Sätta ihop kaniner!
Hej!
Igår fick vi hem vår lilla kaninbebis Lucia. Sen innan har vi Lucky, ca 10 månader. De har sen igårkväll suttit bredvid varandra och nosat mellan galler. Idag såg vi hur Lucky slickat på Lucia genom buren…
När är det dags att låta dem träffas på riktigt? När de redan stått så nära varanda… ska man ändå sätta dem på "okänd" mark??
Kan man förvänta sig att det går hyfsat bra nu, om de slickats sådär genom buren och inte visat några tecken på arghet… eller kan det ändå gå precis hursomhelst?
Det är ju första gången för oss… Men jag hoppas ju att det ska gå riktigt bra och att dom kommer bli superkompisar!!
jag har hört att kaninungen kan bli sönder stressad av den vuxne, då helt plötsligt dör kaninen (?)
kan lägga till en länk sedan där dom diskuterade det :)
HAHAHAHAHAHA…..
HAHAHAHAHAHA…..
Vad konstigt! Undrar om det är vanligt… Har alltid läst tidigare att det är bäst att ha en kastrerad hanne och sen sätta in en yngre hona till honom, om man ska ha störst förutsättning för att lyckas få dem gå bra ihop.
Vill ju inte riskera något förstås… men måste nog absolut läsa vidare om det där. Har pratat med folk som haft massa kaniner, och de flesta säger att det inte brukar vara några större problem alls. Men, man vill ju ändå inte chansa.
Tyckte det verkade så bra, när dom stod och nosade och pussade på varandra mellan gallret. Och lillan är verkligen framåt och nyfiken, verkar inte rädd alls. Stor skillnad från när vår Lucky var ny. Han var försiktig, rätt darrig och ja, väldig skillnad på dem.
Får som sagt, läsa vidare då!! Folk med åsikter och erfarenheter får väldigt gärna fortsätta skriva här!
Hur gammal är Lucia? :) Ofta brukar en unge och en vuxen funka bra ihop. Ska ni introducera dem så gör det på neutral mark och håll koll på hur de beter sig. :)
Hon är 7-8v tror jag det var. De har ju suttit ett dygn bredvid varandra och nosat och pussats iaf. Det känns som att det borde vara positivt. Men kanske ska vänta några dagar innan de får träffas på en matta i ett helt annat rum kanske?
Eller är det bättre att låta dem träffas så snart som möjligt?
Jag har ju alltid hört att det brukar gå bra med äldre hane och yngre tjej. Känns roligare för dem om de kan skutta runt ihop :)
Tack för dina åsikter iaf :)
Ja det blir nog bra.. Du kan testa att låta dem träffas så snart du vill :) Förhoppningsvis går det bra 
Jag satte ihop en 4 månaders unge med 2 vuxna honor, gick superbra! :) Satte dem på neutral mark/hage. Men tycker ungen inte ska vara under 10 veckor gammal när dem sätts ihop.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Varför inte innan 10v?? Är det något särskilt du tänker på? Är det mer okej att kanske låta dem träffas lite i typ vardagsrummet (där de inte står) på dagarna ibland men ändå bo varförsig? Eller tycker du man ska vänta helt tills hon hunnit bli 10v?
#8 Därför att ungen måste ju kunna försvara sig. En 8 veckors unge kan sällan försvara sig mot en vuxen.
Så jag vill inte sätta ihop före 10 veckors ålder men det gör man såklart som man vill :)
#9 Ja, så klart man gör. Var bara nyfiken på att veta hur du tänkte :)
Men tror du att det är okej om de får ses lite på mattan under vår uppsikt? Men att de fortfarande bor varförsig några veckor till.
Är han kastrerad?
Nope! Men ska kastreras närsomhelst nu… Tänkte att hon ändå inte är könsmogen än, så att det inte spelar någon roll om dsm ses lite innan iaf. Om han kastreras nu i veckan eller om det var nästa vecka, så får de en pause medan han har stygnen och fortsätta nosa genom buren.
De ses lite på mattan här nu… och problem skulle jag inte vilja påstå att det är. Däremot så är det någon som är lite till sig och gärna vill juffsa på lillan. Trodde inte att de skulle koppla en unge till något man kan para sig med, men så är det nog.
Lillan springer och skuttar undan och verkar ändå tycka det är skoj. Öronen framåt och iaktar honom nyfiket hela tiden. Sambon ligger på golvet tillsammans med dem och håller lite koll och särar på dem om han blir för jobbig. Men båda verkar trivas bra iaf :)
Och hon springer som sagt utan problem undan när hon tycker det blir jobbigt. Har aldrig sett vår Lucky så stissigt och hoppig iaf :) Förhoppningsvis blir det inga problem sen när de ska bo ihop efter att han är kastrerad heller (och ett tag efter det också förstås). De kommer ju bo grannar och kan nosas och pussas fram tills dess och får kanske ses på mattan någon gång ibland också :)
Nu går det lite lugnare till här på mattan och Lucky börjar lugna sig lite och nöjer sig med att pussas lite på henne ibland också. Känns inte så att jag behöver oroa mig för bråk just nu iaf.
Men efter kastreringen ska han sitta utan sällskap i 5-6 veckor, för att vara 100% säker på att han inte kan få bebisar.. :/
Vänta ett litet tag till tills ungen vänt sig vid det nya hemmet och som sagt att hanen blivit kastrerad och att alla hormoner gått ur kroppen.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Oj, så länge… Trodde en månad skulle räcka. Men sen undrar jag också om det spelar någon roll egentligen, för lilltjejen lär väl inte bli könsmogen förrän hon är 4-5 månader iaf??
Eller är det mer än spermierna man ska tänka på efter kastreringen? Hade en fundering om det kunde räcka att han var själv under tiden som stygnen satt kvar och att de sen kanske kunde gå ihop, eftersom att hon ändå inte är könsmogen då.
Men det var ju bara tankar och funderingar det.
Dom nosas och pussas jättemkt genom gallret och ser nästan ut att vilja krypa genom gallret båda två. Det känns ju bra iaf. Det är en väldigt framåt och modig liten tjej som vi fått :) Hon skuttar runt när hon är lös, på golv utan mattor, över barnen, över mig, upp och ner och är jätteframåt! Verkar inte bli så rädd om man råkar tappa något så att det låter högt osv. Helt olik vår stora, som ju var så mkt blygare och försiktigare. Han satt mest intryckt i sitt hus de första dagarna han. Kom absolut inte fram till buren osv.
Nu är han jättesocial däremot, som tur är :)
Men det kan väl inte skada om de får ses och leka lite på mattan någon gång ibland, när de nu verkar vilja snosa på varandra massor?? Eller tänker jag fel?!?
#15 Dem kan bli könsmogna tidigare. Så dumt att chansa. Låt dem ej träffas förrän 4-6 veckor efter hans kastrering. Inte ens några minuter på mattan eller liknande, kan gå på ett ögonblick.
Okej! Då får de nöja sig med att nosa genom buren då.
Lucky har förövrigt blivigt alldeles till sig och far runt som bara den, och har helt glömt att golv utan mattor är läskigt osv och springer runt oss i ilfart när han är lös. Han rymde ur sin "inhägnad" (som ju består utav kompostgaller, bebiskaningens bur med en låda ovanför, där Lucky kan sitta och sen 2 väggar). Så vi har haft kaninbesök i sängen inatt :P Två gånger :) Dottern sa att hon också hade haft besök av honom :)
Vi vet inte riktigt vart han skuttat ut… men vi ändrade om lite på sakerna sista gången vi lyfte in honom och sen dess har han hållt sig där inne.
Han har aldrig ens visat tendenser till att hoppa högt eller vilja ta sig ut därifrån tidigare, och då hade han till och med mindre yta :)
Han är sprallig och ivrig mest hela tiden… så även om han verkar glad och så, blir det nog skönt för honom att bli kastrerad om en vecka.