Äter inte
Nu har hannen bott hos oss i snart ett dygn och han äter nästan inget alls :-(
Han bajsar små hårda pluttar och kissar. han har även druktig vatten.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
critical care?
handmata? accepterar han?
Är han skygg? eller kan du gosa o klappa o truga?
'är magen svullen(spänd?
fick du med foder som han var van vid?
truga vatten?
testa o truga nåt litet riiiktigt gottis! Tar han det så fortsätt att försöka truga med nyttiga grejer.. tar han inte emot ens en bit av något fruktansvärt gott, typ ett russin, då är det fara å färde.
hoppas det går bra..
Ringde nyss strömsholm och fick tipset om att tvångsmata med en sörja gjord på krossas pellets, morotspure och annanasjuice så nu har jag fått i honom 1 ml av det, sen fick han nog av att tvångsmatas. Ska köra med en omgång till innan jag går och lägger mig. Vill inte stressa honom för mycket heller eftersom han precis kommit hit.
Han känns hård, betydligt hårdare runt buken än våra kaniner. Och som sagt stenhårda svarta små bajsar så magen mår verkligen inte bra.
Ja jag fick med hans gamla pellts (dogman), problemet är att ägarna till kaninen inte är särskilt kunniga och hade ettårs kalas till honom igår och med huset fullt med lågstadiebarn som ska fira kaninen och en mamma som saknar kunskap så misstänker jag att han fått äta väldigt mycket skit som inte är det bästa för honom.
Målet just nu är att hålla honom i liv över natten, sen får ägaren ta honom till veterinären.
Han åt även ett maskrosblad (hans favoritföda) så han äter lite och bajsar lite så helt stopp verkar det inte vara. Ja jag vet maskrorsor är inte det bästa, men jag tänker att hellre maskrosor än inget alls.
hey, hoppas du ser detta.. du kan prova att sätta honom på torktumlaren (om du har någon) på tjock filt, och kör lite gosigt gungigt torktumlande.. (men alltså inte centrifug då.. men du vet.. torktumlare) testa o sätt honom o se om han gillar det..
Usch, ettårskalas.. jag gråter blod, jag vill inte tänka på vad de gav honom att äta
vad är det för fel på folk som inte lär sig vad djuren behöver utifrån sin art..
ja.. ivarje fall var det bra att testa att han äter ett maskrosblad.. hade han totalvägrat allt gott.. ja då behöver jag inte förklara för dig vad du skulle behöva åka ikväll..
Men testa ev. gunga lite på torktumlare..
Tänkt på att ge extra vatten.. skiten i magen måste lösa upp sig..
klappa o smek runt rygg o buk, men kläm inte hårt.. men försök mysa med honom o få honom att smaka lite hö.. om du får honom att testa några delikata strån är det allra bäst.. ta fram hela höpåsen o låt honom sticka in huvudet i saligheterna..det kan sätta igång..
om du inte har torktumlare, så försök få honom att hoppa lite.. om möljligt.. puffa lite.. om han inte vill.. fast poängen med torktumlare är att et blir Motion för magen även om han inte har lust att skutta..
och sedan just stimulera med gos.. o försiktiga mjuka cirklande klappar.. vet inte om man kan få kaniner å bajsa genom att stimulera anus när de är vuxna?
synd att du ej har critical care.. det är guld värt i sådana här situationer då behöver man liksom inte fundera så mkt mer.. om du har minifom kan du testa det.. ifall han kluckar från magen…
paraffinolja är tveggat svärd: kan vara bra med mkt mkt lite akut, men inte upprepa för eftersom det är olja kan det kapsla in den torra avföringen så att inte vatten kommer in o löser upp.. jag skulle nog vänta med paraffinolja därför..
Jag har en torktumlare men det är en tvättpelare så man kan inte ha nått ovanför torktumlaren eftersom den är nästan i takhöjd. Men annars var det ett smart tips?.
Jag fyllde på med lite färskt hö till honom med förhoppningen att det ska gillas. Han har vatten i både skål och flaska för att han lätt ska få i sig utan problem.
Jag hoppas bara han klara sig över natten (det tror jag han gör eftersom han trots allt dricker, äter pyttelite och iaf hitills har bajsat lite) och har fått i sig lite pelletssörja.
Veterinären öppnar klockan 8 här i stan.
Och så känner jag mig så himla dum eftersom jag ju tänkt köpa Critical care men hela tiden skjutit på det. Nu hade det ju behövts.
Än så länge skuttar han en del i buren så det känns ok att han rör på sig. Skulle han slöa till mer så ska han tvångsmotioneras.
Det är lite jobbigt eftersom jag inte känner kaninen, jag vet ju inte hur han är normalt, men enligt ägaren så har de fått truga honom med mat ganska länge så jag misstänker att problemet inte är helt nytt och därmed inte helt akut heller.
Förörvigt måste jag säga att dogmanpellets verkar vara skit. Om jag krossar mina cuni complete så ser men ändå att det är fibertrådar i det. dogman blev bara ett fint pulver så jag gissar att det typ inte finns några fiber i det fodret.
När jag fick min första kanin åt hon heller inget den första och andra dagen,senare åt hon väldigt mycket.
Men lycka till!:)
Även om jag ogärna säger det så låter det som att det kan vara okej att du går å lägger dig.. men skulle du vakna till så gå upp en sväng o kolla.. för som sagt, ju snabbare man får igång magen, ju mindre dramatiskt blir det..
fast jag skulle nog gulla med honom en del.. men det är ju jag..
har du pepparmintste hemma, eller kamomillte? Pepparmintste älskar min kanin (ljummet då) Kanske kan det stimulera törsten? Gör ett starkt på två påsar med liiite vatten o späd med mycket ljummet/svalt vatten.
Handmating med hö är bra, konstigt nog kan ibland den kontakten med kaninen göra att den blir stimulerad att äta… om man verkligen håller det undet nosen och inte ger sig.. några strån räcker..
Har inte läst kommentarerna..
Men det brukar oftast vara så att vissa kaniner är skygga de första dagarna och vägrar att äta… känn på magen om den är hård så får du massera den, crical care, använd den oxå men avvakta lite och se :D
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
dogman är sk*t.. 
hmm.. alltså det låter problematiskt om magen är stenhård.. låter som om det där kalaset plus stressen att flyttas kan skapa problem tillsammans (o för sig)..
eftersom det är så nytt, så skulle jag i detta läge våga en lätt massage.. alltså inte trycka.. mer smeksamt och liksom framifrån och bakåt bara på sittande kanin. Om du nu får hålla på med honom.
om det är hans vanliga diet, plus lite annat baad.. så är det ju problems.. 
men tja.. du märker ju tror jag.. spelar egentligen ingen roll hur han är annars, eftersom du märker att han är hängig och att han bajsat några dåliga små hårda grejer..
Låter som någon typ av förstoppning? Få i honom ananasjuice och se till att han rör på sig!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Han verkar piggare och det är lättare att få i honom pelletssörjan. Nu hoppas vi på att det håller i sig och att han snart börjar bajsa normala kaninbajsar.
Han bajsar, :-)
Fortfarande stenhårda svarta pluttar, men nu är vi uppe i vad jag skulle klassa normal mängd för en kanin av hans storlek. Får inte tag i ägarna (de sover väl), men har pratat med veterinärkliniken och det var ok att fortsätta såsåhär tills vidare, blir han sämre behöver han åka in men om han fortsätter att bajsa och äta iaf lite så är det inte akut.
hahhahaaaaa.. han bajsar.. bästa tecknet.. nu är det bara det tråkiga jobbet att förklara för ägarna hur viktigt det är med rätt kost..
För har han haft ett stopp nu så borde han förmodligen bara äta hö i någon månad o sedan en nyttigare pellets o inte massa skit.
Som tur så lyssnar ägarna ganska mycket på mig. Så jag tror inte det blir helt omöjligt att lära om dem.
Jag har ju fått dem att ta bort saltstenen och börja ge grenar. Jag gav dem även ½ kg Cuni Complete till kaninens födelsedag med orden "Det här är ett bra foder, byt över till det sakta och sen kan ni får köpa det från mig för samma kilopris som jag gör" (jag köper det i 8 kg säckar) Det blev intresserade.
Nåja jag skickar inte tillbaka kanien innan hans mage är helt bra.
Än så länge går det år rätt håll. Ska testa att ge honom lite färskt timotejgräs och se om det passarn herrn i smaken. Verkar som han inte är helt van att äta hö och timotejgräs är ju det man gör hö på så det innehåller ju mycket fibrer. Känns som det viktiga är att han börjar äta ordentligt nu och att det han äter är fiberrikt.
Japp.. och det kan vara så att han inte ska ha så mkt pellets. De säger ju det att efter akut stopp så ska man ha en hödiet ett par månader. Men nu får man väl säga att det här var ett lindrigare stopp eftersom bajset inte upphörde helt och att det gick snabbt över. Men ändå.. viktigt för dem att förstå att höet är huvudsaken.
Vilken tur att de lyssnar på dig då, annars är sånt knepigt.
Låter som en utmärkt plan där.
Nu har han fått första omgången Critical Care, det gick ner med lite lirkande. Nu ska han få det några gånger till och sen ser hur det ser ut med magen.
Måste förörvigt säga att Critical Care pulvret luktar gott. Blandningen såg däremot inte aptitlig ut.
Eftersom ägaren åkte in till veterinären så hängde jag på så nu har jag egen critical care hemma också. Skönt faktiskt. Det var inte särktilt dyrt heller 50 kr för en påse som räcker ett dygn till en kanin på 1,5 kg. Billig livräddare.
toppen! så är han i din vård eller deras?
Han är i min vård, han är ju inlånad för att användas som pappa till vår blivande kull.
Förörvigt är han tjock, så han ska bantas också.
hehe.. låter bra! stackarn, vilken tur att han kommit till rena rama hälsohemmet
blir det massage o ansiktsbehandlingar me? :o) 
Bara maikyr och pedikyr, lite långa klor.
Han har blivit så mycket bättre nu. Äter hö ordentligt och bajset har blivit bättre, det är inte bra, men bättre. :-)