Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 762 ggr
[Linn H]
0

Stor eller liten efterfrågan?

Vet inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken så den får duga så länge.

För några veckor sen inne på Kanin- och Hermelinkanin iFokus så var det väldigt många som sökte Hermeliner.
Man såg flera trådar där folk sökte men nu är det som borta.
Känns som att det är lite blandat, folk söker Hermeliner men sen är det som bortblåst igen.

Har skapat en tråd där jag kollar om det finns intresse på en kull, men har inte fått ett enda svar.
Visst kan det vara så att det är färgerna eller så som spelar roll och att det inte passar den som söker Hermelin, men är fortfarande nyfiken.

Är det väldigt få som vill ha Hermeliner nu?
Har sett att det är andra raser som det är mer folk som vill ha, ex. Dvärgvädur och så.

Vad tycker du?
Vill åsikter och tankar! :)

[Tilde]
1

Jag tycker att hermeliner är väldigt söta, men har läst och hört mycket om deras humör och temperament, så jag tycker inte riktigt de passar mig… Vet inte om det är fler som tänker så, men det är i alla fall anledningen till varför jag hellre vill ha en dvv eller lejonhuvad Tungan ute

[Luppa]
1

Oavsett ras så är det ju lite säsongsbetonat… Många kelköpare vill ha sin kanin i början av sommarlovet eller när skolan börjar igen.
Uppfödarna sparar mycket själva just nu, som uppfödare köper man oftast in djur på hösten eller vintern inför kommande avelssäsong.

Summan av kardemumman är att man periodvis har fler köpare än kaniner, andra perioder är det stendött.

Linnet
1

Just nu är det väl lite halvdåligt, men det brukar lossna i slutet av juli igen, nu är ju många på semester och så vill dom köpa kanin när dom kommer hem. Men efterfrågan på kaninungar finns i princip bara på våren och sommaren, fram till  och med september ungefär, sen är det i princip omöjligt att sälja kaninungar.

Fridaaaa
0

#1 Det stämmer inte det med hermeliners temperament ;)
Dem har inte hetare temperament, däremot oftast lite mer spralliga.

Tror allting handlar om tillgång och efterfrågan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Linn H]
1

Okej, tycker att Hermeliner passar mig utmärkt :)
Men gillar ju såklart andra raser också :)

#2 och #3
Okej, låter ju inte helt dumt :)

Håller med #4 angående temperamentet. 
Min Hermelinhona är världens goaste, är dock lite sprallig och har mer fart :)
#4, okej, ja, det har nog med det att göra, tyckte det var lite konstigt att det vände så fort, haha :)

[Tilde]
1

#4 Ja men alltså att de är lite mer skygga och inte lika lugna som de andra :P Det är vad jag har hört, men har jag ju ingen renrasig hermelin så ;)

[TeamGolden]
0

TS: tycker faktiskt också det är lite lustigt? Jag har gjort en tråd där jag ville intressekolla om det var nån mening med att para Athena, det kommer bli jättefina renrasiga vit blåögda hermeliner, inte en enda verkar vara intresserad..underligt! Obestämd

[Luppa]
0

#7 Jag tycker inte att det är det minsta konstigt, om man kollar på alla annonser som ligger ute på Blocket och liknande där ett enormt antal kaniner mer eller mindre skänks bort…
Det är stenhård konkurrens och man får lägga ner många timmar på att marknadsföra sina kaniner!

Linnet
0

#4, #6 Visst är det stor skillnad på temperamentet om man jämför hermelin och dvärgvädur. Dom hermeliner jag träffat har nästan alltid varit lite småaggresiva, revirvaktande i buren och skygga, springer iväg när man ska ta upp dom osv. Medan dvärgväduren är tam, orädd och tillgiven.

[TeamGolden]
0

#9 man kan inte säga så. det handlar om individer, ingen kanin är den andre lik.

Linnet
0

#10 Varför kan man inte säga så, det är ju olika raser och rasernas temperament är väldigt olika. Sen handlar det ju så klart om individerna också, men jag tror det är mycket sällsynt att en hermelin kan bli lika tam och tillgiven som en dvärgvädur, dom har helt enkelt ett helt annat temperament och är mycket skyggare.

[TeamGolden]
0

#11 Hur många hermeliner har du ägd då? och hur kommer det sig att jag råkade få en jättetrevlig hermelinhona när det är den första hermelin jag har? hur kan det vara så att alla hennes kullsyskon var lika fina? hur kan det komma sig att alla andra hermeliner både under hoppningen och utställningen var lika fina i sättet? 
det är fel. hermelinkanin är en jättetrevlig liten filur som gärna gosar och somnar i ens famn! sen finns det självklart undantag men jag börjar bli trött på det här snacket nu om att dvärgvädurar är så perfekta. de har också sina fläckar!

[TeamGolden]
0

#11 Hur många hermeliner har du ägd då? och hur kommer det sig att jag råkade få en jättetrevlig hermelinhona när det är den första hermelin jag har? hur kan det vara så att alla hennes kullsyskon var lika fina? hur kan det komma sig att alla andra hermeliner både under hoppningen och utställningen var lika fina i sättet? 
det är fel. hermelinkanin är en jättetrevlig liten filur som gärna gosar och somnar i ens famn! sen finns det självklart undantag men jag börjar bli trött på det här snacket nu om att dvärgvädurar är så perfekta. de har också sina fläckar!

Fridaaaa
0

#6 Det är bara en myt :) Det är helt individuellt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

#13 Har haft två jätteaggresiva hermelinkorsningar, har haft två hermelinfuchsar, som visserligen inte var aggresiva, men dom var inte särskilt tama heller, ville gärna gömma sig när man skulle ta upp dom. Sen hade min granne en liten ilsken hermelinhona, som bet allt och alla. Jag har haft hermelinkaniner på inackordering och det är i regel samma sak som man får höra att den kan vara lite sur, tycker inte om att bli upptagen osv. Inte ens ägarna vill ta ut den eller sätta in den i buren, för att den kan attackera. Har just nu en liten hermelinhona här på inackordering och jag sätter inte in mat hur som helst, för hon kan komma rusande och attackera handen.

Men jag tror ju säkert att du har en jättetrevlig hermelinkanin, du har väl haft tur eller lagt ner mycket arbete. Skillnaden är ju att en dvärgvädur är tam och orädd från första början. Har aldrig sett en hermelin som kommer fram och vill bli upplyft när man kommer till buren. Jag skulle aldrig rekommendera en hermelin till en barnfamilj, men till en tonåring, eller vuxen funkar det ju säkert. Allt beror ju på vad man vill ha.

Har träffat en jättetrevlig hermelin, för ett tag sen, men inte ens den var ju i närheten av dvärgvädurens temperament.

Det är två raser som temperamentsmässigt inte går att jämföra med varann så varför ska man göra det då, den som vill ha en lugn, tillgiven, tam och orädd kanin skaffar en dvärgvädur, den som vill ha en lite spralligare och kanske inte lika tam kanin gör det. Det finns ju inget rätt eller fel, bara det att det är skillnad på raserna, lika väl som det är skillnad på olika hundrasers temperament.

[Linn H]
2

**Till er som tycker att Hermeliner är aggressiva och har hett temperament osv.
**Min Hermelinhona har aldrig varit aggressiv och har aldrig bitit.
Det är helt individuellt och beror säkerligen på hur miljön är också.
Min kompis är uppfödare och har 20+ kaniner, och det är bara Hermeliner, och de kommer fram till en när man går förbi och ska klappa på dem.
Hon har inte någon aggressiv kanin, och tycker det är väldigt konstigt att ni har haft så aggressiva Hermeliner.

Jag tror inte att det beror på rasen, jag tror det beror på hur miljön är osv.
Så jag håller med TeamGolden och Fridaakesson.

**Och tillbaka till ämnet som var från början. 
**Jag tror också att det varierar, men det är ju inte så konstigt.
Och det ligger säkerligen mycket i att det är såpass många annonser ute på Blocket om att kaniner bortskänkes.
De blandrasungarna som jag hade för något år sen fick jag skänka bort för att det är knappt någon som vill betala för dem.

Storkebodas
2

Att säga att hermeliner är aggressiva och rädda tycker jag är som att säga att hundar av doggtyp har hetsigt humör och bits. Det stämmer kanske på några få individer, men absolut inte i närheten av alla. Har själv aldrig haft varken dvv eller hermelin men har träffat flera sådana. Jag tror att varje kanin föds med ett grundtemperament. Tex vissa är lite lugnare än andra medan andra är piggare och nyfiknare. Men sedan tror jag att det spelar in väldigt mycket vilken uppväxt kaninen får hos uppfödaren och hur den blir behandlad den första tiden i hemmet. Kanske är det så att hermeliner har lättare för att komma till oseriösa hem på grund av sitt jättesöta utseende och minimala storlek?

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus