Vad tror du?
Bara en liten fråga.. :P
Jag parade en av mina kaniner, Roxy, 2 år, med en hane som är fem år. Hanen har fått två tidigare kullar.
Det började med att dem fick träffa varandra, men ingenting hände.Inget hände dem första träffarna (som varade i en vecka). Sen flyttades dem ihop och bodde tillsammans i en vecka. Efter det fick jag även bevittna en PARNING och det gick helt rätt till..
En månad senare kom det inga ungar, så jag parade om dem. Dem hann para sig säker 4-5 gånger. Men nu kom det inte heller några ungar. Parade om en sista gång, denna gången parade dem sig 7-8 gånger, men inga ungar nu heller..
Trodde först att hanen var steril, men när han lyckades tjuvpara en annan hona visade det ju sig att så var inte fallet.
Eftersom jag kommer ha andra kullar detta år finns det ingen chans att jag kan para Roxy igen förrän på våren, och då är hon över tre år, så jag kommer inte göra det. Hon har alltså inte haft en kull senare.
Köpte henne när hon var åtta veckor, om det är intressant.
Tror ni att det finns någon anledning till att det inte blev några ungar mellan dem? Alltså tror ni att honan kan fötts steril eller så? Är väldigt fundersam.. :P

Har inte Roxy fått ungar förrut? Annars kan det ju faktist vara att hon är steril.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
En kaninhona ska helst vara under ett år för sin första kull. Jag tror att det kan vara lite riskfullt att para henne nu. Men det beror ju på vilken kondition hon har.
#2: Tänker självklart inte para henne nu.. :) Sen hade honan bra kondition (hoppkanin) så jag tyckte inte det verkade farligt. Det är ju annat med en sällskapskanin som bara sitter i sin bur och käkar gnagarblandning och nästan inte gör något än en hoppkanin som äter nyttig pellets, massa grönsaker och kommer ut minst 5 timmar per dag i stora rasthagar/lös och hoppar.. :)
#3: Det är ju verkligen inte bara hoppkaniner som äter nyttigt och rör sig mycket. Och som du beskriver sällskapskaniner låter det ju hemskt, det är verkligen inte alla sällskapskaniner som har det så. Det är om de kommit till ett okunnigt hem och då är det väldigt sorgligt och synd om kaninen.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
håller med Tina

Roxy kanske är steril? :)
får jag bara fråga snabbt vad steril är ? :P
#7: Det betyder att man inte kan få barn/ungar.
bara för det är en sälskapskanin behöver ju det inte betyda att man ger sämmre kavlite på fodret ?!
och om hoppkaniner är så mycket mera ute än sällskapskaniner, hur kommer det då sig att jag släpper ut min SÄLLSKAPSKANIN på morgonen ca 10 och tar in honom på kvällen ca 8.. ?! från hans Hage..hm, tycker inte att du är speciellt rättvis Emmy, att klanka ner på sällskaps kaniner.. för det är något som irriterar mig, när folk tar saker förgivet..
Medarbetare på Hundar.ifokus
#9: Många sällskapskaniner blir nog sämre omskötta än hoppkaniner, men självklart inte alla. Jag har nog ex sett/hört om betydligt fler sällskapskaniner som farit illa än hoppkaniner, vet knappt om någon hoppkanin som blivit illa omskött.

Ja kanske det men jag tkr inte att sällskaps kaniner ska vara en dåligt ord och att bara hoppkaniner är välskötta kaniner!.
#10: Det tor jag till 100% beror på att de okunniga som behandlar sina kaniner så är de som köper en kanin och så bara har den. Spelar ingen roll om den var tänkt för utställning, hoppning eller bara sällskap från början.
Beror på vilka händer kaninen hamnar i.

Ni låter som rasister.

#13 Håller med.
#13.. typ!! och det blir man arg över…. faktisk.. iaf jag :/

Jag med ^^ har alltid varit lite irriterad över just det. Alla är inte intresserad av hoppning eller utställning. Kaninen mår inte sämre för det.
#16.. precis.. du tar orden ur min mun ;)
#16: Nej, de gör de ju oftast inte. Men i de flesta fall av misskötsel av kaniner så handlar det ju allt som oftast om just kelkaniner. Dessutom så är det också mycket vanligare att kelkaniner utfodras med blandmat, än hoppkaniner/utställningskaniner. Men visst finns det keldjursägare som sköter sina djur bra, det tvivar jag inte på.

#18 Men varför har du uppdelat kaniner i kategorier? Det finns en sorts kanin, och det är just KANIN. Inget annat. Sen kan man hoppa med sin kanin, ställa ut sin kanin eller bara ha sin kanin till sällskap.
Alla kaniner ÄR besläktade och härstammar från den Europeiska Vildkaninen (Oryctolagus släktet, om jag inte minns fel.)
Tycker bara det är larvigt att kalla kaninerna "Utställnigskanin" eller "Hoppkanin" eller "Kel/Sällskapskanin". Kelar inte du med dina kaniner? Då är de väl kelkaniner? Och jag hoppar ju lite med min kanin. Då är ju han hoppkanin! Och jaa, jag har ställt ut min kanin - då är han utställningskanin också!
#19 Det är stor skillnad mellan pet & exteriörsutställning. En kanin som ställs ut i pet-klass är inte riktigt någon utställningskanin. Hoppar man lite där hemma någon gång ibland, ja då är kaninen ingen hoppkanin. Tränar du däremot regelbundet, utvecklas och har något mål med hoppningen, ja då är kaninen en hoppkanin.
Att alla kaniner är släkta med varandra från början har väl inget med saken att göra? Det är så ofantligt länge sedan, och många de olika raserna/korsningarna ser helt olika ut. Aveln har tom fått kaniner att se förskräckliga ut!
Och det är en viss skillnad mellan ex utställningskaniner och "renrasiga" kelkaniner utan stamtavla. En kelkanin utan stamtavla kan inte ens ställas ut! Dessutom är utställningskaniner framavlade för att matcha en standard så mycket som möjligt, kelkaniner är ofta oseriöst framavlade utan några speciella mål.

Visst, du får gärna tycka att "utställningskaniner" och "hoppkaniner" är mycket mer värda än en liten simpel och oseriöst framavlad "kelkanin". Men jag tror att en enda "kelkanin" som bor ensam hemma hos sin matte, får myyyycket mer kärlek än en "hoppkanin" eller "utställningskanin" som bor på en gård med 40 andra kaniner.
Vissa som har uppfödningar har över 100 kaniner. Hur tusan kan man påstå att de mår bättre än en "oseriös" kanin vars matte bara har en kanin att hålla reda på?
Bara en simpel undran från e oseriös kelkanin ägare.

Förlåt Emmy för att jag förstörde din tråd. :(

Kelkaniner är väl inte alls framavlade utan mål? Och visst jag förstår hur du menar men man ska inte säga att kelkaniner är dåliga och hoppkaniner bra.
Men kan se det på olika sett. Men kan se på det så här
Kelkaniner - Sitter i litenbur, fruktblandning och inge Motion.
Hoppkaniner - Välskötta kaniner
Men man kan också se det så här
Kelkaniner - Får mycke uppmärksamhet och kärlek.
Hoppkaniner - Får inge kärlek utan ändas ett arbetsdjur
Det här med hur mycket kärlek kaninerna får beror ju väldigt mycket på den som äger kaninerna. Även om en person bara har 1 kanin betyder det inte att den får mycket kärlek, faktiskt..
#21: De som endast håller på med hoppning har mycket sällan 40 kaniner, hoppkaniner måste ju hållas i form och tränas med. De som avlar fram utställningskaniner kan ha otroliga mängder med kaniner, men kaniner som inte är vana med att få en massa kel är ju inte precis i behov av det heller. Och nog håller storuppfödare koll på sina kaniner med.

Men håller med Matilda, en kelkanin utan stamtavla får mycke mer uppmärkasamhet än kaniner som bor tillsammans med 30 st andra.
#26: Det behöver inte alls vara så.

#27 Men hallå?, då måste då uppfödaren vara ledig hela tiden om det ska ge samma till 30 kaniner än 1.
#28: Det finns nog dem som bara ägnar någon enstaka minut åt sin kanin trots att personen endast har 1 kanin.

Vadå inte i behov av kel? ALLA (och då menar jag ALLA) djur behöver kärlek! Finns inget djur i heeeeela vida världen som skulle klara sig utan kärlek. Och det behöver inte vara en människa. Kan vara vadsomhelst.

#29 Såklart finns det! Men varför alltid se bristerna hos de som har "kelkaniner"? Det finns 1000 brister bland utställningsfolk som inavlar, får fram "missfoster" till kaniner bara för att se ifall avelsdjuren är dugliga.

Självklart finns det dåliga ägare till kelkaniner men även till utställningskaniner och hoppkaniner.
Håller med twinnie att alla djur behöver kärlek!
#31: Inavel är väl inget negativt precis om man vet vad man håller på med och har något mål med inaveln? Det är ju mycket bra att använda sig av inavel för att se om djuren bär på defekter/oönskade gener! Då kan man ju ta kaninerna ur Avel om det visar sig att de bär på något oönskat.
Jag har nog sett mycket fler "missfoster" bland kelkaniner!

Ja, men baraför att det inte används så måste det ju ändå få omsorg
MYRIIS : Tillbaka till tråden - Din hona kan vara svårare att få dräktig då dom oftast blir "fetare" invändigt när dom blir äldre, dom blir alltså inte sterila, men har mycket svårare för att bli dräktiga efter ett års ålder om dom inte fått någon kull tidigare :)
#36 Bra, nu tycker jag också vi hoppar tillbaka till tråden.
Det andra som har skrivits här inne tycker jag de som "deltar" i den diskussionen kan ta någon annan stans.

Förlååååt. Det blev lite hopp till något annat där .. :(

Säger också förlåt Emmy! *skäms*
Jag sa det är annat än en sällskapskanin som sitter i bur. SJÄLVKLART menade jag inte alla sällskapskaniner! Jag har kompisar som har sällskapskaniner som trivs hur bra som helst. Gud alltså.