Gör utfall mot barnen!
Hej!
Vår sötnos Lucky har nu hunnit bli ca 10 månader och han känns som en rätt självklar del av vår familj nu :)
Han har haft en tonårsperiod (där i början, när man blev lite oroad och less på hans beteende), som varade några veckor men sen dess har han bara varit gosig och väldigt social. Han följer en som en hund och skuttar runt runt runt benen så fort man är i samma rum som han får springa lös i. Han har aldrig varit riktigt nöjd med att bli buren eller sitta i knät, men sitter gärna bredvid och blir klappad och gosad med.
Nu senaste veckorna har han börjat göra utfall emot barnen, där han krafsar med klorna mot dem och någon gång har han naffsat efter deras händer. Inte hårt, men ändå naffsat.
Först trodde jag inte på dem, trodde att de misstolkade hans signaler, men nu har jag sett det själv, när han gör det. Mot mig har han inte en enda gång gjort så… förutom under den där korta tonårsperioden.
De kan komma lungt och mysigt och ger honom ofta något litet gott, som ett blåbär, en bit knäckebröd eller ett maskrosblad. De stojar aldrig när de är inne i hans burhörna (han har en bur och en ungefär lika stor yta utanför som vi delat av med kompostgaller.
Särskilt ena tjejen, 9 år, är den som ofta ger mat på kvällen, gör rent i buren och sådär… även om jag kanske är den som gjort det mest av alla. Min sambo har han inte heller gjort så på.
Det kan räcka att något utav barnen stoppar ner handen, så hoppar han på med framtassarna på handen.
Varför gör han så? De är ju snälla mot honom!! Kan man få honom att sluta med det? Hur mkt jag älskar honom och vill ha honom… så känns det inte hållbart att ha en kanin som gör utfall emot barnen. Inte om vi ska ha honom inne som familjekanin iaf.
Någon som har tips? och råd på varför han beter sig så och vad man kan göra åt det?? Och varför kommer det nu, när det funkat bra förr? Blir så ledsen när de vill honom så väl och han bara hoppar på dem. Även 9-åriga dottern börjar lessna och tycker att det inte är roligt att hålla på med honom så mkt mer, för att han bara är dum och bråkig.
Imorgon ska vi hämta en tjejkompis till honom (en unge) och han ska snart kastreras, så att de kan gå tillsammans. Kan kastrering ändra på sådant beteende tro?
Kastrering kan hjälpa ja. Har en kaninhona med sådana problem, gör utfall med framtassarna, biter på riktigt och morrar. Fick väldigt hjälpsamma tips? ifrån Livetskaniner. Prata med henne, hon är väldigt duktig med problemkaniner :). Beteendet kan också göra med att han är revirbenägen eller fortfarande i tonåren. Jag gör iallafall såhär med min kaninhona: Som säkerhetåtgärd tar jag på mig handskar, men jag tar in handen och då gör hon såklart utfall, men jag tar inte ut handen utan bara sitter där. Tillslut tröttnar hon och inser att det inte hjälper att göra utfall. Därefter lägger jag en hand över nacken och öronen på henne, därefter tar jag ett stadigt tag med den andra handen och lyfter snabbt ut henne. Nu för tiden förstår hon att min hand inte försvinner, så det betendet har blivit bättre. Men det krävs mycket tålamod och vilja för att lyckas.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#1 Guud, jaa, jag minns den diskussionen om din kanin. Tänk att ni orkade, vad roligt! Och tänk att det hjälpte! Va kul!
Det finns två gamla trådar från några veckor sedan och så en tråd från livets kaniner om hur hon räddade en kanin som blivit dömd som "farlig" fast han bara var rädd.
Det jag undrar när du beskriver är: biter han ordentligt eller nafsar? Alltså ibland om man kommer med något väääldigt gott i handen kan de ha svårt att bedöma vad som är gottis och vad som är hand. Sedan kan det vara något annat, hanighet, territoriellt/revir, så hjälper ofta kastrering. Måste bara klargöra/fråga: det är inte så att han kommer med framtassarna för att liksom stå på bakbenen o han nåt å luta sig när man bättre försöker komma åt gottisarna snabbast möjligt`? Jag måste bara fråga. Det känns alltså som om han markerar genom aggression?
Ska försöka hitta de där trådarna.
Sedan finns det massor på nätet, jag skulle kolla youtube.com och google och söka på engelska aggressive rabbits, osv…
http://kanin.ifokus.se/discussions/4fca3e1cd4ebea0fe000005d-albins-historia
http://kanin.ifokus.se/discussions/4fccfc5488f47247630020e0-avlivning-ett-alternativ
http://kanin.ifokus.se/discussions/4fc8f80ed3b4fd7cbf0003fc-vad-ska-jag-gora
här är tre trådar med en hel del förslag och tankar och lite annat.. kanske nåt som hjälper
Det finns också böcker.. på engelska om kaninbeteende.. osv. Men sök på nätet.. där hittar man massor.. och youtube, där får man också se rätt upp och ner hur man kan göra och hur man absolut inte ska göra.
Jo kastrering hjälpte för min del, det hade med hans revir att göra. Nu varken skvätter han eller "attackerar" när man är och rör i hans dock så ska han fram o säger "Va tusan gör du där" Men blir givetvis lite sur när man är vid toan och rör men annars är det inget. Försöker lära in kommando att han sitter på hyllan medan jag ställer in matskålen eftersom att han är så ivrig att han "käkar" fel ibland så blir det på min hand istället men det har inte hänt sen han kastrerats
//Joanna
Tack!
Ska kika runt på länkarna lite.
Saken är ju att han aldrig gör så emot sambon eller mig, men ofta emot barnen. Och att han inte gjort så tidigare mot barnen.
Det känns som att det är rätt tydligt att han gör utfall på ett mindre trevligt sätt… just för att det är en sån plötslig rörelse där han hoppar på handen och krafsar med klorna på handen. Ser lite ut som när man ska försöka härma en ekorre med sina framtassar *s*.
Får se. Idag ska jag iaf ringa och boka tid för kastrering. Fick hem lilla tjejen igår och nu har vi stökat om ordentligt för honom. Han blev av med sin bur… där lillan nu bor. Istället fick han ett golvutrymme (ungefär som 2-3 burar), som vi lagt mattor under och ställt alla hans saker på. Hans gamla bur står som rymningsskydd på ena kanten, och så att kaninerna ska kunna nosa och vänja sig vid varandra.
Han är minst sagt förvirrad nu tror jag… på gott och ont kanske. Men han verkar trivas bra och dom har nosat och pussat lite på varandra. Vågar man lita på att det kommer funka bra då tro? Eller kan det bli fight sen när dom möts utan galler emellan ändå?
Ja, har iaf sagt till barnen att ligga lite lågt med första kaninen nu. Har ju en liten de kan kela med. Och så har vi fått ännu en kanin, som bor ute… som behövde tas om hand om. Så nu har vi hela 3 kaniner här hemma :) Mysigt! Får se om vi har sån tur att alla kommer kunna gå tillsammans så småningom. Men först och främst så får vår gosis Lucky och lilla Lucia öva ihop sig :)
har inte läst hela inlägget men det kanske kan vara så att barnen har hanterat kaninen på något mindre trivsamt sätt som gör att kaninen inte tycker om och bara vill försvara sig mot dom(?)
HAHAHAHAHAHA…..
Ja, man kan ju inte vara helt säker när det gäller barn. Men jag tycker att de har varit väldigt lugna och snälla mot honom och ena tjejen har varit väldigt pysslig och varit den som gjort rent, gett mat och bara suttit långa stunder och gosat. Hon är också den som han gjort minst utfall emot men även hon har börjat säga det mer och mer.
Och fortfarande inget mot varken mig eller sambon. Vi får väl se om kastreringen gör någon skillnad. Men det är så himla tråkigt att våran lilla kelis börjat tramsa sådär.