Bottenströ
Min kanin Hugo har precis börjat bli bättre efter en veckas akutvård för förstoppning. Under den här perioden upptäckte vi att han åt några bitar av sitt bottenmaterial, toa-lätt. Vi tog genast bort det och lät buren vara tom, med enbart hö i som material. Han är allergisk mot sågspån och träspån som t.ex. peewee har jag också sett honom äta. Han får grenar att tugga på, som han tuggar på så vet inte varför riktigt.
Nu undrar jag lite vad jag kan ha i buren. Vågar jag lägga tillbaka toa-lätt ströet? Något behöver han ha för annars måste jag tvätta ur buren varje gång han har kissat och det blir ju lite tidskrävande. :P Några förslag?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Lättströ, torv, halm eller matta kanske kan fungera.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
jag har halmpellets men jag vet inte om det hjälper…
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Lägg ett tjockt lager tidningspapper under höet -lättstädat och billigt!
Jag har lagt in dörrmattor i min ena kanins bur. Finns billiga på ikea för 4kr/styck som jag klippte till så de passade buren. Sen har jag toa-lätt i hans toalåda.
Halmpellets från granngården tycker jag verkar högintressant. Tänkte jag pröva när peeweet och hampan är slut hemma.
Hampa är också bra.
Men halmpellets verkar bli mkt billigare. Med halmpellets finns väl den fördelen att om han skulle få för sig att det var smaskens (eller skojsigt) att äta så är det ju fullt av samma fibrer som hö väl? Även om halmen inte har någon vidare näring och inte ska vara foderkälla, kan jag inte tänka mig att det är något problem om det blir ett litet snacks..
Men jag har förstått det som att halmpellets inte är så goda som vanlig fin gyllene stråhalm. Men man vet ju aldrig, Hugo verkar ju ha lite konstig smak (peewee och toa-lätt
?)
Halmpellets tyckte jag var riktigt bra pris på!
Men tjock mullig matta är bra också, om han kan tänka sig att gå på toa i låda. Handdukar som är mycket klankat på behöver väl inte heller vara så tokig idé? De går ju att tvätta och har man bara ett gäng så blir det ju ekonomiskt i längden.
Fick intrycket att halmpellets var ganska mjukt och skönt, tyckte jag läste det i en annan tråd här.
Huruvida Hugo gillar hampa - tja.. 
If you can't smoke it.. eat it? Nä skämt åsido.. hampa ska inte vara nåt de vill äta, men man vet ju aldrig. Då vore det bättre med ett liten testpåse innan.
#5 orkade inte läsa hela (förlåt) men halmpellets är super! Du måste först blöta det och sedan trampa sönder det… Det kommer lukta lite konstigt (iaf för mig) och kaninen förknippar inte "pelletsen" som riktig mat! Halmpellets sväller upp några minuter efter blötning och du kan smula sönder det och det blir som sand tillslut. Man behöver inte alls mycket för det sväller upp så ortoligt mycket! :)
varför måste man blöta halmpellets. låter ohygieniskt med ett vått bottenströ.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#7 det är tydligen nys, tydligen något som vissa gör i när det är stallströ, om jag förstått rätt så för att det ska kunna ligga längre (ungefär som torv), men är ej säker på om det är förklaringen. frågade här och Lina R t.ex. mfl gör det inte. Så det tycker jag du definitivt ska låta bli. Tänker jag göra iaf.
Men är det farligt? om dom äter lite av underlaget? Alltså, det borde ju vara baserat så att det inte är farligt ifall kaninen äter lite av det..
Torv ,Halm, dörrmatta har jag bara på sommaren då det är varmt, Tidningspapper.
HAHAHAHAHAHA…..
# liiite är oftast ingen fara, men när man haft en kanin med stopp i magen (där ev ströet kan ha varit boven) vill man ej ta risken..
#11 Ja precis. Men vi ska nog testa det igen och se vad som händer, för det är inte hållbart. Har inte hittat torv på nära håll (har jobbat så har inte kunnat leta runt så mycket) så nu har han något klumpfritt kattströ i buren. Det funkar för inatt känner jag, men vill inte ha det i länge så ska nog köpa papperspelletsen imorgon och se om han äter det.
I nummer #11 syftade jag på #9
Förmodligen går det bra med toalätten igen. Men har du kollat in halmströet från granngården?
Vänta, ska fixa länk. Billigt var det. Har fått bra kritik här och nej, man behöver inte blöta det innan.
http://www.granngarden.se/product/halmpellets-13kg-ren-svensk--
Vad kostar 13 kg toalätt? Det är ju svårt att jämföra då vikten på toalätten inte står. Står bara 55 liter..
Eller jo, här 13 kg toa-lätt kostar här 175.-
http://www.djurfoder.nu/toalaett-55l-p-315.html
Ok, beror ju på vad frakt från granngården går på.
Men jag ska nog pröva halmpelletsarna.
Måste tipsa om granngårdens hampaströ! Det har en jättebra uppsugningsföemåga och dammar inte 
#15 det är ju så dumt att det är slut - i varje fall på nätet o har varit det sedan april.. :( men man kan tänka sig att när hampaskörden har varit kommer det att finnnas igen. :D
yes, hampa ä'r också bra o granngårdens är dessutom bra pris!!
har för mig att man ska söka på "lättströ" att det är vad de kallar det, har för mig jag sökte på hampaströ och inte fick träff..
Ta halm :)
Det finns en granngård här i närheten, men verkar inte gå några bussar och jag vet att det är livsfarligt att cykla den vägen (gjorde det en gång, aldrig mer!) pga lastbilstrafiken. Så kan jag styra upp nån som kan köra ska jag ta en titt på det, just nu hinner jag liksom aldrig hemmifrån utan kan bara ta det som finns på t.ex. ICA eller djuraffären i stan vilkte gör utbudet väldigt begränsat.
Problemet med halm är ju att det inte suger upp så bra? Det blir väldigt kissigt och äckligt snabbt i buren så vet inte riktigt vad jag ska hitta på. :/ Kattströt blir han ju dammig av stackarn och han har redan problem med luftvägarna. Så det ska ut.
Alltså halmpelletsen ska vara mkt bättre, eftersom den är hackad så suger den bättre vad jag förstått av dem som använder den. Men det jag funderat mest över med den är om den är lika bra på att ta bort lukt, eftersom lukt också innebär insekter (om man gillar att ha fönster mmm öppet nu).
Dessutom verkar man kunna välja att om man har pelletsen i övriga buren också så kan man vattna dem en smula så de löser upp sig och blir mjukare. Jag har dock inte lyckats få svar på om det torkar upp, eftersom det är ju inte alls bra att kaninen ska vara i fuktigt strö för jämnan. Men i toahörnan har jag förstått att där behöverman inte alls vattna det utan kör torrt.
Ja, det är ju ett problem när man själv inte har bil, vet hur det är.
Dumma för mig är att närmsta granngården ligger i södertälje.. en bra bit från stockholm så måste muta nån me bil i så fall. Men som sagt, när man väl ska köpa så är det bara att beställa online.
Jag kattströ är verkligen kass. Då är toalätten 100 ggr bättre. Kan inte tänka mig att han kan tycka att det är såååå gott? Var det inte så att kaninvakterna kanske hade varit lite för generösa med pellets, fick jag för mig du skrev i början där? Eller kanske var det stressen av att flytta. Men att han skulle snacka på toalätt när han får goda grejer och hö, verkar otroligt. Menmen.. om han åt peewee..
ska aldrig säga aldrig..
min kanin gillar att slicka golv o skåp.. det är ett effektivt sätt att få mig att känna mig tvungen att ge honom en liten fruktbit fast jag inte borde.. han kör liksom "ja e en liten kanin, som inte får nån mat".. jag får ont i hela kroppen.. men jag håller på och lära mig att inte ge honom den smaskiga frukt som jag själv ska käka.. o så försöker jag lära mig att städa lite bättre för det har aldrig varit min starka sida.
Haha alltså, Hugo är en väldigt dum kanin. Och han ÄLSKAR att äta på toaletten. Så där sitter han och käkar hö:et som jag givetvis har satt upp vid toan. Och sen "testar" han vad det är han sitter på. Så nån bit ibland kan jag tänka mig att han skulle äta oavsett bottenmaterial, men just peeweet verkade han tycka var gott. :p Så testar igen med toalätten, förhoppningsvis hade han bara fått en knäpp där.
Så gör Hugo med. "OH WOE IS ME! Jag får aldrig mat!
Och jag som är så hungrig" men jag går inte riktigt på det, jag vet att han är lite dummare än jag. ;) Så jag fyller på höhäcken med lite lite hö och vips tror han att han har fått massa ny mat, haha.
Alltså jag kan tänka mig att kanske var att pröva toalättet också ett sätt att själv försöka lösa stoppet i magen? Jag tycker jag har märkt att när det finns anledning för herr kanin att vara lite trög i magen så kan han bli extra duktig och börja äta hö och grenarna mer frenetiskt än han annars brukar.. Har i varje fall funderat på om det hänger ihop.
Ja toalätten är ju ingen höjdare smakmässigt. Men det som är bra är att det vad jag förstår är giftfritt? Och har svårt att tänka mig att det är så gott att han äter mycket? 
Men du kommer ju ha hököga nu så du märker säkert.
Haha, jag visste inte det om mig själv men jag har svårt att stå emot. Men nu håller jag på och lär mig. Så när jag skär i jättegoda frukter till mig, så om jag verkligen måste så ger jag honom en gurkbit.
Hugo låter ju som han har en bra strategi med. Fast han har en benhård matte - tough love säger jag bara. Brukar muttra det i köket när jag skär i den goda saftiga frukten. Har funderat på om jag borde stänga in mig och smygäta frukt? Men det blir ju lite tokigt speciellt som jag äter frukt ofta.
En av mina kompisar var tvungen att låsa in sig på toaletten för att äta frukt, men hon hade en bestämd tysk jättesheck som visste vad hon ville haha.
Ja, men så är Hugo lite "rund" nu också. Inte fet såklart, men han är på sin målvikt så det blir inget mer godis. Måste bara lista ut hur jag ska göra med hans mat, för nåra mer pellets blir det ju inte. :P Fast han blir väldigt upprörd när kaninen i buren brevid får.
Åhå, smygäta på toaletten.
Du ger mig idéer.
Alltså, oxbows, cuni complete, och jr farms (deras sädesfria foder för kanin), och ev. Naturals (?) är sådana pellets som är ganska "bra". Oxbows är väl bäst på så sätt att de är mest viktkontroll samt att de redan innehåller massa timotejhö. Den är ofta rekommenderad av veterinärer (ok, oxbow har säkert sett till att göra reklam för sig hos dem
) Så oxbow tror jag är möjligt.. man behöver ju inte heller ge mer än en matsked vad jag har förstått till en innekanin som får ett bra hö.
men vill du inte riskera - vilket jag kan förstå så kolla in agrobs prealpin lepo!
Så fort min kanin ätit upp det mesta av oxbowen hemma så ska jag köpa det!
KOlla här:http://www.futterkonzepte.de/catalog/index.php?cPath=25_41
och här: http://www.futterkonzepte.de/catalog/index.php?cPath=25_37
blomblad är ju ett sätt att ge något gott som är nyttigt.
Det finns om du kollar till vänster i menyn också grossverpackung på blomblad o kryddor, vad sägs om ett kilo rosen-, solros-, weissdorn (tror e haggtorn men ej säker) eller ringblomblad för 200 kr, eller en skön mix av dem för 160? Det kliar i mina fingrar.
Några här kör också futterkonzeptes häst wiesenflakes som de mixar med annat. Men det är väl mest de som måste köpa jättemängder för att de har så många kaniner.
Ja det finns många godbitar på den hemsidan om man gräver runt i menyn.. finns också flera sidor i sortimentet, t.ex. på örter o blomblad så det lönar sig att scrolla ner och kolla de andra sidorna med.
Frakten var inte så farlig vad jag förstod.
men det blir inte blött efter man det har svällt upp, efter blötningen så suger halmpelletsen åt sig vattnet du har hällt på och det blir inget vatten kvar som ligger och möglar, du behöver inte ha så mycket vatten :)
#24 aha, det var det jag undrade. tack, det är bra att veta för har varit liiite misstänksam.