Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 827 ggr
skijlu95
0

Pälsvård och skötsel.

Hej! Har haft kanin i över 2 år nu. Han är långhårig, löwen. Nt riktigt "krulligt" hår som jag brukar se andra löwen kan ha, utan hans hår hänger mer. Klipper han hår lite då och då. Men pälsen på baken, märker att det speciellt på sommaren, samlas massor av "lös" päls. Jag borstar honom regelbundet, sitter också och "drar" bort så mkt lös päls som möjligt. Det tar juh ett tag att få bort så mkt lös päls som jag kan, och även efter att jag är klar (när han nt vill ligga still längre och springer iväg) så finns det fortfarande mkt kvar. Jag använder bara en sånhär vanlig liten grön orange borste som man kan köpa på djurmagasinet. Undrar om någon har nå tips? på hur jag kan få ut mer av den päls han fäller? Har tänkt att köpa en kam, men det är så svårt att veta vad för kam för han har juh rätt så tjock päls.. Har kollat på hemsidan teddytassen och där finns det juh olika kammar och borstar. Men har aldrig köpt sånt förut. Finns det nått som gör det lättare att få ut all den lösa pälsen så att han nt slickar i sejj allt det? Det är juh nt bra.. Om ni går upp på teddytassen och tittar så kan ni väll tipsa, elr bara ge tips? om hur jag kan göra. Han får också nått gott varje gång jag borstat honom så att han ska förstå att han varit duktig :)

minaninar
0

Vet vilken borste du menar tror jag. Tror det är samma som jag har. Inge bra.

Furminator säger de som jag hört är bäst på att få väck fälld päls. Men det är hörsägen. Googla furminator och se vad du tycker.

Men det finns ju flera här med långhåriga…

Suskiv
0

Har ingen långhårig kanin, men till katter och hundar är furminatior super för att få bort lös päls.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

minaninar
0

Hedersmedalj till den som kan visa var man kan köpa billiga furminators.. De var ju inte direkt billiga de små styckena.Tungan uteFlört

[TeamGolden]
1

Min lilla lurvis borstar jag bara som normalt, och sen klappar jag av päls (och min hane fäller kopiösa mänger hår ibland) jag tar det som det är. jag brukar somsagt inte fightas med honom, jag tar den päls jag hinner med innan han blir uttråkad. man måste ju inte ta allt hår på en dag, se bara till att magen funkar som den ska, de kan ju få lite jobbigt med den med päls som kan komma ner i magen om de sväljer för mycket päls. 

Annars tycker jag du kan prova använda en furminator, på vissa funkar det bättre och sämre på andra, det beror ju helt på hur tjock päls han har..Flört

skijlu95
0

Okay ska ta och titta på en furminator då.. Kam är ingen ide att försöka med? #4 När jag märker att han fäller mkt så borstar jag varje dag, men det finns mkt kvar när han springer iväg… Och jag som du gillar nt heller att "bråka" med en kanin. Så då låter jag honom va ett tag innan jag försöker igen.. Och varje dag fylls det lixom bara på med mer päls, så det är lika mkt som dagen innan… Han är väll sån som fäller mkt antar jag, och jag vet nt när det är man verkligen måste börja göra något åt all päls han fäller, för när han är i en "fällningsperiod" så hittar jag alltid bajs pluttar med päls i och så hänger dom lixom i varandra, som ett pärlhalsband fast med bajs ist.. E det nånting som ska va…

tussen12
1

Kam har jag till min löwen och teddylöwen, skitbra! den kostade bara 60 kr men den vär värd det, Perfekt om man vill ha bort löst hår,

Den är grön/Orange, på paketet står det för små djur och så händer xD

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

minaninar
0

Jo du kan ju testa med kam och se hur det funkar.. Det kostar ju som sagt inte så mkt. Furminators var verkligen dyra måste jag säga. Men så får de väldiga lovord ser man.

Fridaaaa
1

Löwen är ingen ras, det heter lejonhuvad kanin. Löwen är det tyska namnet. (ja jag måste skriva det då vi är i Sverige och inte Tyskland)

Jag har 3 långhåriga. Men tycker att furminator tar lite för mycket på vissa, speciellt dem med tunnare päls.
Fintandad kam har jag till mina.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skijlu95
0

#6 #7 Ja jag märkte priset, googlade.. Fasen.. Ska ta och testa med kam, och sen om det nt funkar bra så får jag väll försöka övertala mamma och pappa till den bättre. Elr fortsätta leta.. Och det är den grön orangea.. Jag har tänkt att köpa den förut, men både personalen på djurmagasinet och jag sj tkr han har för tjock päls för den kammen.. Dom rekommendera att vi skulle kolla på kammarna dom hade för hundar, och dom var juh större visst.. Men jäkligt långa oxå, plus att jag vill juh nt ha en för stor, som nt får ut nån päls alls… Svårt dedär.. Får väll be om en test runda av kammar nästa gång vi åker in med Theo(kaninen) till djurmagasinet.. Då kan det juh nt gå att köpa en för stor elr för liten tkr jag.. #8 Jo jag vet att det heter lejonhuvud i sverige, tkr bara att löwen låter så himla gulligt (iofs gör juh lejonhuvud det oxå). Men jag lixom går fram och tillbaka mellan namnen, och alla som jobbar med, elr har kaniner vet juh vad en löwen är, så egentligen spelar det nt så stor roll vad man säger… Om furminator, så känns det verkligen nt som att det kan ta för mkt på Theo.. Känns mer som att det är något som behövs när han fäller mkt. Men jag vet nt eftersom jag nt testat, plus att dom är juh jätte dyra.. Ska försöka med nån kam och hoppas att det är bra :) Och om tjockleken på pälsen. Går det att avgöra hur tjock päls han har på bild? Jag tnkr att förmodligen nt, men tänkte om jag skulle lägga upp en bild på honom, så kan man få hjälp med att komma på hur stor elr liten kam han ska ha.. Har nt träffat så många långhåriga kaniner, så vet nt om det finns en skillnad på hur tunt elr tjock pälsen är bara efter hur en kanin ser ut… Fattar ni vad jag menar? Aja, annars har nog djuraffären nån bra ide om vad jag kan prova för kam..

minaninar
0

Men Frida har en poäng, vissa kaniner kan ju ha fin/tunn päls.. eller väldigt känslig hud (att även om den är luddig så skyddar inte pälsen så mkt om den är nerklippt). Då´kanske furminator är för "rivig"..?

Beror väl på hur pälsen är. (min normalpälsade dvv har liksom tjock päls o mkt underull, så där känns det som det känsliga skinnet är rätt väl skkyddat, men har träffat en liten lejondam (ev blandn) som hade väldigt tunn underull och skinnet var väldigt nära när man tog i pälsen.)

Men en bra kam kostar ju en spottstyver så det är ju inga problem o kanske kan du använda en egen.Tungan ute

Håller med löwen låter mysigt. Däremot finns det ibland missförstånd där folk tror det är olika raser.

skijlu95
0

Ja.. Huden är jag nt säker på.. Asså när jag försökt "gräva" mejj in till huden så är det nt alltid lätt att hitta ner direkt.. Förutom i nacken då, där han verkar vara riktigt tunn hårig, men det är nt heller där jag behöver få ut fälldpäls, utan det är på baken.. Tittade lite på teddytassen och hittade en kam som står är bra för långhåriga kaniner, länkar till den : http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/klosaxpalsvard/kam-56-tander-proffessional-229.html Har nt direkt tänkt att beställa, men är det nått liknande den som jag borde prova med? Elr borde jag kanske pröva med nån mindre först? Eftersom dom är rätt så billiga kan jag juh egentligen både köpa en mindre och en större, man vet juh aldrig det kanske kmr till användning i framtiden även om det kanske nt funkar så bra just nu.. :P Ska iaf åka till nån Djuraffär inom dom närmaste dagarna och försöka få lite tips? från personal som har kaniner, om vad jag borde prova.

minaninar
0

Näh om du har svårt att hitta ner till huden så behöver du inte oroa dig. Den lilla teddy-löwendamen som jag tänker på kändes liksom tunnhårig och tunnhudad över länden. I nacken verkar de ofta kunna vara tunna ja, men som sagt är det ju inte där de fäller som värst.

Ja jo den på teddytassen kan ju funka. Men kanske går det lika bra med liten kam som finns hemma. Då slipper man ju köpa. Men den där var å andra sidan inte så dyr.

De där grejerna på på djuraffären är ofta de där små plastgrejerna från ttrixie i grönt orange, eller blått orange. Upptäckte just att fåntratten hemma har börjat gnaga på den. Inte bra. Plast i magen är inte bra, det löser ju upp sig i magen och transporterar massa skit ut i kroppen.Obestämd

Min favorit är en stor vanlig men mjuk ryktborste (minns inte om det var polerargrejen.. men lite riv men mycket mjuk) Den kör jag runt i stora cirklar mothårs. Han börjar då intensivt gnaga på grenar jag tolkar det som att han gillar det. Sedan när han får nog får han nog och drar benet därifrån. Jag skaffade också en liten ansiktsborste för hästar på akaitsukis tips?, den är i gethår och mkt mkt mjuk, den är också skön att använda. Men den stora och lite "rivigare" är ändå bättre på att få med sig lite jox. Men kanske funkar det ej på långhårig..? Kanske trasslar pälsen in sig o det gör ont? Jag vet faktiskt inte eftersom jag ej prövat. Men att det är en så stooor borste gör det väldigt najs, för honom också tror jag.

skijlu95
0

Har ingen aning heller om de funkar på långhåriga, har bara haft den där "tackiga" borsten från djurmagasinet, och den är juh nt alltid bra. Haha, vi har verkligen inga kammar hemma, förutom typ luskammar då, men dom gå nt ens att kamma honom med, har försökt, dom är för glesa elr vad man nu säger. Det är ingen som behövt en kam här på flera år. Så jag ska åka in till djurmagasinet, ja visserligen så har dom bara dom grön orangea, på avdelningen för kaniner och marsvin och liknande. Men jag tänkte mer kolla där det finns hund kammar och katt kammar elr borstar. Det finns juh katter som fäller riktigt mkt, så tänkte att det kanske finns nån bra borste där, bättre än den här jag har. Hehe Theo har faktiskt oxå börjat gnaga på sin, när jag oturligt nog glömt bort att lägga upp den på mitt skrivbord, och lagt den mellan sängkanten och ett galler för att han nt ska komma upp på skrivbordet (har allt gottgott på skrivbordet och han försöker ständigt komma upp XD) så har borsten ramlat ner.. En gång har han kommit upp på mitt nuvarande skrivbord, som tur va hördes det en duns för att han putta ner en pennhållare, men när jag väl kom dit, så såg jag nt honom, han är svart vit och kamouflera in sejj i mitt skrivbord XD var en riktigt rolig syn nu när jag tänker på det efteråt, men just då behövde jag juh bära upp honom innan han bestämde sejj för att hoppa ner på nått knäppt sätt.. Så är det när man har en riktigt busig kanin :P han är riktigt snäll och go, har aldrig bitits, bara puttar och smånaffsar när man är ivägen, men riktigt busig, man måste alltid ha koll på honom. Men då ska jag försöka hitta en bra kam och kanske borste, tack så jätte mkt för hjälpen :)