bottenmaterial
känner att jag måste fråga er, då jag tror att jag gått på djuraffärens ideeer igen (efter allt jag har läst). vilket är det bästa bottenmaterial att ha i en innebur?!
Är det spån? När jag köpte min kanin så rekomendera dom mig att ha en typ av kattsand som bottenmaterial?!?!..
det är det jag har och har alltid haft, har funkat hur bra som hellst och trodde att detta va bra till jag börja läsa i lite gammla trådar om att ha kattsand kan skada kaninen och att den kan må dåligt osv?!?!?
Är det helt galet att ha detta som bottenmaterial?
Kattsand är inte bra eftersom vissa kaniner äter det och när det blir blött så klumpar det ihop sig och det är inte bra för magen och följande vägen ut
Det som är bäst är nog papperspellets som majsan remiss eller toalätt eftersom det luktar inte, det flyger inte runt såsom spån gör. Dock nackdelen är att det blir dyrare med det än spån dock om man har pengar så är nog papperspellets bäst tycker jag
//Joanna
jaa det va det jag läste och fick lite smått panik :0 och spån som du säger blir så blött och äckligt mm..
Jag har som sagt haft denna "sand" i hela hennes liv, (6månader). Och det funkar hur bra som hellst, hon käkar inte utav det och hon kissar bara i hennes toalett och den tömmer jag ganska så ofta. Så detta med klummpar under tassarna har heller aldrig hänt.
har precis köpt hem världens säck med denna sand haha… så typiskt….
#2 Det finns ju kattsand som är icke-klumpbildande som det ofta sägs går bra med kaniner. Problemet är ju bara att de ofta är väldigt dammiga, och kaniner kan få problem med luftvägarna som följd.
Papperspellets behöver inte vara så dyrt, man kan köpa en stor säck och sen behöver man inte använda så mycket heller.
Jag hade under en kort period kattsand till min kanin, men det var väldigt dammig och han blev tom sträv i pälsen av det. :P Men annars gick det väl ingen "nöd" på honom som så. Men det är ingenting jag skulle vilja ha igen heller, jag tycker papperspelletsen är väldigt bra.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Sån där kattsand är väl inte sand? Ser ut som den jag använder i kaninernas toalett :) Det är ekologiskt och går att spola ner i toaletten, inte farligt om kaninerna skulle få i sig lite och det dammar inte. :) Jag hade det i hela buren förut, fast med halm över så kaninerna kunde få det lite mysigare (de bor utomhus dock) ^^
Jag har kutterspån till mina, och det blir inte blött och äckligt, om man städar när man ska städa.
Enda "kattsand" jag skulle kunna tänka mig i en kaninbur är toa-lätt, ingen annan men blir dyrare än kutterspån.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag använer antingen spån och har halm ovanpå eller med torv. då köper jag de i stora balar hos lantmännen och kostar spån ca 90:- och torv 113:- halmen köper jag för 12kr bal hos en bonde
#5 Gud vad billigt toa-lätt är! Måste testa! Speciellt när det står att det inte fastnar i pälsen! 
Men jag tycker fortfarande at trådskaparens "kattsand" är superbra att ha i toaletten :)
#7 Spån är ju mycket billigare i längden, i alla fall i Sverige :)
jaa okej :)
för som sagt, den "sand" jag har dammar inte ett dugg. Den är väldigt bra och smidig. Va tvungen att köpa "riktig" kattsand en gång för allt va slut och inget va öppet, och det damma som bara den och Juni vart väldigt torr om tassarna, så det vill jag aldrig mer ha igen.
Men hmm.. Va ska jag köra på nu då?! spån?!
Kan jag ha denna "kattsand" jag har nu och lite spån över? :)
#9 Vad är det för märke då?
Onödig kostnad att ha både kattsand och lite spån över.
Jag har bara spån. Fungerar kanon. Man kan även ha spån plus halm.
Bor kaninen ute eller inne?
För bor den ute finns det torvmix, det är bra:)
jag länka en bild på det högst upp, men det heter i alla fall "cat's best öko plus".
Ja det har du ju rätt i :) Hon bor inne, vilket är bäst då? :)
#11 Aldrig sett det någon gång, i varkens djuraffär eller matbutiker:P
Så kan ej svara hur det är.
Jag har ju haft spån men vissa tycker att det blir spån lite överallt i huset, men det beror nog på kaninen osv. Lite olika som spelar in där.
haha okej :)
det finns inte i matbutiker vad jag har fattat det som. I djuraffären som ligger i min lilla stad/by så va denna ganska ny (tror jag). Jag hade ett annat bottenmaterial innan detta, men dom slutade att göra det helt plösligt och då rekomendera djuraffären mig att ha detta istället :) och eftersom att det har funkat så bra så har jag aldrig tänkt på något annat.
Men efter allt jag läste så vart jag lite orolig… Men jag ska åka till djuraffären idag och då köper jag spån istället då?! :)
Men om hon inte kissar i sin toalett utan i buren istället hur blir detta spån då?
Hon har för någon månad sen lärt sig att använda sin toalett, men vi ska på semester snart och åka upp till stugan, så jag vet inte hur hon kommer göra då med sin toalett om hon struntar i den så det inte är hennes "hemma miljö" :) om du förstår hur jag menar :P