Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 948 ggr
sofilange
3

Azzu why?

Nu äre så att jag tycker att alla ni är aldeles för idiotiska det här med burar osv , om kaninen har en bra ägare så what ever med burstolek!

Skrev bara av mig till er för dom flesta är pet noga med om det är en cm för litet .

[Tilde]
0

Så länge buren inte är superliten och kaninen inte är instängd hela tiden tycker jag inte att det spelar så stor roll om den är någon cm för liten/låg osv. xD

bambiiii
2

Lag e lag, men om det är 2cm mindre än vad lagen säger så är det ingen stor fara men mera så är det inte okej. Det är klart att en kanin ska ha bra burstorlek, det är ju kanins hus tänk att du får sitta i ett rum som är litet för dig, e det skönt! vill verkligen inte vara elak och e inte arg men så e det :D

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

sofilange
0

Fast det står inte i lagstyrelsen att det är lag på mått på bur för det är en regel ville bara tilläga det :p

Mannez
0

Folk är nog ganska noga med det där eftersom de vill kaninernas bästa. Jag kan hålla med om att det kanske är 2 cm för litet är det ingen fara - så vida kaninen får röra på sig varje dag! Annars bör den ha en större bur. Men jag är själv ganska noggrant med att det skall minst minimåttet men gärna större, för lag är ju faktsikt lag.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Fridaaaa
8

Lag är en lag. Man måste ha dem måtten eller större.
Och kan man inte acceptera det, så tycker jag att då ska man inte skaffa kanin.

#3 Nej du har fel, det är LAG på hur stora burar måste vara!

Och får man för sig att sätta en kanin under dem måtten som jordbruksverkets säger, ska man ej ha kanin, punkt slut!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sofilange
5

Azzu frida du är jämt så där super sur. det är ju ni som är sånna som gör så att alla lämnar kif . om man vill säga vad man tycker så är det ju fritt fram .

[Tilde]
0

#2 Bra sagt, Jana :)

#3 Jo det finns massor med lagar på hur stora burar, etc. djur ska ha. Allt från kaniner till ödlor och ormar. Lag, regel, samma sak (bara för det inte är en grundlag betyder det inte att man inte ska följa den). Men som Jana skrev så är väl inte 2 cm sån stor grej, men om du kommer med en 10cm för liten/låg bur så är det ju lite synd om kaninen.

AkaiTsuki
8

#6 Nä där går du för långt! Hon är inte alltid sur hon vill bara djurens bästa! Och vissa har lite svårt att formulera sig utan att låta arga men du måste förstå att det är för djurens skull!

//Joanna

sofilange
0

Jag tycker samma att 10 är en stor grej men dom flesta här reagerar på den minsta lilla cm här

Regler och lagar är inte samma sak

Fridaaaa
4

#6 Har inte sett dig här innan. Det är du som kommer hit och kaxar, inte jag. Klart jag blir sur när någon kaxar emot och säger osanning som du gör.

[Juliaammouri]
0

Om kaninen är ute ganska ofta och inte är i buren så spelar det inte så stor roll.

Suskiv
10

Grejen är den att de lagliga måtten redan är sjukt små så det är klart man reagerar på att djuren sitter i ännu mindre burar än vad lagen säger.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

sofilange
0

Men om detta nu är lagar varför sälj dom? Det är ju inte samma som ex knark för det är ju förbjudet men sånna burar som är för små får ju säljas

gulzebra
6

Grejen med minimimåtten är just att det är minimimått. De är inte optimala för en kanin, att gå under de är bara onödigt.

För övrigt är L80, som måtten finns i, inte en lag utan en författning. Däremot står det i djurskyddslagen att man som djurägare är skyldig att följa författningarna som finns. Om man då bryter mot L80 så bryter man även mot djurskyddslagen - även om det bara diffar 2 cm.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Tilde]
1

#9 Ja men man får ju visa att det är lika viktiigt, så att hon vet att man ska följa sånt, även om det inte står i lagboken eller whatnot. :P Fast just detta är ju en lag då man kan bli straffad om man bryter mot sånt.

Vill man inte sina djurs bästa borde man inte ha djur. Tänker man skaffa kanin för att stänga in dem i en bur på 40x60 cm eller liknande (överdriver lite, men ni förstår poängen) förstår jag inte syftet med det. Om man skaffar en fin bur som råkar vara liiiite för liten så är ju inte det hela världen. :) Förhoppningsvis ser man även kaninen som en vän och tar ut den varje dag ändå.

gulzebra
0

#13: Vad man har burarna till är inte säljarnas ansvar, utan djurägarens.

Marsvin tex kräver för övrigt mindre burar än kaniner. Att en bur är för liten för en kanin innebär inte att den är för liten för alla djur. Utöver det gör sig små burar utmärkt som transportburar eller sjukburar.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Suskiv
0

Fast bara för att en bur är för liten för ett djurslag så är den inte för liten för alla djur: Kaninburar med för låga innermåt är tex superbra marsvinsburar. För små fårgelburar kan fungera utmärkt till ganagare osv.

Fridaaaa
1

#13 Därför att t.ex marsvin får använda dem (vilket är sjukt, skulle aldrig sätta marsvin i så små burar heller) Och som #15 säger, kan man få straff/böter om man inte följer måtten och rättar till det.

sofilange
0

så om det skulle stå kaninbur så är det köparens ansvar om man skulle vara oerfaren av burar nu kan jag ta upp knark igen "knark för dig" Då är det inte säljarens ansvar den gör ett större brott i sånna fall för om detta är en lag så varför är det inte förbjudet?

Fridaaaa
2

#19 Man kan inte jämföra knark med kaninbur. Förstår du väl själv?

Qepta
3

#6 Bara för att man inte skriver en massa smileys så betyder det inte att man är sur.

Sen tycker jag att det är helt sjukt att minimimåttet är så litet för kaniner.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Suskiv
6

Därför att det är förbjudet att sälja knark, det är inte förbjudet att sälja burar. Och ja självklart har köparen ett ansvar.

DEt är förbjudet att bära kniv offentligt, men det är inte förbjudet att sälja knivar. Knivförsäljaren har inget ansvar över vad du gör med kniven när han fått betalt för den.

gulzebra
1

Det är förbjudet att äga och att sälja knark, att sälja burar är det inte.
Att sälja en för liten bur som kaninbur borde rimligtvis kunna gå under falsk marknadsföring - men, köpare har alltid ansvar för att kolla upp vad det är de köper. Köparen har dessutom ansvar för sitt husdjur. Det är inte affären som stoppar in djuret i en för liten bur, det är ägaren.

Och fortfarande, för små burar kan fortfarande användas men som tex sjukburar. Själv har jag på tok för små burar som enbart använts som sjukburar om ett djur behöver vila och en fullstor bur är olämpligt i läkeprocessen. Små burar behövs också, men de ska användas på rätt sätt och det ansvaret faller alltid på djurägaren.

[Juliaammouri]
0

Asså jag ska också göra en sånn här tråd man får så många svar och jag vill ha fleer Medaljer <3 :)

sofilange
0

18# får ett marsvin använda en pixi utebur? nee tror inte det -_-

[Tilde]
3

#19 T.ex. så finns det terrarium som säljes till kameleontägare som är på tok för små! Bara för att arten inte blir gigantisk så anses det "ok", fast ödlan blir jättestressad av för små utrymmen! Jag skulle aldrig drömma om att köpa ett för litet terrarium till min kameleont, för det anser jag är elakt och oansvarsfullt. Vi specialbeställde ett jättestort terrarium till henne faktiskt. Glad

Min poäng är, vad som anses vara "ok" mått på burar är det minsta möjliga mått och egentligen borde man ha större… Man borde VILJA ha större! Jag skulle gärna specialbeställa en stor bur till mina kaniner, men tills vidare låter jag dem gå fritt på balkongen då deras bur är någon cm för låg. :)

Som djurägare borde vi se till djurens bästa och sträva efter att få deras liv så bra som möjligt, inte nöja oss med "det är ok".

[Juliaammouri]
0

#26 jag kunde inte ha sagt det där bättre!

Fridaaaa
1

#25 1 marsvin får inte men 2, då det är lag på att marsvin måste bo minst 2 st, lagligt mått för 2 marsvin ä2 75x40x25 :/

AkaiTsuki
1

TS har nyss blivit medlem här står det, kan det vara ett "skämt"? För att se våra reaktioner?

(Inget illa menat men det verkar mysko med ett sånt inlägg bara minuter efter kontot skapades)

//Joanna

Fridaaaa
0

#29 Har med funderat på det.

viggebys
1

#25 beror ju på måtten, men varför skulle dom inte få ?

Blir väldigt irriterad över ditt sätt att uttrycka dig "alla är idioter" "alla här får folk att lämna kif " - BULL SHIT.

ALLA här ÄLSKAR sina kaniner och vill ge dom det bästa vi kan erbjuda dom ! Om du inte har samma prioriteringar, ska du verkligen äga djur?

Ja, nu lät jag otrevlig och det är INTE likt mig, men att du kallar oss idioter och dyl. för att vi vill våra kaniners bästa är ju idiotiskt om något.

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

viggebys
0

Och det är inte "what ever" med bur storlek om djuret har en bra ägare.
En bra ägare ger djuret en laglig bur att bo i.

Djuret mår ju inte bättre i en pytte bur bara för att ägaren är snäll och kärleksfull.

sofilange
0

Nu menar jag inte att ala är idioter men stör mig på väääldigt många här och kommer inte ge mig. mina kaniner har lagliga burar osv men jag har sett andra som inte har haft det och ni har gått på dom som idioter! det som ni gjorde då är ren internet mobbning!

viggebys
1

#29 - jadu, kan vara så. uppmärksamhetssökande kanske.

[Juliaammouri]
0

#33 och vad menar du men inte ge mig?

Frida har sin åsikt och den kan du ju inte byta samma sak med viggebys tirin och alla andra.Jag försöker inte ändra din åsikt och dom försöker inte heller tror jag.Och nu menar jag seriöst!

Fridaaaa
2

#33 Ingen har sagt att folk är idioter här inne.
Och hur vet du hur vi är här inne, du som precis blivit medlem?
Det märker man inte så snabbt.

Men att ha burar som är under standard, är inte bra djurhållning, det är därför lagar och regler finns.

gulzebra
0

#29: Eller nån som vill vara anonym och således skapat nytt konto. Händer rätt ofta på diverse forum.

#33: Har man för liten bur så ska man bli tillsagd, allt annat vore vansinne. Om man då inte förbättrar så att man har en laglig djurhållning så ska man inte ha djur alls - och skiter man i att ens djur bor för smått får man skylla sig själv när folk reagerar på det.

viggebys
3

#33 Absolut inte! Och åter igen "ni". Du drar alla över en kant.
Men det du gör nu då, pekar ut alla som idioter, är det moget ?
åter igen - ABSOLUT INTE.

Detta är ett forum där vi ger varandra råd, stöd, idéer och delar med oss av annat roligt. Alltså - ser vi någon som har en olaglig bur så säger vi såklart det, men vi uttrycker oss inte t.ex. : "Azzu vilken jävla idiot du är som har så liten bur" utan kanske mer: "Den där buren är väl lite för liten?" och råder denne till att skaffa större bur.

Jag tycker verkligen att du ska tänka dig för hur du uttrycker dig !

Om man är en idiot för att man vill djurens bästa - må så vara!
Jag är en JUBELIDIOT !

Niiinah92
3

Det finns ingen anledning till att djur över lag ska behöva sitta i försmå burar. Kan man inte se till att kraven för att djuret har det bra är uppfyllt så ska man helt klart inte ha djur. Sen om det handlar om 2-3 cm det spelar ingen jättestor roll för just kaninen men lagen är ju klar med måtten så varför inte följa dem eller ännu hellre, lägga till lite extra så djuret har det bra?Glad

btw en bra ägare ser till sitt djurs bästa och då har man så vitt jag vet inte mindre burar än vad lagen kräver utan störreFlört

NaDa...
1

Ganska säker på att den här personen bara försöker reta upp oss för att få uppmärksammhet.
Låt bara vara att skriva.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[_hsleiufhbtv]
12

TS, har du rymt från lekplatsen? Jag tror din mamma letar efter dig Glad

viggebys
1

# 37 - kanske någon som blivit "tillsagd" om att skaffa större bur och nu är förbannad men inte vill/vågar ta det över sitt riktiga konto.

[Juliaammouri]
0

123 tysta leken börjar nu den som pratar åker ut på en minut!

[MiniPim]
1

Vissa är så otroligt omogna, speciellt TS! Jag struntar i att jag får en varning, men denna gången får det vara nog. Gå in på www.uppmärksamhetsbarn.se så kanske du hittar någon där -.-

#41 WORD Linnea wooord :D

Tarja
0

Diskussionen i denna tråd leder ingen vart, och innan den spårar ur mer så väljer jag att låsa tråden.

Stiinisen
5

En kanin bör ha mått som är över minimimåtten , enligt mej.
Roligare för en kanin att sitta resten av dagen i en gigantisk bur där den kan hoppa osv.
Än att sitta i en pytteliten bur där den kan hoppa 2 skutt..
Lag är lag.
Bara att följa, eller räkna med konsekvenserna.

Håller med Gulzebra till punkt och prickar, kunde inte sagt det bättre!

#33 det du gör är internet mobbning.
Gör påhopp och kallar folk för 'idioter' osv.
Låt den förste syndaren kasta stenen , är det inte så man säger?

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Inlägget är låst för nya kommentarer