(X) Avlivning
Ni som avlivar kaniner sjävla, vilken metod använder ni och var lärde ni er den?
Fuderar på att lära mig att avliva själv och vill veta vilket sätt som är lättast att göra det på.
Pappa skjuter dem.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ja jag funderar på att gå jägar examen och göra det med ifall de behövs avlivas, det borde ju vara de sättet minst fel eller olyckor kan hända på..
Jag har lärt mig av mina föräldrar, jag bedövar och avblodar.
#3 hur menar du? Bedövar du dem o avblodar sen? så de är levande o vakna när du avblodar?
#4 De "tuppar av" om du slår (eller vad man nu gör) riktigt hårt och märker alltså ingenting när du avblodar. Sen är den ju död.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#5 vet att man kan avliva genom att slå med ngt hårt i bakhuvudet/nacken men de dör väl då, och sedan avblodar man iafall de skulle överleva? eller ngt sånt
#6 Oftast så dör de inte av ett slag, men de blir utom medvetande. Dvs, hjärtat pumpar vidare men de känner ingenting. Men jag har hört de som har överlevt ett slag och däretfter vaknat igen, och därför ska man avbloda direkt efter slaget, som du säger. Tror till och med det är lag på det nu?
// Anka
har för mig att man måte avbloda om de är över ett kg på djuret, men om en kanin på 1,5 bara blir medvetslös, borde inte en kanin på 0,9 kg också det..? hmm
#8 Så är det kanske. Pappa avblodar alltid efter att han skjutit dem oavsett storlek, just för att vara säker. Jag vet inte om det finns någon magisk gräns vid 1 kg, låter konstigt om det skulle vara så. :P
// Anka
jag har iallafall hört de flera gånger.. hmm jo att avbloda är ju bästa för säkerhets skull, men måste man avbloda om man skjuter? Ett skott i huvudet så kan de ju inte leva? eller ;p
#10 Kan, kan de.. Är ju bland annat en hundvalp i Guiness World Recordbook som ett par poliser sköt två gånger i huvudet för att den inte skulle lida (var överkörd tror jag) och lämnade in till ett sånt ställe där de förvarar de döda djuren tills vidare (typ "kyl-skåp/rum") och bara ett par timmar senare så hörde personalen hur det gnällde och då hittade de valpen sittandes i skåpet. Ingen aning hur det gick till men :P
Vår förra grannes katt (var typ 10 år sedan) sköt de också i huvudet, han levde dagen efter, de kunde inte gräva ner honom pga snön. Så jag tycker nog man bör avbloda oavsett djurslag.
// Anka
#11 Stackars lilla valp :( och gud vad rädd jag hade blivit om katten levde igen när man trodde den var död ;o Men jo då är de nog bäst att avbloda iallafall ;p
#12 Ja, kan inte fatta att den klarat sig…:( Jo, tack, grannen höll på att dö själv när han såg katten sitta o tvätta sig, de fick skjuta honom igen och dena gången avbloda för att vara säkra på att det inte skulle hända igen.
// Anka
#13 usch kan inte ens föreställa mig den chocken, sjukt hur mycket djur kan överleva.
Bedövning = kaninen blir medvetslös. Kaniner över 1 kg måste man avbloda, bedövning (slag eller slaktmask) räknas ej som avlivningsmetod. Det är själv avblodningen som är avlivningen, bedövningen är just bara bedövning som gör kaninen medvetslös.
Om man skulle avbloda utan bedövning räknas det ju som halalslakt, det vill inte jag vara med om iallafall ;)
#15 aah då fattar jag lite mera, men hur avlivar man kaniner under ett kg? Då kan man ju inte göra de genom ett slag i nacken ifall man int avblodar, med tanke på att enligt lag så behöver man inte avbloda under 1 kg, låter jätte konstigt, hoppas du fattar, blev lite luddigt ;P
Nyfödda kaninungar avlivar man enklast genom att slänga hårt i backen, typ cementgolv. De är så sköra att de dör direkt. Jag brukar dock slänga 2-3 ggr.
Om jag skulle avliva en "stor" kanin under 1 kg skulle jag dock avbloda ändå.
ingen mer som slaktar/avlivar själv som har en åsikt? ;p
Min pappa avlivar åt mig. Han skjuter eller "bedövar" och avblodar de vuxna kaninerna och ungar brukar kastas några gånger i golvet.
Kan tillägga att pappa är jägare.
Snabb och smärtfri död, helt enkelt inget onödigt lidande.
Jag själv skulle inte ha mage att kuna ta ihjäl de vuxna kaninerna, så det får pappa sköta. Kaninungar är lättare, iom att dom är så sköra. Så det skulle jag kunna göra, men har aldrig behövt göra det ännu.
Hårt slag mot bakhuvudet/nacken och skär sen snabbt av halspulsådrorna. Kaninen är död innan den hinner fatta vad som hände.
Lärde mig av en som födde upp köttkaniner för eget bruk.
Kaninungar är lättare, antingen kasta mot hårt underlag tex betonggolv eller slå dem hårt mot tex bordskant eller liknande. De dör direkt eftersom de är så sköra.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
jag slår med något hårt och avblodar sen på direkten.
jag har jaktlisens men jag tycker det är lättare att slå och avbloda då jag tar köttet
kaninungar tar jag en sten och slår i huvudet/nacken några gånger, dom är så små och dr verkligen på direkten
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)