Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1694 ggr
Enzephalon
2

Flytt till balkong

Hej, jag har sökt lite info om att ha kaninerna på balkongen men hittar inte alla svar jag behöver.

Jag undrar om det räcker att ha ett vind/vattenskyddat hus till kaninerna (2 st) t.ex. http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/robust-trahus-att-ha-utomhus-i-tex-hage-morkbrun-52.html# (självklart ska den ha halm och sånt i)

Behöver man ha något mer i "burväg" eller kan/ska man ha inneburen också som de kan välja att vara i (om man täcker den så den inte blir blöt)?

Balkongen är ganska stor och jag ska fixa så det inte finns någonstans att krypa ut, och även kattnät så inga katter/rovfåglar kan komma in.

Det är betonggolv så jag undrar om det räcker med mattor även på vintern? Ska tillläggas att jag bor i skåne.

Det var väl det jag kunde komma på just nu, men skriv gärna hur ni löst det:)

Tack på förhand!

Frida-221
0

Ha mattor på golvet är bra och sen kissar ju dom och så och då måste man ju tvätta mattorna och det är lite jobbigt… Så ta ett lager med pappers tidningar, det suger upp kisset och det isolerar bra också. Jag har tidningar i min kaninbur det är jätte praktiskt! Och sen massa hö på.

Då blir det varmt och skönt för dom små kaninerna! PS. dom måste ha en Hage att få springa i… Glad

Linnet
0

En kisslåda är väl ett måste om den ska gå lös på balkongen.

Frida-221
0

ja det är nog bra.. OBS!!!! Ha INTE tidningspapper jag skrev fel det är giftigt för kaniner!!!!!!

[El-sa]
0

#3 Många har tidningspapper i transportburarna då de reser så det skall inte vara någon fara xD.

[Eklunds]
0

#3-4 Tidningspapper är inte giftigt längre.

Enzephalon
0

#1 De ska få gå fritt på balkongen hela tiden så de behöver inte direkt en hage…vilket är lite svårt när man bor i ett lägemhetsområde mitt i stan;)

#2 Självklart ska de ha en bajslåda..kanske två. Men jag skulle gärna se hur andra löser det med sånt…lite inspiration helt enkelt:)

Nja, vet ite om jag vill ha tidningspapper, det har ju en förmåga att flytta sig om det blåser lite. Jag hoppas att jag kan ha mattor för jag tror inte de kissar på dem.

Frida-221
0

Jo det är det.

Suskiv
0

#7 Nej tidigar var trycksvärtan i tidning gifttigt men numera används en ogiftig trycksvärta och därmed är tidningar ofarliga att äta.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Frida-221
0

Ockej då vet jag det.. Tack!

Suskiv
0

Hur är det medn mellanrum mellan golvet och räcket? Även om man sätter igen dem med nät så finns ju risken att det blåser ner spån, hö mm. Är grannarna informerade om det?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

moonray
0

då jag hade kaniner så hade jag dem lösa på balkongen med tillgång till en stor vanlig kaninbur. Dock så var jag noga med att täcka för noga så att det blev vindtätt och vart jag placerade den.
Hade dem oxå instängda under natten så att de inte skulle vara ute o springa o få kalla vindar på sig.

mina kaniner mådde jätte bra och de blev runt 8-9 år gamla :)