Röjarparty och freestylehoppning
*Gäsp*
Jaha, så fick man visst inte sova i natt då. Suck. Jag tror min kanin går på crack. Han var helvild.
Imorse sedan kl 5 har han hållit på att testa egen hoppning i köket. Han har visst insett att han hade mer potential än han trodde. (Och än jag trodde)
Först var det bordet. Rakt upp utan hjälpmedel. Tror jag mätte 72, eller var det 74. Inte märkvärdigt men ändå. Där låg det ju då en hel del godsaker så som tomater, gurka och torkade selleriblad och avocado (som han som tur var inte hann börja med).
Jag fick rädda grejerna upp på köksbänken. Gick och lade mig.
Sedan har han flugit runt som en duracellkanin i hela lägenheten och tagit många varv i köket och från sängen kunde jag se hur han liksom tog ett varv runt bordet och sedan stannade och måttade mot köksbänken, sprang ett varv måttade, ställde sig på bakbenen. Och jag: "Jaadu, det där kan du ju drömma om."
Vilket jag snart fick göra för att han satt uppe på bänken. Inte bra. Där är spis, där har jag massa jox som han inte ska komma över. Nu är det kört, var ska jag ha allt?
Tog igen tumstocken, and I ain't lyin'.. 88cm. Inte illa. Däremot vet jag ju inte om det är så bra. Andra kaniner har väl tränat upp sig under längre tid?
Jag är lite stolt. Men också lite bekymrad för han far runt som värsta adhd-kaninen och nu vet han liksom att han kan ta sig upp på alla de ställen som har varit safe.. så nu är det en helt annan spelplan.
Det dumma är att jag själv har hälsenfästesinflammation som gör att jag inte får springa.. Jag skulle ju gärna vilja testa att hoppa med honom.
Om någon läser denna tråd som bor i Stockholm och är aktiv inom kaninhoppningen får gärna höra av sig med lite tips? och råd.
Nu ligger man o pustar ut hehe..
PS: han har nu fått ett nytt namn till: DURACELL haha
Hihi! Istället för att barnsäkra stället får du väl kaninsäkra! ;)
Jo jag har ju kaninsäkrat på den höjd jag tänkte var lagom. Men jag får nog tänka om.
Ja hoppa upp på saker är inte riktigt detsamma som att hoppa över (typ ett hinder). Jag hade en 3 månaders som hoppade över en grisbox som han satt i när han var med mig på semester till min kusin. Den måste också varit typ 80cm. Han tävlade i elitklass sen men han klarade aldrig 60cm i höjdklass.
Jaha, där ser man. Så kan det ju också vara. Det vet man ju inte förrän man testar. Tänkte bara att det skulle vara något postitivt med det hela.
Förlåt om mitt inlägg lät negativt, det var inte alls min mening;) såg nu när jag läste det att det lät lite otrevligt;) Vad jag ville få fram var att de kan lyckas ta sig upp på de mest otroliga platser:) de har en förmåga att överraska :P Din kanin verkar ha det väldigt kul iaf!:)
#5 hihi.. tack för förtydligandet, det värmer iaf. jo jag uppfattade det kanske lite som ett sådant "kom inte o tro att du vet nåt om kaninhoppning" - svar.. men visste ju inte så jag svarade lite neutralt hihi. Vet själv att det är mkt svårt att få ens inlägg att få den valör man tänkt sig. Har själv varit med om det många gånger, kanske ser man det inte ens när man postar, men sedan om man en dag eller halv dag senare kollar i tråden ser man: hoppsan vad jag lät dryg, eller nåt.
Men jag försökte hålla mig neutral eftersom jag inte visste.
Men jo, jag förstår att det är en sak att hoppa från stillasittande rakt upp 88 cm för att komma åt en stash av gurka, tomat, ananas och avokado (<- sista är ju vad jag förstått giftigt för dem?) och att hoppa på bana. Men jag var helt impad ändå av honom.
Det jag funderat på är dock: är det egentligen för högt att de hoppar ner 88 cm? Borde jag stoppa detta hoppande av det skälet? (just nu har jag flyttat bort godsakerna och dessutom ställt stora grejer vid kanten så han inte kan komma upp. Men jag skulle inte ha något emot att han fick komma upp om jag kaninsäkrade det, både ur diet o sladdsynpunkt.
Men jag var lite så där: ok, undrar hur kroppen mår av att hoppa så högt ner.
Blir hoppkaniner mkt mer slitna i kropparna`med åldern?
Bra fråga! Hoppkaniner brukar ju kunna bli ganska gamla just för att de håller igång och blir bra musklade, men man brukar ju trappa ner till veteranklass när de blir lite äldre för att de inte har samma spänst och energi, men fortfarande gillar att hoppa. Jag antar att det inte underlättar om du ställer något som han kan hoppa ner på heller, för han har väl redan kommit på sitt sätt… Hmm, bra fråga som sagt! Hoppet ner sliter ju mer såklart, men han tränar väl upp sig själv på tekniken så det är säkert ingen fara.. En liten buse:P hur gammal är han? Är han ung så kanske det avtar. Mycket baby-bus i sig fortfarande?;)
Snart åtta månader, dvv.
Visserligen har han mkt bus i sig mellan varven, men jag antar att han ändå får räknas som ung vuxen vid detta laget, men vem har sagt att unga vuxna inte busar hehe.
Hm, alltså, han är så himla matglad att jag tror han tycker nästan vilka galna projekt som helst är värt om det finns något gott att hämta (vilket ju hans goda näsa talar om för honom).
Sedan var han sjövild den natten och gjorde långa glädje rus runt i hela lägenheten och riktigt i gasen. I natt var han en smula lugnare.
Men nu har jag ställt stora saker preliminärt så nära kanten att han ser att det inte finns någon yta att komma upp på. Det är som sagt bara tillfälligt för så kan jag ju inte ha det. hehe.
Jo, jag tänkte också på nerhoppet. Men det är ju klart också att det bygger upp.
Men vilken buse :D Haha! Det där med att ställa saker vet jag inte om det behöver hjälpa så himla mycket heller… Jag har en väldigt smal "växt-bänk", ca halvmetern hög, med ett litet "staket" utmed kanterna, som var full med blomkrukor. Jag tänkte att det måste vara omöjligt för kaninen att ta sig upp där, men nej då. Han hade lyckats ta sig upp, vippat ner en kruka och satt och mumsade på de andra (som tur var kaninvänliga) växterna.
#9 Nej jag är inte heller säker på att det är någon garanti, men det stör nog hans höjdbedömningsförmåga hihi. Men jag är hemma storstädar dessa dagara och tills jag löst det känns det okej. Det är lite dödsfälla, men jag ser om han ägnar bänken mer intresse. Som sagt, jag har flyttat upp allt ätbart i stängda skåp.
Sedan har jag gjort nåt jätte-evil som nog stoppar de flesta hopplaner de närmsta timmarna. Jag har tagit bort de trevliga mattorna i köket. Så nu är det för halt för att göra några sådana övningar. Men jag har ju tänkt fortsätta ha mattor i köket för det är roligt att se honom rejsa genom hela lägenheten o erbjuda det. Men däremot kan jag fundera på om jag kan lägga lite smalare trasmattor lite för "fel" så de inte hjälper till sådana hopp upp på bänkar.
Men ska städa först. De gamla mattorna behövde tvättas för han har pinkat utanför sin låda ganska mkt.
Sedan får vi se. Tyvärr säger min erfarenhet att de också utför mer avancerade kamikazee-planer så ska fixa bänkarna.