Alingsås 2012
Trots att det är typ 47 dagar kvar så tycker jag redan att det vore roligt att få en liten koll på hur många av er som tänker dra till sommarens kaninhändelse i Alingsås. Ska du dit? Vad ska du göra? Ställa ut/köpa/sälja/hoppa/annat? Vad har du med dig dit?
Bara spruta ur er lite om vad ni ska göra där och annat skoj!
Själv ska jag dit själv i år, för att möta upp lite kaninfolk från dayviews och troligen köpa mig min första sachsengold-hona av kolartorpet! :)
Tösen, som troligen ska heta Molly (Weasley) kan ni se här;
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150735793467499&set=oa.225011754248258&type=1&theater
Synd att det är så långt för mig att åka annars hade det varit riktigt kul att komma.
#1 åh, ja det är ju en bit. Jag kommer från Skåne och jag vet en tjej som kommer från Luleå ^^ Beror ju också ltie på hur mycket tid o pengar man vill lägga xD
Ska ställa ut en minst en kanin. Funderar på att hopptävla också men inte bestämmt något ännu. :)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jag har tänkt åka dit! Ska eventuellt hoppa med någon. =)
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Jag ska självklart dit! 40 mil enkel resa, men det är det värt :) Ska ha med en hel del blåa och svarta kaniner som ska flytta vidare, och köpa en och kanske ställa 1-2st.
Och självklart campa! Alingsås är årets höjdpunkt :) Varit där nästan varje år sedan 2004 :)
Vart ligger det? haha kanske är lite eb, men kommer inte fram via länken (a) Låter väldigt skoj, om jag lyckas ta mig dit ska man kanske ta med sig 1 eller två tomma transportburar som man kan ha ifall man ''råkar'' köpa en till kanin 
#7 Ligger i västra götaland:) ca 30 min från gbg.
// Hanna
Var kan man hinna mer info om detta? Finns det möjligtvis PET utställning? :)
#3, anmälan och sånt har jag skrivit en artikel om här;
http://kaninmagazinet.se/2012/february/anmalningsblankett-for-utstallning.html
Var du ska skicka allt står i den senaste kaninuppfödaren :)
Kul att så många ska dit! Har inte varit där sedan 2008 tyävärr, läger och resor som kommit emellan, men i år ska jag bannemej dit och köpa en liten goding. Varit utan kanin sedan några månader tillbaka för första gången på 7 år sedan min älskade, finaste gamling fick somna in och jag har världens kanin-abstinens :( Så när jag hittade dessa små sachsengold-ungarna med fin stam så klickade det på ett sätt jag inte trodde det kunde göra via bara en bild. Trodde det skulle kännas hemskt att köpa en "ny" kanin efter King som var min första kanin, men det känns mer som en "till" :) Oj vad OT det blev där dådå… nåja ^^
För er som inte kan se länken så bifogar jag bilden från anonsen, som tillhör kolartorpets kaningård alltså inte mig, så vill ni veta mer om ungarna så är det dit ni ska vända er. :)
Kan man läsa om den utställningen någonstans? hemsida eller så
#11 Alla utställningar finns på skaf.info, klicka dig vidare in på kommande utställningar. Annars finns det nog mer information på Alingsås kafs hemsida!
Jag kommer om jag kan, sommarens planer är minst sagt oplanerade! Kanske hoppar med Trollet, annars blir det "bara" bloggträff 
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#10 WOW vilka gosepluttar!:P Älskar "kola"-färgen på ungarna!
Allt positivt som skrivs här i tråden om Alingsås får ju en att bli väldigt sugen på att själv åka dit och kika på alla kaniner, kaninfolk och tävlingar… :D
Risken är väl bara att man skulle komma hem sen med ett par nya långörade vänner (och sambon skulle bli tokig, hehe..)
#13 de är helt fantastiska! :D Kom o titta, superroligt!
Åh nu blir jag alldeles glad! känner att jag MÅSTE dit verkligen, låter ju hur härligt som helst! Men tar inte med mig nån nin men kommer kanske hem med nån (a)
Måste bara fråga.. (hoppas det är ok)
Måste man tinga kanin för att köpa där sen eller kommer man kunna gå runt och titta på dom så kanman välja liksom? 
Tänkte åka men de blir för långt :/ bor i västerbotten :(
Vill också åka! Men det är för långt från stockholm :(
/Christel & kaninerna! 
men jag bor också i stockholm #17 men jag ska tåg, men ifs ska ju min mamma med också, hon ville inte att jag skulle åka själv :/
behöver man vara medlem i ngt för att hoppa ??
Jag ska! Funderar på om jag ska ställa min hane, men tror det bara blir att transportera kaniner och träffa folk som gäller. 
Jag bor några mil norr om Luleå, åker ner blir "bara" 140 mil/ca 17-19 timmar på tåget.
Sen är det väl vad man jämför med, åkte förra året från Frankrike med buss - hemresan tog 53 timmar…
Ska bli så kul!^^
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#14 Förstår att du räknar dagarna! Underbart att få med sig en sådan liten raring hem!:3
Jättebra att den här tråden kom upp på KiF så pass långt innan evenemangt äger rum, har man ju gott om tid att planera (och övertala sambon..) :D
Jag som är "rookie" när det gäller tillställningar för kanin har bara hört talas om LU innan som den stora årliga händelsen för kaninfantaster.
Ett roligt plus i kanten vore att få heja på trevligt folk från KiF in real life också :P
#15 Du behöver inte tinga innan om man vill köpa någon som ställs ut:)
// Hanna
#21, ja det är ju LU och Alingsås som är de stora, fast LU är typ dubbelt så stort. När jag var i Alingsås senast var där ca 600-700 kaniner utställda och på LU är det ju nuförtiden 1400-1500 kaniner. Sen kan man ju räkna europautställningen som en riktig höjdpunkt för super-nördarna… tänker försöka ta mig dit i år hehe. Får se hur det går.
Avståndet är ju relativt :) Jag åker från Skåne, och det är ju en bit, men för mig är det lätt värt det! Kunde inte delta på årets LU men var bara tvungen att komma upp dit så jag och några kanin-polare åkte upp till Norrköping från skåne över dagen. Mycket resande, ganska kort vistelse. xD
Det är inte så många kaniner i alingsås, men jag vågar nästan säga att det är mer folk. Dessutom mer gemenskap när man umgås på kvällarna och går imellan tälten och husvagnarna, grillar tillsammans, fotbollsmatch Sverige mot övriga Norden, osv osv :)
#24, när jag var där 2008 var det som sagt drygt 600 kaniner anmälda har jag för mig. Så det är ju många i förhållande till en vanlig liten endags på ca 200, men få i förhållande till LU.
Som sagt, det är en liten utställning i antal kaniner, men stor i folkmassa. De flesta anmäler bara 1-2 just bara för att ställa ut någon, de flesta är ju färdigutställda, har kull eller fäller.
Många åker dit utan kanin alls :) Massa kaniner byter hem också, eftersom hels kaninsverige (+norden) åker dit så brukar man både sälja och köpa djur där :)
Nu talas det ju om en kaninträff i Alingsås, så puttar upp denna lite :) Tycker det är en superidé pga att Alingsås ju är en stor kaninfest redan och det blir inte alls svårt att hitta nått att göra på träffen :)
Jag ska förmodligen dit :)
Glömde skriva att jag ska ställa ut en kanin :)
Blir nästan lite sugen på att åka när man läser hur allt är där osv.. Har dock ingen möjlighet :c Men nån gång ska jag dit! Verkar sjukt kul att träffa allt folk och så :)
Får väl se om mitt kaninintresse fortsätter, om de gör de så kommer jag absolut komma dit när jag har möjlighet :)
// MT ♥
När är det? 
#32 6-8/7
Vad tycker vi? Ska vi sätta någon tid? När tycker ni? Fredag/Lördag/Söndag? För passar nog Fredag bäst i så fall, åker hem lördag kväll/efm
För mig*
vill dit få se om jag går dit! :)
HAHAHAHAHAHA…..
http://www.skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=641&Itemid=329
hittade platsen på skafs hemsida :)
för att min dator varnar för virus på den hemsidan :(
HAHAHAHAHAHA…..
Jag e supersugen på att åka! Men ja vet inte om jag får med mig nån mer å ja vill inte åka själv… :( Får se hur jag gör… :)
Jag kommer att åka själv från Skåne så om någon är intressrad och inte vill åka själv är det bara att hänga på 
#40, jag åker också själv från skåne, dock redan beställt tågbiljett :)
Kaske men ska nog på ridläger nån av dem dagarna. Men är det kaf som håller i det eller skhrf?
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
#42 SKAF håller utställningen (alingsåsortens KAF) och skafkh (tror jag) håller hoppningen (Tvåstaddals KAF)
Vad ftår skafkh för?
Vad skönt att höra att de e fler som åker själva :D
#44 Sveriges kaaninavels rikförbunds kaninhoppare :)
Anmält en kanin:)
// Hanna
Jag hoppas på att kunna åka… Men vi får se, imorgon bestämmer min syster om vi ska anmäla eller ej… OM vi kommer iväg ska väl 1 frasse ställas på stora utställningen + 1-2 holländare på SKUFs bedömning 
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

Jag kommer en dag, bara som publik.
Anmält 2 men är i venedig själv ;)
Men om man inte är medlem i den klubben då?
#41 Det var ju tråkigt :( hur ska du bo under helgen??
Själv har jag inte bestämt mig än om det blir tält eller husbil :)
#50 Från annonsen:
"Då endast medlemmar i KAF får delta så är medlemsnummer och förening obligatoriskt i din anmälan. "
Så är du inte medlem men vill tävla så får du bli det innan sista anmälningsdag(25/6) :)
#51 Bor i tält med en tjej från dayviews och några till som jag aldrig träffat med oms verkar trevliga ^^ hehe
Hur ska ni bo som ska dit? :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#52 Okej :) Tältar man på utställningsplatsen?? Har aldrig varit där :)
#53 #54 man kan campa i anslutning till utställningen. Utställningen är i en ishall så där vill man inte sova xD Man kan campa vid Nolhaga bollplan, det ska jag göra.
#55 kostar de pengar att campa där? :)
Mvh Järnskogens kaniner
#56, vet ej men jag tror det. Susanna som jag bor med skulle kolla närmare på det
Kanske e en dum fråga men är kaninutställningar som hundutställningar, e de olika raser på olika dagar? Iså fall, vet någon vad som är/händer på lördagen?
#58 kaninerna springer inte runt med ägaren. jag vet inte om det är olika raser men tror inte det.
HAHAHAHAHAHA…..
Kommer kanske dit. Endast för att titta dock. :)
//Julia
#58 alla kaninerna bedöms på fredagen. Kaninerna sitter i burar och sitter i ras ordning där ;)
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Satin
Någon som ska åka från småland/halland? :)
Mvh Järnskogens kaniner
#59 hahaha! Ne de förstår jag ;) #61 men den ska ju hålla på 6-8 juli… Du kan väl ändå inte mena att de inte finns några där för bedömning på lördagen?
#63 Bedömingen är klar på fredagen, på lördagen är det Kaninhoppning + BIS utagningar mm tror jag. På söndag är det Kaninhoppning + prisutdelning, kaninerna sitter kvar hela helgen:)
// Hanna
ni som ska till alingsås, hur sover ni? tält? vandrarhem?
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Tror ni man behöver betala någon entre om man skall dit och kolla? :)
//Julia
#66 hoppas inte det, vill också bara dit och titta.
HAHAHAHAHAHA…..
#62 Jag åker från skåne och passerar igenom halland =)
Någon som ska ner till Malmö efteråt föresten? :)
#66 har för mig man betalar inträde. Vet dock inte hur mycket.
// Matilda
Satin

Ja, det är entréavgift. Har för mig att det är runt 40 kr. Jag är alltid bara där som publik, så betalar varje gång. Men det brukar vara värt det! :)
#68 hur länge ska du stanna? :)
Mvh Järnskogens kaniner
Nån av alla er som ska åka som bor i närheten av Katrineholm (södermanland) och kan tänka sig att ta med en kanin på hemvägen?? Försöker fixa transport så jag kan köpa en rexkille 
Utställare brukar inte behöva betala inträde :)
Jag kommer på på campingen i ett zebrarandigt tält (svart/grått) och med ett partytält bredvid :D
Jag kommer vara där tors-sön :)
#72 Jag har inte bestämt mig än, hur så?
Min tanke är att åka upp på torsdagen iaf, behöver du skjuts?
kommer inte kunna komma tyvärr. ändrade planer här hemma, vi har skaffat valp (hämtar den 13 juli) så vi vill vara väl förberädda. :-)
Jag har inte läst allt, men ni som ska tävla i hoppning - vad är det för klubb som har den tävlingen?
är det KAF KH eller SKHRF?
tror jag.
HAHAHAHAHAHA…..
Hej! är det någon här som ska från Alingsås till Umeå efter nolhagutställningen? :) har en hermelin där nere som behöver komma upp, snälla finns det någon som kan hjälpa?
Hur var det på utställningen idag, ni som var där? 
ska dit på lördag och titta på alla kaniner! :)
HAHAHAHAHAHA…..
Är de någon här som ska upp till västerbotten sen? (efter nolhaga utställningen) :)
Ochhar plats i bilen för en hermelin? :)

Jag var där idag och kollade, jättetrevligt. :)