M-grupp el D-grupp..?
Någon som har koll på att ställa hona + ungar..?
Sk D-grupp ställer man mamma med 3-5 ungar( i samma färgteckn)? då de mellan 6-8 v.
Bedöms mamman i grupp D försej och ungarna försej el blir det en gemensam ev poängpott?
Sen finns ju oxå sk M-grupp där ungar 3-5 st ställs när de mellan 8-14 v utan mamma..?
Erfarenhet av dessa grupper någon, positivt/negativt?
Sk M-grupp ställer man mamma med ( 3-5 ungar i samma färgteckn)? då de mellan 8-14 v). I M-klass bedöms endast ungarna, mamman ska inte vara med. Där bedöms Rasprägel och presentation, kroppsform, färg och teckning och konditon vård och sundhet. Ungarna ska vara mellan 8-14 veckor
Sen finns ju oxå sk D-grupp där mamma med ungar ställs när de mellan 7-8 v borde väl bedömas ihop? minst 3 st ungar? I D-klass bedöms mammans kondition och vård och sen antal ungar i kullen. Olika antal för olika raser. Ungarnas jämnhet bedöms, och ungarnas kondition vård och sundhet. Ungarna ska vara mellan 6-8 veckor
Erfarenhet av dessa grupper någon, positivt/negativt?
Jag har ställt i både M-klass och D-klass. Tycker det är kul att få en bedömning på hur jämna ungarna är o vad domarna tycker om kropparna och färgerna.
Det enda negativa med det tycker jag kan vara att släpa iväg 6 veckors ungar på utställning om man ställer i D-klass.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Tack Norberg för snabbt svar, så antalet ungar/ungdjur ska vara 3-5 i båda grupperna?
Om inte honan blivit ställd före kull o man ev vill ställa ungar o mamma ( ungar under 8 v). Kan man ställa i Dklass + honan i A-klass samtidigt el olämpligt/stressande..?
Bättre satsa på M-klass för ev ungar o A-klass för mamman då trol..
I M-klass är det 3-5 men D-klass är det olika beroende på Vilken ras? det gäller.
Man får inte ställa honan i A-klass samtidigt som hon är med sina ungar i D-klass. Honan kan ju inte sitta i två utställningsburar samtidigt :P
Bättre isåfall att satsa på M-klass och hoppas på att honan är i bra kondition för att ställas ut individuellt. Jag brukar alltid ställa mina honor innan kull. Men jag har Lejon o det är sällan de någonsin kommer i samma form som innan kullen.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå