Färgfråga
Vad blir det, med största sannolikhet, ifall man parar en Vit bö(hane) med en madagaskarfärgad (hona)?
Wienertecknad/-bärare vet jag, men tänkte mer på om det med störst chans blir svarta, viltgrå osv?
Vet att hanen bär på viltröd förutom Vit bö, och han har inget anlag för Havanna då jag parat honom med den färget tidigare och bara fick svart wienerteckande ungar
Så alla genetikkunniga, hjälp ombedes! :)
Putt :)
Har fått veta nu att det bara ligger Madagaskar bakom honan, om det är till någon hjälp.
Om man istället parar madagaskarhonan med en svart wienertecknad hane som bär på Havanna.. visst borde chansen för att få (wienertecknad) havanna va väldigt stor då ? Eller har jag fel?
Färgerna blir slumpvist! så du kan para 2 st svarta kaniner och få en brun med vita klutar liteöverallt,
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Inte riktigt svar på min fråga… :p
#3 Om madagaskarhonan inte bär på brunt (havana ex.) så kan det inte bli någon havana i kullen. Det krävs bruna anlag från båda föräldrarna för att det ska bli det. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#6 Trodde Madagaskar var en form av havanna, eller hur man ska säga det.. Men då har jag fått de om bakfoten ! :)
#7 Har för mig att madagaskar är en "gul" med svart (eller blå?) slöja.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#8 Kanske så det är! Har inte varit så insatt i färgen förut men funderar på att köpa mig en madagaskarhona så spånar lite..
Vad tror du om min fråga i första inlägget? Kommer jag åka på en kull med svarta ungar endast pga. vit bö hanen inte bär på madagaskar?
#9 Vet du om pappan bär på gult av något slag? Viltgul, japantecknat.. etc?
Han bär i alla fall på enfärganlag (iom att han fått svarta ungar tidigare) så om han inte bär på gult lär du få svart, ja.
// Anka
#10 är inte hemma just nu så kan inte se stamtavlan men har för mig att det bara är vit blåögd förutom viltröd
Precis som ni säger så är madagaskar en gul och enfärgad (ej viltfärgad) färg 
Om din hane endast har fått svarta ungar, i kullen med den honan, så tror jag att han inte är viltfärgad, och är alltså enfärgad. Tillsammans med en madagaskarfärgad partner kommer det då inte att bli någon viltfärgad (då det behövs minst 1 viltfärgad förälder till det), och om hanen inte är gul, eller bär på gulanlag, så kommer antagligen alla ungarna i denna kullen att bli svarta, med eller utan wienerteckning. Sen beror det på vad mer föräldrarna bär på, om de har några andra anlag 
Är det föräldern till din hane som är viltröd? Isåfall får jag tänka lite till sen 
// Rebecka 
Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat
#12 Okej tack :)
Nä det är morfar/farfar eller något sådant som är viltröd
#13 Okej, då håller jag mig till det jag sagt ^^
// Rebecka 
Trollsländans kaniner:
Om jag skulle para magaskar honan med, låt oss säga en viltgul manteltecknad hane. Finns det chans för både gul och madagaskar då?
#15 Då skulle det bara bli viltgula, om inte den viltgula bär på enfärgsanlag, då blir det madagaskar också. Sen så blir typ hälten mantlande också såklart 
// Rebecka 
Trollsländans kaniner:
#17 Då kanske han har enfärgsanlaget. Håller tummarna för att han fått det! 
// Rebecka 
Trollsländans kaniner: