verkar ju så. Sedan är det ju klart att det blir slitigt och har sina ups- and downs med alla djur, men det är ju så det är.
#9 Jadå, men de verkar helt ok :) Spraya två gånger om dagen tar ju inte så lång tid.. och att blanda ihop deras mat går snabbt även det! Det sköter jag mycket hellre än insekter, som mina andra ödlor äter… haha
Guuud vad söt! VIlka otroliga charmiga! Kände inte ens till att de fanns.
Får man fråga vad det är för gröna kvistar du har där?
Edit: kollade in på bloggen, jisses vad mkt djur du har, ödlor o den där hognosed (är de orm?). jag är lite så där huuuh för dem, men de där små som du visar här är ju gulliga, hur stora blir de sen?
Det ser ut som stensöta som växer i skogen. Men det är det nog inte?
Fint var det i alla fall.
Nu blir jag lite nyfiken, hur mkt plats tar era djur hemma hehe??
Nu börjar jag få perspektiv på din sambos ovillighet att ha kaninerna hemma. Ni har ju redan en mindre djurpark

Såå söta! Nu blev jag också nyfiken på dom.. dom verkar coola :]
Åh, dom är så underbart söta! går dom hålla i? och hur gör man när man gör rent i terrariet? går det få tag i dom för att sätta dom i en låda medan man städar eller kan dom typ sitta på axeln? är hemskt sugen på endera en leopard eller just Crested, Crested ser tuffast ut och leoparden tycker jag är så grymt söt ;)
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎
#13 Hmm jag vet inte.. På danska heter det något med Boston enligt sambon (han som köpte växten) 
Hahaha ja vi har ett riktigt exotiskt zoo i vardagsrummet.. Ett stort terrarium till kameleonten, ett långt till leopardgeckos, reptilrack till ormarna (två stycken, plus ett annat till leopardgeckobäbisr) och så nu detta till Ciliatus :) Får nog ta kort på allt någon dag!
#14 De är jättehäftiga! Och otroligt söta! :)
Älskar att dom har ögonfransar haha 
#15 Man kan hålla i de, ja, men de är ganska snabba och kan hoppa långt! Så man får se till så de inte störtdyker mot golvet!
Vid rengöring så tar man bara bort bajset. De kan vara kvar i terrariet om man vill.. Ska man fixa mer så är det nog bäst att låta dem gå i en låda, utifall de får för sig att lämna din axel. 
Jag har både leopardgeckos och nu dessa :) Leopardgeckos är nog mer "sociala" och lättare att ta hand om. De ska ha större terrarium dock och behöver värme, medan ögonfransgeckos inte behöver värme och klarar sig i mindre terrarium. De ska dock ha fuktigt klimat och mycket att klättra på… Så man får nog läsa på om båda och bestämma sig för den som passar en bäst :)
#17 Ja det var det jag föll för från första början ^^
#18 Tack för info :) leopard har jag träffat och gosat med många ggr och dom verkar vara bra "första" ödla, men även fast jag varit intresserad av dessa skönheter sen jag var 14 så är det nått för min senare framtid, men ska fortsätta suga i mig information i några år till så kanske de dyker upp en goding hos mig sedan ;)
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎
#20 Det låter som en bra idé :) Man ska alltid läsa på massa om djur (speciellt reptiler som har speciella krav) innan man skaffar dem. 
Åh jättesöta! Jag brukar nörda videor från youtube som stora uppfödare i usa lägger upp t.ex. BHB :)
#22 Ja, visst är de! :) Jaså? Jag brukar inte kolla så mycket på de stora uppfödarna, men vissa får så extremt coola färgvarianter på sina reptiler!
#23 jag gillar mest kungspyton, dembfinns i otroligt fina färger.
#24 Jag tycker pytonormar är sjukt fula, haha… men jag vill däremot ha en sån där gul boaorm! :D Minns inte vad de heter dock, men de är riktigt vackra!
Här kommer några bilder på en av VÅRA sötnosar! Riktigt snygg! och mindre än den andra jag la upp bilder på :)
#23 På den första bilden ser det nästan ut som päls.. :o :3
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
#27 Haha det vore häftigt om de hade päls! :D
#28 Hahah, ja! Då skulle det se ut som att man rakat rutor/fläckar.. haha :D
#29 Ja, kanske inte så fint då xD
Idag tog jag kort på #26s syskon/halvsyskon:
H*n är riktigt röd och härlig i färgen! 
Namnförslag (4 st, gärna könsneutrala) vore kul! hehe
könsneutrala.. hmm.. Kim och Charlie kan ju både tjejer och killar heta iallafall. :)
#31 Min kanin heter ju Charlie
Kim låter för… mänskligt, haha. Vill gärna ha lite påhittade namn. T.ex. glassnamn, läsk, stjärnor, osv. :)
#32 Aha.. då får jag tänka lite.. 
Akame, Gin, Snuva, Mow eller Maw? x)
#34 Haha de passade bara inte så bra ihop? x) Vill gärna ha ett tema, ungefär som när man namnger en kaninkull :)
En av ungarna är väldigt röd, en annan mörkbrun.. De två andra vet jag inte riktigt, de gömmer sig bara just nu, haha.
35 okej x) Jag försökte bara komma på något udda ;) Det är lite svårt att ha ett tema men fortfarande ha påhittade namn xD Förstår du hur jag menar? :3
Men Fången, Tjuven, Banditen och Bossen? xD
#36 Ja det håller jag med om… Haha
Vi hade en ödla som hette Boss förut, men de andra är nya namn xD
Men jag är nog inne på läsknamn… Pepsi, Fanta, Lolo, Shasta, Sundrop, Bonton, Camelot, Pop, Dixi, Hytop, Jobi, Kayo, Nesbitts, Tico….
Får nog ta och namnge några av kaninungarna (om det kommer några) efter läsk också, det blev så många! haha
#37 Haha, vad skoj x)
Jag tror läsknamn blir skitbra :) Spännande med ödlor? En skolklass hade det på min skola när jag var lill-liten och den var nog ungefär lika rolig som en guldfisk o.0 Men det kanske är annorlunda när dom är som husdjur och inte klassdjur eller så x)
#38 Jaså? Undra vad det var för ödla :) Det finns ju massa olika och de är olika aktiva. Sen är ju vissa nattaktiva också, så de sover på dagen. Det är ju inte så kul för små barn 
#39, Ja det kan nog ha varit en nattaktiv, den var väldigt liten, kanske 3 cm lång och litet, smalt huvud och kanske 5-8 millimeter bred? Jag minns inte så noga eftersom det är några år sedan nu xD Men den var svart och blå det minns jag i alla fall x)
#40 Hmm det låter som en salamander faktiskt. Kan det ha varit en sån här? : http://chytrid.rtpi.org/photographs/DSC_0091.jpg
Ja du! :D Det var väldigt likt det jag minns av den där ödlan x)
Tilde, jättefina verkligen. Fsökt kika efter uppfödare i Sthlm-omr på reptileri fokus men hittar bara Vetekuddens, känner du till nga flera..?
En sån där riktigt röd så fin el dalmatin 
#43 Tack! :)
Ah, tyvärr känner jag inte till någon uppfödare i Stockholmsområdet… Här är en lista över ödleuppfödare: http://geckos.forum24.se/geckos-about83.html Endast några få föder upp Cresteds dock och bara en i Stockholm (men jag vet inte om han har avlat på dem på senaste tiden).
Däremot brukar de säljas på reptilmässor! Här är en lista över årets mässor: http://leopardgecko.ifokus.se/articles/4f9bf7c888f4723d3b0013f0-reptilmassor-2012?discussions-1 
Jo såg att det mässa här i Sthlm i sept..
brukar det vara mkt uppfödare o sälja på mässorna..?
Jag har inte varit på mässa i Sverige, men det brukar komma folk från lite här och var som säljer reptiler! Så jag kan nästan garantera att du skulle hitta Ciliatus där
Har du tur så hittar du ockå den morph du vill ha!