min kompis första kull
Hej! ^^ Min kompis ska ta sin första kull, innomhus.
Hon undrar om kaninen mååste ha en bolåda? det är en dvärgkanin
Hon vill hjärna ha lite tips^^ Om vad man ska tänka på osv.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Putt^^?
#1 Man puttar inte trådar samma dag man skrivit dom. ;)
Men jo, man måste ha bolåda till kaninen. Jag tycker du ska be henne läsa på, för bolåda står nästan överallt att man måste ha. Hon verkar inte speciellt ''påläst''. Sedan det med dvärgkanin, det är ingen egen ras det är som en ''grpp'' för alla dvärgraser. :)
Ja självklart, det är lag på det. Vilket hon bär veta eftersom hon ju bör vara påläst om kaninavel.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Va hårda ni är. Tjejen "bör" veta det redan? Hon håller ju på att lära sig och läsa på innan hon tar en kull. Man läser om pekpinnar överallt när någon ställer en fråga. Alla är nybörjare i början!
Mvh Sanna ❤
Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com
#4 Vi lär ju henne, vi är direkt inte ''hårda''. ;)
#4 visst kan man uppfatta som att alla här på iFokus.se kan vara hårda ibland men jag tror att de försöker säga är att:
Man bör inte avla förens man vet allting om kaninavel men man brukar inte heller göra det för att det är kul… Liksom, det finns så många kaninungar tillsalu på blocket så om man vill ha en kaninunge kan man lika gärna köpa en därifrån. Det händer fortfarande att folk släpper ut sina kaniner ut i skogen för att det kanske inte blev som man hade tänkt sig och för att det var svårt att bli av med kullen.
Så det är därför vissa kanske kan vara lite extra petiga och oroliga så fort man som nuörjare ska ta en kull på ng hona.
Jag sj har lite frågor: Hur stor är inneburen? Hon måste nämligen ha ett lagligt mått, hon måste ha något att bädda med som halm så man kan inte bara ha tidningspapper i buren… Och det vore bra med kanske en rasthage eller något till honan då hon kanske vill vara lite ifred ibalnd och vill kunna röra på sig (detta är even ett måste om buren är förliten) Hur gammal är honan? Har hon haft kull innan? :)
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Vill först säga: du får gärna hämta hit din förälder och läsa detta.
Det gäller ju även dina kullplaner. Vänninans föräldrar borde också läsa detta.
TS och #4 Det är levande varelser som man "lär sig på", oavsett om man är vuxen eller barn så måste man veta vad man gör annars är det lätt att det uppstår situationer där djuren får lida. Ungarna fryser ihjäl (nu tänker ni kanske: men det är ju sommar? men det kan faktiskt hända att ungen dör av undertemperatur om den hamnar utanför boet, om den svälter osv), svälter ihjäl osv.. Det krävs att man redan kan när man ska börja ta kull.
Om man skriver en fråga på ett forum: hej jag/min kompis ska ta sin första kull, vad ska jag/hon tänka på?"
Då fattar man att den här personen vet inte. Man måste ha läst så pass mycket att man sedan kan ställa frågor utifrån det!
Jag har inget emot att barn/vuxna vill lära sig. Jag lär mig med. Men man måste vara så mogen och vuxen att man förstår vad det innebär att skaffa kull. Och ännu viktigare: man måste ha vuxna hemma, föräldrar, som också läser på eftersom i slutändan är det föräldrarnas ansvar att kaninmamman och kaninungarna får den omsorg som de behöver! Samt en plan för vad man ska göra om något går fel och man behöver hjälpa ungarna.
Om det gällde döda ting så skulle jag inte ha något emot att "man lär på vägen". Men nu är det inte så. Jag läser alltför många trådar här som visar folk av okunskap inte tagit hand om sina djur som de borde, inte för att de är dumma eller elaka, bara för att de inte visste.
TS: får man fråga varför kompisen inte anmäler sig här och ställer sina frågor själv? Jag menar jag förstår att ni vill ha kaninungar, men det är sååå många frågor man måste ställa sig själv och som man måste ställa sina föräldrar innan man sätter igång. Och både man själv och föräldrarna måste läsa på massor!
Annars är risken stor att det ligger små kaninungar och dör utan att du vet vad du ska göra för att du inte vet vad du ska göra. Eller att något händer kaninmamman, eller att hon inte får rätt typ av mat för dräktig hona/diande hona osv.
Det är för att djur är varelser som känner precis som vi och som mår dåligt om de inte får rätt skötsel utifrån sin art osv.
#6 Word! :)
Ja det är lag på bolåda , du tänkte ju ta en kull , varför lär inte du henne? :)
Jag tycker att hon ska läsa på mycket mer , för prio 1 är bolåda nästan.
Det är ju lag som sagt.
Sen vet hon väll att hon måste behålla en unge , annars måste man söka tillstånd.
Och som #6 sa Finns jätte många kaniner på blocket , det blir därför svårare att 'bli av' med dom.
Finns jätte många bra uppfödare här på KIF som du kan be din kompis PMa osv. :)
Då får hon säkert massa bra tips? :)
#4 hårda tycker jag inte dom är , dom hjälper ju henne bara.
Finns redan tusentals kaninungar på blocket , och på massa andra sidor som det sedan står 'AKUT , nu blir kaninungarna snart könsmogna , och jag har inga mer burar!' Och liknande.
Det kanske inte är så i dethär fallet , men därför är folk extra ordentliga. :)
#4 Men det finns skillnad på nybörjare och nybörjare. Om man inte ens vet om att det är lag på att kaninen måste ha bolåda med vissa speciella mått eller att honan inte bör vara för gammal då har man långt kvar innan man är iaf i mina ögon mogen att ta sin första kull.
Om TS kompis inte ens vet att det är lag på bolåda, vilka kunskaper har hon då om akutavlivning av missbildade ungar, återupplivning av nerkylda ungar och vad symtomem på likförgiftning är. Vet hon vad hon ska göra om en unge fastnar under förlossningen.
#9 sant… Men som sagt så tror jag att hon lär sig och hon tar hjälp härifrån om det behövs men som sagt så har du rätt i att TS kanske borde läsa på så mycket hon kan (typ lite mer!)
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#8 Har läst igenom jordbruksverkets regler kring det där.
Det står följande:
"6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses vara av större omfattning:
1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år.
7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur."
Alltså krävs ej något tillstånd vare sig hon ska sälja alla eller inte.
#11 inte? :o har lärt mej det av massa uppfödare här på kif.
Det kanske är en kull över 6 då?
#11 Ska hon sälja alla kaninungarna, eller ja omplacera/sälja över 6 kaniner/ungar per år måste man det jo. Där har du fel.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
får man inte föda upp hur många kaninungar man vill på ett år ävenm om man inte är med i en klubb? eller så?
#11 Hm, men nåt är fel för på jordbruksverkets hemsida står följande:
citat:
I vissa fall behöver du tillstånd
Om du driver en yrkesmässig verksamhet med kaniner eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen. En verksamhet är av större omfattning då du upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år.
.. så antingen har jordbruksverket missat något i att avstämma sidan om kaniner mot filerna i högerspalten om bestämmelser, eller så? fattar jag ingenting..
men orkade dock inte läsa dokumenten i högerspalten så noga..men håller med om att där låter det som det är fritt fram så länge det inte är "yrkesmässigt" eller vad det nu vad.. och naturligtvis inte heller för uppfödning av gödkanin, då är det mat och då är det också andra regler så klart.
Måste ju nästan ringa dem på måndag o fråga vad de menar?
#14 Nej man får inte födda upp hur många kaninungar man vill och sedan sälja. Inte ens om man är med i skaf.
hon tror inte på mej när jag ska ''lära'' henne :)
Hon har typ tömt bibloteket här i byn på kaninböker om uppfödning
#17 Bättre att hon läser på jordbruksverkets sida och lär sig av uppfödare. Många kaninerböcker = kassa
#16 hur många kullar får man föda upp på ett år om man inte är medlem i skaf?
nyfiken bara.
#19 Ska man sälja/omplacera fler än 6 kaniner/år, måste man ha tillstånd.
Man kan också googla på nätet på svenska sidor om "kaninuppfödning", "föda upp kaniner", osv. Och på engelska sidor, många sidor är inte dåliga, lika så med böcker, många är inte dåliga. De kan ibland dock ha olika uppfattningar om saker, men om man läser och jämför och försöker lyssna till de motiveringar olika personer har till sina rekommendationer så tror jag att man mer och mer börjar komma fram till vad som verkar vettigt och inte.
Men jag vill understryka att jag tycker det är mkt viktigt att föräldrarna också läser på och engagerar sig. För det är föräldrarna som måste inse sitt yttersta ansvar för din och kompisens kullplaner. Det är föräldrarna som måste ordna veterinär och stå för kostnaderna etc. Och många föräldrar verkar tydligen inte tänka på att det är deras sak att ta det ansvaret.
T.ex. står det på jordbruksverkets hemsida om kaniner:
citat:
Om dina djur blir sjuka
Ett djur som är sjukt, skadat eller visar andra tecken på ohälsa, måste snarast få nödvändig vård. Kontakta en veterinär om du märker att din kanin inte mår bra.
Något som en hel del personer och föräldrar inte verkar förstå!
Tänk då på att de ska vara villiga att skaffa vård inte bara till honan utan också till 1-10 kaninungar ca…
Viktigt alltså att de vuxna också hjälper till i att forska på nätet, i jordbruksverkets sida o texter, och andra källor. För en hel del kan man inte klara själv som 12-13 åring.
17# om hon har ränsat ut alla böcker måste hon ju fått fram att bolåda är viktigt. ;)
#21 Word!
Japp ^^
#15 Reglerna är lite luddigt skrivna men såhär har jag tolkat det.
Så länge man avlar för eget bruk dvs målet med att ta kullar är att behålla ungar och endast sälja överskottet så behövs inget tillstånd. Om man däremot tar kullar där målet är att sälja alla ungar så behövs det tillstånd så fort man kommer upp i fler än sex kaniner.
Samma sak om man tar emot en omplacering. Det är helt ok för mig att ta emot och förvara kompisens kanin i ett halvår eftersom jag inte har fler än tre kaniner totalt. Skulle jag däremot börja ta emot fler kaniner så jag hamnar över 6 kaniner totalt över året så behövs tillstånd.
#13 Läser bara vad som står i jordbruksverkets föreskrifter, och där står det klart och tydligt att "Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur."
= Föder du upp kaniner men har inte detta som jobb, utan som hobby, så behöver du ej tillstånd om inte djuren ska bli mat.
#25 Så har jag och flera andra inte fått förklarat, det är som #24 säger-
#27 Det som står på jordbruksverkets sida är lag, inte bara "regler".
Och regler gäller precis som lagar.
lagstyrelsen?
Lagboken duvet , dom som bestämmer
#29 Du, jag hade bra betyg i det. Det stämmer inte det du säger, det är du som inte hängt med. Märks tydligt.
Och ja jordbruksverkets regler är lagar. Det heter trots allt djurskyddslagen.
#34 Ursäkta? Vad kommer du med massa påhopp och påstående för? Att ha bra betyg på grundskolan ger inte en automatiskt bra jobb?
Och om du undrar ska jag plugga vidare då jag inte kommer jobba med det jag gick på gymnasiet.
Du verkar inte veta någonting om vuxetlivet du som tror att man bara för ett jobb huxflux bara för att man har bra betyg i vissa ämnen i grundskolan?
Djurskyddslagen med reglerna om burstorlek, tillstånd mm står i lagboken. 16 § djurskyddslagen (1988:534) om du måste veta,
34# Detdär var väll moget? Hoppa på nån sådär bara..
Håll dej till tråden, men du verkar inte ha nått att försvara dej med och börjar då med påhopp..
Bara föratt man har bra betyg i grundskolan , behöver man inte få ett jobb.
Du vet väll att det är väldigt mycket arbetslöshet?
#34 Kommer ta upp detta med någon av medarbetarna, personliga påhopp är absolut INTE okej på något sätt och vis. Det har inget med tråden att göra om personen har bra betyg eller jobb! Håller helt med #37
Man får föda upp hur många kaniner man vill, men om det utförs yrkesmässigt krävs det tillstånd :)
#39 Ska man föda upp enbart för att sälja måste man ha tillstånd.
40 # Nej! Bara om det sker yrkesmässigt! Alltså det ingår som en ekonomisk försörning.
#42 Så sa inte dem på jordbruksverket
"Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur."
Står klart och tydligt att sålänge det inte är yrkesmässigt så krävs inget tillstånd :)
Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/
#44 Som sagt, skriver bara vad jordbruksverket skrev till mig. Då verkar dem inte ha så bra koll där. Men föder man upp enbart för att sälja, är det yrkesmässigt för mig. Då gör man ju det för att tjäna pengar oftast.
JO men på hemsidan under kanin står det klart och tydligt tvärtom.. hehe..
#46 Jo men det var just det jag skrev: Dem verkar inte ha bra koll där. Eftersom dem säger en sak, och skriver en annan sak på sidan. Som dessutom tycker jag personligen, kan tolkas på mer än 1 vis.
#45 jag tar kullar för att ev. behålla om jag får vad jag söker, jag ser min uppfödning som hobby inte yrkesmässig. och inte för att tjäna pengar då kaninerna kostar myyyycket mer än vad dom sedan drar in :) jag gör det endast för kärleken till djuren och lyckan att se dom små liven växa upp :)
#48 Ja det behöver du inte förklara för mig ;)
#49 nej förlåt mig då.
Halva texten försvann :/
#48 Detta skulle stå med: Jag vet allt det där redan. Men som jag redan förklarat innan, så det skillnad om man föder upp enbart för att sälja än om man föder upp för att spara/ev spara en unge. 2 olika.
#51 Ja precis. I mina ögon är det ändå större skillnad på yrkesmässig & hobbyuppfödning.
Frida.. olyckligt, men det råkade komma din kommentar mellan min o den ovan dig.. hehe.. syftade inte på dig.. utan på den innan.. på hemsidan står det som du säger.. o när man läser deras dokument i spalten till höger ser det ut som de menar tvärtom, precis som personen innan dig sade.. så dumt att jag inte numrerade men jag trodde ingen skulle hinna emellan..
alltså jag skrev till #44 som citerade jordbruksverket.. i min kommentar #46
#53 Okej :)
Ett tips: Skriv den siffra du pratar med, så blir det inte missförstånd ;)
#53 Jadu, jag tror att vi alla här säger olika för att jorbruksverket skriver olika… Jag har aldrig hört att men behöver tillstånd för en hobbyupffödning, men får väl ringa och kolla upp det för då är det dags att gå den kursen nu.
Precis # 44
Är utbildad Djuskyddskontrollant så jag vet vad jag pratar om, jag hade upp denna punkt på min praktik förra året på Lännstyrelsen Fridaakesson
Så jag är säker på min sak, nästa gång du för en debatt, kan det vara bra vara påläst!
#56 Säg inte till andra att ha god ton när du själv inte har det tack! Jag är påläst innan jag diskutera saker, så påstå inte massa felaktiga saker.
Fler än jag har fått samma info som jag har sagt punkt slut.
Tydligen är du inte påläst :) Det är Djurskyddskontrollanterna som handlägger om tillstånd, vore lite konstigt om man/de inte kan sitt jobb. Men alla djurskyddkontrollanter gör kanske fel i Sverige då :P
Sen har jag inte nämt något om god ton heller.
#58 Skriver bara vad jordbruksverket sagt plus skrivit på hemsidan. man kanske tolkar det olika vad vet jag.
Men som sagt det jag har skrivit är vad jordbruksverkets sagt plus vad jag och flera andra hört, så sluta påstå felaktigheter.
I så fall kan dem inte sitt jobb.
Tro vad du vill, jag vet vad lagen säger och hur den ska tolkas. Sen om du inte kan tolka lagstiftningen och inte vill ta till dig fakta av någon anledning är din sak :)
Men till er andra som läser denna debatt, så är det som jag har sagt om det nu skulle vara att ni inte tror mig som är utbildad Djurskyddkontrollant. Ringa och hör med Länsstyrelsen själva :)
#60 Föder man upp kull med målet att sälja salla räknas det inte längre som hobby.
# 61 Ring och hör med Länsstyrelsen själv :)
#60 Jag bad dig att sluta att skriva falska saker ändå fortsätter du? Bara lägg av.
Jag har inte sagt att jag inte kan ta till mig fakta. Skriver vad dem själva har sagt, alltså har dem ju ljugit då.
Det är som #61 säger, snälla bara ge dig nu.
#62 Jag gjorde det. De sa att föder man upp kullar med målet att sälja alla så räknas det inte längre som hobby och då krävs tillstånd.
#64 då är det jag bedriver en hobby då, då mitt mål inte är att sälja alla utav att avla för att få fram bra djur som jag själv kan behålla ?
utan*