Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1010 ggr
Linnet
0

Viktskillnad på kullar

Har två kullar dvärgvädursungar, födda med en dags mellanrum, den ena föddes den 23 april, 2 ungar och den andra kullen föddes den 24 april, 3 ungar, men det skiljer ca 100 gram i vikt mellan kullarna, ungarna i första kullen väger ca 230 gram och ungarna i den andra kullen väger bara ca 130-140 gram. Fattar inte hur det kan skilja så mycket och är dom större ovanligt stora eller dom små ovanligt små. Dom är alltså nu drygt 2½ vecka gamla. Brukar ju inte hålla på att väga, men det var så uppenbart att det skiljde jättemycket i vikt på dessa ungar.

Lina R
0

Jag kan se till att väga hermelinkullarna jag har nu. Födda 10e och 11e. De som är födda den 11e är redan mycket, mycket större och ser liksom "starkare" ut.

Vi får se hur dom utvecklas, men när det gäller hermeliner är det ju inte ovanligt att en del blir mycket större (dvärgfria) än andra.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Linnet
0

Men denna dvärggen, är det bara hermeliner som har den?

Lina R
0

Och dvärgharar… Vet att det finns några få bland dvärgvädur men det är ovanligt. Du brukar inte få muppar i kullarna va?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Linnet
0

Nej har aldrig fått muppar.

zezagena
0

#3 Vet du hur vanlig dvärg-genen är hos dvv..? super-ovanlig el relativt vanlig..?

Lina R
0

Ovanlig. Skulle tro att den är vanligare hos ex dvärgvädurarna i England. De är mindre, mer dvärgtypade och har kortare öron än våra.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

zezagena
0

Tänker på min lille "dvv-mupp", hur mkt brukar en hermelin väga 5-6 v ålder..?

Linnet
0

Nu väger dom mindre 180-190 gram och dom större ca 390, fattar inte varför dom små växer så sakta, dom är pigga och äter. Mamman är ju rätt liten, vägde henne och hon väger 1470 gram och pappan är ungefär samma vikt ca 1,5 kg. Föräldrarna till dom större ungarna ligger nog på ca 2 kg. Bör man stödmata, har mamman dåligt med mat kanske??  Ni som har kaninungar (dvv) kan ni inte skriva ålder och vikt.

Zvintos
0

Jag kan skriva vikt på mina som mamman inte skött om och som "stödmatats" (mamma på rygg, ungarna får dia). Dessa ungar var 2 överlevande i kullen, efter 3 dagar ungefär. Mamma runt 1.8kg & pappa runt 2kg.

1 vecka: 40g resp 43g

2 veckor: 113g resp 125g

3 veckor: 203g resp 224g

4 veckor: 269g resp 292g

5½ veckor: 353g resp 360g

7 veckor, 2 dagar (dvs idag): 538g resp 558g

Jämfört med 2009 års dvvkull där de var 2 ungar som mamman hade hand om. Mamma & pappa runt 2kg.

2 veckor: 210 resp 215g

3½ veckor: 340 resp 360g

5½ veckor: 440g resp 480g

6v: 540g resp 600g

Linnet
0

Får kanske stödmata då, fast nu är dom ju redan 4 veckor och har börjat äta själva. Dom hade ju inte överlevt om dom inte diat, men kanske hon haft dåligt med mjölk inte vet jag. Ja det blir att hålla koll på vikten nu i alla fall.

Linnet
0

Dagens vikt 187, 197, 210 Dom äter med god aptit, gjorde just en blandning av vatten havregryn och lite hackade morötter, dom har även börjat dricka från flaskan. Frågan är ju om honan diar alls längre, ser ju att dom försöker få en slurk, men har aldrig sett att dom diat.

Linnet
0

Dom går upp i alla fall, dagens vikt 201, 209 och 230, så jag tror inte jag behöver oroa mig.

Linnet
0

Har igen en kull med väldigt små ungar, denna gång är det fyra stycken och även här är mamman relativt liten, dom är 15 dagar gamla och väger bara omkring 100 gram. Det var kullen som jag skrev om i en annan tråd, som jag hittade alldeles blöta i boet i går morse och som fick flytta in.

Linnet
0

Alla små ungar har vuxit till sig och flyttat. Har nu ytterligare en kull med väldigt små ungar 5 stycken efter små föräldrar (1,5 kg)och en lika gammal kull efter lite större föräldrar (över 2 kg) bara 2 ungar i den kullen, dom små ca 120 gram vid snart 3 veckors ålder, dom större 250 och 270 gram. Dom större har även utvecklats snabbare, öppnade ögonen flera dar tidigare, lämnade boet 3-4 dar tidigare.