hon hatar sin sele..
Heeeeej :)
Är det någon som har lite erfarenhet om selar mm..
Min dvärgvädurs hona på 6 månader hatar sin sele =/
Hon har haft den på förut och det har inte vart några problem, men nu när det har vart lite varmare och inte blött i gräset tänkte jag ta ut henne. men USCH va hon inte gillar den, hon springer iväg av ren panik, jag kan inte ens lägga den på henne. Har försökt med att ge godis mm samtidigt, men när hon ser den/känner den springer hon iväg lika fort igen..
Va ska jag göra?! vill så gärna att hon ska komma ut i gräset och springa :)
Är den spänd för hårt?
Vad använder du för slags sele? Det kanske är så att hon inte gillar hur den sitter?
Hälsningar Lurvas11
Testa att sela henne lungt och försiktigt på ett bord eller liknande, ha tålamod och ge massor med beröm. Sedan kan du sätta henne i rasthage och låta henne springa där med selen på (men ha uppsikt! Hon kan bita sönder selen eller skada sig om hon fastnar i något). Sedan kan du testa gå lite i rasthagen så hon lär sig att du inte är farlig även om du går bakom henne. Skulle även rekomendera att använda bogsele eller bröstsele, själv använder jag bröstsele på alla mina kaniner och det funkar jättebra.
Om det som friggeshoppkaniner är för mkt på en gång, testa då bara att ge henne lite gott o mkt beröm o klapp… o låt selen bara ligga, så hon själv kan skaka av den… fortsätt… tålamod..
Tyvärr så går det inte att stressa fram.
Det var nog för länge sen ni gjorde det där sist. Räckte me en vecka för min nin, så var selen "jätteläskig och otäck" igen ojojojojjj vilket drama! (jag blev lite irriterad för jag hade tänkt vi skulle ut en fin kvall.. men då får man tagga ner och tänka, att det hade ju passat men det fattar inte han, och vi har inte gjort detta på en dryg vecka.. så)
Det kommer gå - i sinom tid.. Om du sparar hela din fodergiva (inte hör då) och ger den medan du sysslar med att spänna fast selen så ökar dina chanser.. o som frigge sa.. på bordet (alltså vakta han får inte panika, ramla ner o slå sig) med pelletsen o skrid till verket.
tack för alla tips? :)
Den sitter inte för hårt i alla fall, ibland lyckas jag få dit selen runt halsen, men inte runt magen för då har hon redan sprungit iväg haha.. Och då får hon panik för att den inte sitter fast.
jag har en sådan "vanlig" sele till henne, vet inte va den kallas?!
Jag bor i lägenhet så det är lite svårt att ta ut henne i en rast Hage tyvärr, annars så springer hon fritt här hemma, hon är annars världens finnaste lilla tjej, men när selen kommer blir hon tokig. men än så länge bits hon inte när jag försöker få på henne den. och jag är nog tyvärr lite feg och inte så bestämmd, är så rädd att jag ska skada henne osv..
testa ett så kallat "bog sele" det borde göra susen för en springig kanin, dock kanske hon fortfarande kommer hata just att gå i sele så du får nog försöka övertala henne att det är OK men bogsele borde du testa.
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Jag förstår dig. Har känt/känner likadant med min hane.
Men jag tyckte det funkade att ta dagsransonen på pellets lägga i liten skål mellan mina ben (sitta på golvet) och sedan när han sitter där pyssla med selen.. men går inte heller det så börja med att bara lägga den på henne när hon äter koncentrerat.. och låt den ligga tills hon skakar av sig den. Gör detta varje dag ett par gånger, och sedan efter några dagar/någon vecka eller två så brukar det bara lossna.. att oj, så accepterade han att jag spände fast den också!
Men ajg håller med, är rädd att han ska skada sig, när han rycker, samt att det händer att han får kopplet mellan benen o blir tokig när den åker upp i hans lilla skrev. Stackarn.
Gör mitt bästa för att hålla upp kopplet så det inte ska hända. Samt att om man inte låter honom gå dit han vill så slår han kullerbyttor.
Man kan ju bli lite orolig, men när han kommer hem blir han sitt vanliga jag.
testa bogsele ;)
får nog testa på den selen, men på vilket sätt är just en bogsele så bra?! :D
man trär det över huvudet först och sedan beroende på lite olika bogselen kan man ta in ett ben i de också, annars är det bara att knäppa runt magen - super enkelt!!! Lite svårt att förklara…
aaaha, smart!! måset nog införskaffas :D
Det som är dåligt med bogselar är att om den inte passar kan kaninen få in en tass i bogbandet och då sitter selen helt fel vilket kan leda till att kaninen rymmer ur selen, så unga kaniner bör inte ha bogsele.
Så stod det på en sida om bogselar? Och min lilla juni är ganska liten uatv sig, tror ni att den kan va för stor för henne då? eller en bogsele har väll säker också olika storlekar på sig?
#12 Ja en bogsele är inte lika rymmnings säker som en H-sele. Men om din kanin tycker att H-selen är "jobbig" så är det ju värt ett försök.
Bogselar finns att hitta b.la. på http://rabb-it.se/ eller så kan du ju göra en själv. Gör du en själv kan du göra den efter "egna mått" och då är du ju helt säker på att den passar. Läs mer här: http://kanin.ifokus.se/articles/4d715b85b9cb46222106ce38-sy-din-egen-bogsele.
idag fick jag äntligen på henne selen :D test att ha henne på köksbordet så som någon skrev när jag skulle sätta på henne selen, det gick hur bra som helst :)
Nu när vi har kommit in efter den lilla turen ute i gräset är hon lite stressad och gick och la sig på en gång.
det kanske inte är selen hon ogillar? hon kanske bara inte vill ut i det blöta gräset??
eller så kan du ju byta till typ bogsele?? :)
gräset va inte blött :) och hon visar ingen osäkerhet när vi är ute, hon hoppar omkring, nosar och verkar gilla det.
Men när jag ska bära upp henne, vilket hon inte gillar när vi är ute?!?! (inga problem alls inne, hon älsar att bli bärd då) Hon blir väldigt vild innan jag får upp henne i famnen och blir otroligt "andfådd"/ stressad?! och vill ner.. och det är nog det som gör henne stressad när vi kommer in igen?
Jag har trotsallt bara haft henne ute 3 gånger, köpte henne i vintras så det har aldrig vart läge att ta ut henne förns nu när det är sommar och inte regnar för en gång skull.
jag skriver här igen, skulle gärna vilja få lite tips? och råd som jag kan ha när jag är ute med henne så hon inte blir så ivrig.
Om ni kan se mitt sista inlägg här i denna tråd :)
"Men när jag ska bära upp henne, vilket hon inte gillar när vi är ute?!?! (inga problem alls inne, hon älsar att bli bärd då) Hon blir väldigt vild innan jag får upp henne i famnen och blir otroligt "andfådd"/ stressad?! och vill ner.. och det är nog det som gör henne stressad när vi kommer in igen?
Jag har trotsallt bara haft henne ute 3 gånger, köpte henne i vintras så det har aldrig vart läge att ta ut henne förns nu när det är sommar och inte regnar för en gång skull."
Jag har som sagt nu fått på henne selen utan större problem :)
Jag har oxå en dvärgvädurs hona, hon tyckte inte heller om sin h-sele. Men har nu en bogsele till henne. Hon är inte alls lika stressad och hon vill gärna ha den på sig. Hon förstår att "nu ska vi jobba" när bogselen sätts på. Och hon har förstått att det är roligt att gå ut. Nu när bogselen är köpt så har hon tagit på sig den utan problem. Hon tar nästan på sig den själv, jag behöver bara spänna och trä på. Jag tror att bogsele är lösningen för dig och din kanin.
Här är en länk där du kan beställa en sådan för 50 kr, det är väldigt billigt. Om du jämför med en vanlig sele (h-sele) som det heter.
bogselarna finns i storlek xs- xxl
Bogselarna är även till för dragiga kaniner, så att det ska nog fungera bra även för dig o din kanin
ooh tack :) ska kika på den sidan genast!! tyckter det är lite svårt att veta storlek…. 6 månader, normal storlek.. Kan det va en S på henne så motro?
# 21 Har en marinblå bogsele i storlek s om det skulle vara intressant? PM:a i sådana fall :)