Mamma som är allergisk?
Min mamma tål inte katter, råttor och möss vad vi vet nu. Men hon tål hundar och hennes syster hade kanin när hon var liten. Och hon själv hade ett marsvin. Kan det vara så att hon fortfarande tål kaniner eller har det kanske vuxit till nu? :c Behöver verkligen hjälp för det är avgörande ifall om jag och min syster får kanin eller inte. ;) Vad tror ni? Är det någon som är i samma sitts?
Omöjligt att spekulera alls i eftersom allergier är så otroligt individuellt. Låna en kanin och testa, är enklaste sättet.
Min mamma är allergisk med, men vi har våra ute. Hon kan hålla på med dem och så med men hon känner av de lejonhuvade mer än de rexpälsade om de är nära ansiktet tex. Dock funkar de att ha en liten rex hona inne nu med kull utan problem, men de bor i ett rum där man kan stänga dörren =)
Min mamma är alergisk, men inte så mycket. och jag har mina kniner ute
Mm… Vi hade tänkt att fråga våran kompis om att få låna någon utav hennes kaniner. :)
En granne till oss kan inte vara i ett hus där man har haft kaniner eller något annat djur även växter. Så man måste ta ut djuren och städa huset sen efter 1 månad kan hon komma in..
Du får nog ta och 'testa' med en kanin :)
#2 Ok, men vi vill helst ha dem inne och vi är intresserade av dvärgvädur… ;)
Min mamma och bror är djurallergiska båda två. Vi hade den första kaninen i buren precis vid bakdörren (det var sommar och den var öppen hela tiden) och då funkade det utmärkt. Fast vi köpte en utebur senare eftersom vi visste att det inte skulle funka i vinter då man inte kan ha dörren öppen hela tiden. ;P
Sen köpte jag en till och då visste vi att det inte skulle funka alls, så nu bor de i garaget. :/
Men som sagt, på sommarn funkade det för oss! :D
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#7 Okej. :)
Men tror ni det skulle gå om man har kaninen i sitt rum, och dörren stängd när mamma och min storasyster (som också är allergisk, tror vi) är på övervåningen som våra rum är på? :)
Man kan ju också kanske öppna fönstret varje dag för att vädra ut det mesta? ;)
Bästa är att göra ett allergitest eller låna kanin för att testa:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9: Fast ett allergitest säger egentligen ingenting om hur man reagerar, eller hur pass mycket allergisk man är. Bästa är alltså att låna, för då får man ett bättre svar.
Enligt mitt allergitest så skulle jag ex inte kunna ha kanin inne pga min stora höallergi, men det kan jag. Jag skulle inte heller kunna ha hund enligt det, men vi har 2 stycken utan problem.
#10 Min pojkväns småsyskon gjorde allergitest, och dem fick hur allergiska dem var, 1-5 tror jag det stod, t.ex 1 var väldigt lite och 5 var väldigt mycket. Men kanske är olika? Jag vet inte, men så stod det på deras i alla fall (dem testade mot t.ex hö, kor mm)
#11: Gjorde ett pricktest förut också, men hur jag reagerar i verkligheten stämmer inte med hur jag reagerar enligt testet. Åtminstone inte vissa saker. Så vad testet säger och hur man verkligen reagerar stämmer inte alltid.
#12 Okej, för på dem stämmer det.
Men det var som jag fick att jag var allergisk mot husdamskvalster, men känner ingenting…
Men skrev ju med att det är bra att låna kanin med ;)
Om det finns risk att familjemedlemmar blir/är allergiska så är väl det bästa att man börjar med att ha en utekanin. Annars är det risk att ni får sälja den sen om de utvecklar allergi och det är för kallt att ta ut en innekanin. Men bäst är alltid att låna en kanin och se hur det går (men ha den ute) :)
Ljustadalens kaningård
Både jag och min mamma är allergisk mot hundar, katter, hästar. Ja nästan alla djur. Men kaniner har gått hur bra som helst för oss båda!
Linderholms kaniner
Mamma är allergisk mot nästan alla pälsdjur, men hon tål kaniner.
#15 Det var kul att höra! Hoppas det är så för oss också. :)
#14 Vi har ingen kompis med ute kaniner, och vi vill som jag sagt innan helst ha dem inne. Jag tror dem får mer "uppmärksamhet" då. ;)
Och vi har en kompis med tre kaniner, så vi hade tänkt att fråga om vi får låna en utav hennes. :)
#17 Jag förstår absolut att ni hellre vill ha innekaniner, mycket mer lättsamt och de blir ofta mer sällskapliga. Men har de risk för att det utvecklas allergi så kanske det inte är värt det? Har man en gång utvecklat allergi så kan det vara svårt att få bort den, och allergi är aldrig roligt.
I det här fallet så är det nog de som får vara de som avgör, annars måste man vänta tills man flyttar hemifrån. Men är din mamma och storasyster villiga att ta risken så är det bara att prova :)
Ljustadalens kaningård
Du kan ju låna hem en kanin under en vecka eller mer och se om hon reagerar. Annars kan du ha kaninen ute :)
Kanske börja med inne! Om det visar sig framkalla allergi kanske ni kan ta ut den! Bara ni tar ut den när det är ungefär lika varmt inne som ute.
Tänk också på att hö kan framkalla allergi!
Linderholms kaniner
#17 Okej, tack för hjälpen. Vi har frågat våran kompis nu, och hon är villig att låna ut en utav sina kaniner! :D Nu gäller det bara att prata med mamma och pappa… hehe. c:
Tack alla andra också för att ni bryr er! :3 Jätte gulligt av er. ;)
Jag har en allergisk bror….. :(