En djungel..
Det här med att äga kanin börjar bli en djungel för mig som är helt ny på detta.
Alla säger olika hela tiden om vad man ska utfodra de med och hur mycket det ska vara av allt.
Finns det ingen enkel mall man kan gå efter vad gäller utfodring, material i buren (spån eller halm), hur ofta man bör städa buren och allt annat som hör kaninerna till.
Jag som ny vill ju att mina små ska må bra och ju mer jag läser så jagar jag ju bara upp mig över alla sjukdomar som de kan dra på sig och jag börjar bli nipprig över att jag valt att ha innekaniner när inte det heller verkar vara bra.
När jag tittar på mina små nu när de busar runt i buren tillsammans så tycker i alla fall jag att de verkar må bra. Men ska jag tro allt jag läser så har ju jag redan gjort 1000 fel känns det som 
Nej det finns det inte.
Man märker själv hur ofta man behöver städa, vad för material som är lämpligast i buren, vad kaninen mår bäst på att äta osv.
Sedan finns det såklart saker man inte ska ge sin kanin som saltsten, gnagarblandningar, mycket/ofta kålgrönsaker (gasbildande, kan ge kanin kolik) mm.
Jag städar till mina 1 gång/vecka dem som bor i bur, dem som bor på stor yta i boden städar jag till var 2-3 vecka, för det räcker, tar såklart toahörnan innan om det behövs :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ser dem ut att må bra så gör dem nog det
Man kan vara vädigt petig om vad de ska äta, inte äta och annat, men ärligt talat tror jag inte det spelar så jättestor roll. Man SER på kaninen om den mår bra och kaniner har ju alla olika behov, precis som vi.
En sag som man verkligen bör undvika i matväg (samt det som är giftigt då) är gnagarblandning. Välj en ren pellets och beronde på kaninen lite grönsaker då och då. För vissa är det bra varje dag, för andra kanske bara en gång i veckan. Saltsten är också för det mesta onödigt. Jag förstår att nya kaninägare kan bli förvirrade då djuraffärer säger något och vi på iFokus säger ngt helt annat. Men oftast har djuraffärer inte den kunskap som krävs, tyvärr…
Spån och halm fungerar ofta bra som underlag. Jag skulle välja säga att man minst måste städa ut i hela buren varannan vecka, eller varje beroende på storlekan av buren och hur skitigt det blir, om man använder toalett m.m. Samt ta bort det värsta kisset och bajset en gång om dagen/varannan dag.
Och alla nybörjare gör misstag, jag gjorde också det men har lärt mig mer och mer vad just mina kaniner har för behov. Jag har lärt mig oerhört mycket från iFokus och gör det ännu!