Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 595 ggr
Stylle
0

Kastrera.

När ska man kastrera hankaniner?

Varför ska man / ska man inte kastrera?

Vad händer om man kastrerar/kastrerar inte?

Hur gammal ska han vara?

Om någon skulle kunna svara på dessa frågor vore jag taksam. Jag ska nämligen få hem en hane snart och jag vet ingen ting om kastrering då jag bara har haft en hona innan…

Vincent...
0

han ska vara minst 4 mån.

du kan kastrera han för att du vill att han ska vara tillsamans med en hona eller att han sprätter inomhus (?)

endel kaniner blir lungnare när dom har kastrerats (det individuelt hur mycket lungare om han blir lungnare av kastreringen)

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
0

Från 4 månader.Men jag fördrar från 6 månader

Om man vill ha sällskap till sin hane så kastrerar man hanen för att kunna ha han med en hona ( 2 hanar går ytterst sällan ihop, dum chansning)
Jag har inte kastrerat mina hanar (har 3 st) men ska kastrera ena för att han ska gå med mina 2honor. Aldrig haft anledning till att kastrera dem.

Vissa kaniner blir lugna vid kastrering. Vissa kastrerar för att dem ska kunna gå med en hona och ha lite sällskap. Och vissa kastrera om deras kaniner skvätter mycket.
Händer inget särskilt om man inte kastrerar, inte med mina i alla fall :P

Minst 4 månader. Max 4 år anser jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ssamme
1

Precis som dom andra skrev, och vissa kaniner blir lugnare. Framförallt kan det ju göra att dom inte är lika intresserade av revirmarkering eller försöka göra ungar med saker ;P

Min kanin blev inte lugnare efter jag kastrerade honom, han är lika aktiv som innan men han slutade kissa i sängen och försöka våldta armar xD

AkaiTsuki
1

Jag kastrerade Akkio eftersom att han skvätte ner allting och ingenting. När vi var ute och inne spelade inte nån roll bara han fick skvätta ner :/

Han var ca 5-6mån tror jag men om han inte skvätte skulle jag inte kastrerat eftersom om han inte hade några andra haniga beteenden som att jucka osv

Akkio är fortfarande lika livfull fast han kan lugna ner sig på ett sätt han inte kunde förut, fast det kan ha varit med åldern inte riktigt säker

//Joanna

Stylle
1

Han ska vara en sälskaps kanin och jag planerar inte att para honom borde jag kastrera honom då för jag vill att han ska vara så lugn som möjligt…

Fridaaaa
1

#5 Det är upp till dig. Ingen garanti att han blir lugnare.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ssamme
1

Det kan du välja, märker du att han börjar skvätta ner eller annat kan det vara skönt för både honom och dig att kastrera, eftersom det ofta slutar då, men det är ju ingen garanti att det gör det.

[bessiethebeast]
0

Håller med #7! Känner du att kaninen börjar svätta och "bli jobbig" när den har blivit könsmogen så kan man ju kastrera den. Om den därimot inte gör något sådant och du inte heller ska he ihop han med en hona så kan du ju lika gärna skita i att kastrera han :)

Stylle
1

Tack för alla råd. Så snällt av en att ni bryr er<3