Förbättraaaaat
Hejhej, Vill bara säga att bambi har blivit normal igen och normalviktig, jag är super glad att jag har fått tillbaka min underbara råtta <3
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Blev hon lite överviktig under tiden du hade rest bort eller? o.O
//Joanna
1# Han inte hon :P ;) ja väldigt överviktig, kunde knappt hoppa på någonting. nu hoppar han över hinder igen :D fick ner honom 2kilo på 6dagar, inte så bra men det var för hans skull <3
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Det är verkligen inte bra för en kanin att gå ner så mycket i vikt så snabbt :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Alltså jag tänkte han i min hjärna men det blev visst inte så när jag skrev det :/
//Joanna
3# ja jag vet det, men han fick ju bara hö och vatten plus grönsaker, inget pellets plus att han gick upp på trappan 7gånger om dagen, men han åt hö och va aldrig hungrig.
4# Haha så e det ibland!
Jag vet att det inte e bra att han gick ner i vikten fast det fick jag veta igår .(
nu har det hänt en gång då vet man bättre tills nästa gång :)
vad kul att ni har återförenats :P
HAHAHAHAHAHA…..
Men skönt att Bambi börjar bli sig själv 
Känns bra att Bambii lyckades, fick en gång in en dvv hona som hade blivit matad med vitt bröd + gnagarblandning. Hon var på tok för överviktig. Hon kunde knappast gå. Hon låg bredbent och bena rakt ut hade hon så hon ens skulle kunna stå och så hade hon ganska knotig rygg även som hon vägde så mycket.Hon släpade nästan bakkroppen efter sig det var hemskt att se. Hennes fett hade inte samlats på hakan som vanligt men i bakdelen. Försökte verkligen att få ner henne i vikt men hon orkade inte hon hade en blick av att bara nej jag orkar inte längre.. Kändes som det var för det bästa att låta henne somna in då hon bara gick för att äta och dricka och sen la sig igen helt utmattad av det lilla. Tror hon var ca 2-3 år och tänk att ha levt så i två hela år.
Sorry för att jag delar med mig i din tråd men tycker det är viktigt att folk får veta att övervikt skadar inte bara kaninens kropp.. för jag såg hur mentalt dåligt den kaninen mått i säkert flera år
//Joanna
6# :)
7# Ja väldigt skönt
8# nemen usch vad tråkigt, tyvär så ar det nästan likadant med bambi fast inte lika illa, han kunde knappt röra sig han oxå, sprang jättelångsamt men nu ska jag börja bygga om muskler igen :D
Säkert på att det var 2 kgs övervikt? Låter rätt otroligt att han skulle tappa nästan hälften av sin vikt på 6 dagar. Om inte annat livsfarligt, med tanke på hans hjärta, och att huden inte hinner med i bantningen (men det är mer skönhetsfel ^^).
En holländare ligger ju på ca 2,5-3 kg. Innebär det att han vägde 4,5-5 kg när du kom hem?
Trist när kaninvakten inte gör som man säger, har man sagt en viss mängd mat så ska det hållas. Även om jag själv gjorde det motsatta en gång och bantade ner en tjock hund som jag passade i 3 veckor.
ja han vägde 4,3 kilo tyvär. jag vet inte men nu står det 3,1 kilo på vågen… han fick myy ket hö och grönsaker varjedag! plus Motion.
han e verklligen inte sjuk det vet jag…. han är exaakt som vanligt och äter normalt😒
Dock hade jag inte motionerat han så länge varje dag, 3 timmar är mycket, alltså som du "tränar" han.
#12 men då har han "bara" gått ner 1,2 kg. Vilket iofs är mkt på en vecka.
Vill bara säga också (trots att alla sagt) att om det skulle råka hända igen att han går upp så ska du inte göra sådan snabb bantning. Det är jättefarligt och det som händer i kaninkroppen kan förkorta hans liv väldigt mkt. Du älskar honom jättemkt och vill ha kvar honom länge. I så fall är det bättre att ge normal giva pellets (eller något mindre) och långsamt motionera honom försiktigt. Det händer nämligen grejer i kroppen när kaniner börjar bränna fett som är skadliga, så om man tar allt på en gång blir organen påverkade.
Bara så du vet till nästa gång (om det skulle råka hända). Det är sämre för kaninen att "banta" så drastiskt med så mkt Motion (bränna energi->bränna fett), än att vara smått överviktig några veckor - månader till.
Men roligt att han är tillbaka!
Oså kom jag på en sak, kaniner kan väl också få träningsvärk i kroppen?
//Joanna
Kaniner kan få träningsvärk ja :)
Ja ni har nog rätt, det var dumt av mig mem kommer inte att göra det igen, kommer inte att låta det hända igen, men det viktigaste att han har blivit bambi igen<3
Efter att ha tillbringat mycket tid på KIF senaste halvåret så vet jag att du älskar Bambi något fruktansvärt. Men det är alltid bra att lära sig, även om det är pga något man kanske inte borde gjort. Så tror att alla här som svarat mer vill lära dig något om "bantning" (som är detsamma även för andra djurarter & människor), så att du har den kunskapen i framtiden. Ingen av oss tvivlar på att du älskar din Bambi :)
18# Ja, jag älskar bambi mer än något fruktansvärt, jag vet absolut att ni bara vill hjälpa mig och jag e inte ledsen allss, ni är så goa och snälla allihop<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
20# Tack för tipset :D