Lös ute?
Ni som har era kaniner lös ute. Hur gjorde ni så dom inte rymde? När kan man börja ha dom lös ute? Vill ha massor av svar! Och hur lär man sin kanin deras namn? Kommer det av sig själv..
putt..
PUTTIS x)

Mina första 2 kaniner rymde hela tiden från buren, dem tog sönder den! Så dem fick bo lösa på trädgården… Dem kom till altanen på morgonen och ville ha mat, och dem var som hundar när man var ute:) Riktigt roliga var dem, Emily och Stampelina som var 2 viltgrå franska vädurar:)

Engla var så pytteliten när hon kom att hon inte ens kunde ha ett minimarsvinssele på sig, och hon var tvungen att få komma ut så hon fick gå lös helt enkelt. Då var hon sju veckor.
Jag släppte henne utanför stallet. Först var hon lite tveksam men sedan struttade hon iväg. Var jämt rädd att hon skulle rymma från mig, men de har hon aldrig gjort.
Det går ju att börja när som helst! Oftast rymmer kaninerna inte, har aldrig hänt oss och vi har gjort så med sex olika kaniner.
Gå efter lugnt och försiktigt och säg NEJ med bestämd röst om kaninen försöker gå under något som den inte får eller om den försöker rymma.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Menar du att de ska bo löst ute eller bara springa löst ute en halvtimma om dagen?
När jag går ut med Rufus i koppel så låter jag honom springa fritt i trädgården. Men min trädgård är hundsäker så kaninen kan inte rymma liksom. Jag behöver bara sätta mig ned och kolla på honom medan han skutter runt i trädgården, sedan när han har tröttnat springer han fram till mig så att jag kan ta in honom i buren igen. :)
Vill också att någon av mina niner ska kunna springa lös i trädgården. Men vi har skog runt hela "gården" så jag är rädd att de ska rymma ut i skogen. Har också hund och två katter , o katterna är bara några år och väldigt busiga, och har inte lärt sig riktigt att ninerna är "AJABAJA!" att röraxP Och så har det varit en räv i våran trädgård flera gånger! O då är jag lite rädd att tillomed ha kaninerna ute i uteburen! Finns även rovfåglar som säkert skulle kunna tänka sig kaninfilé till middag! :|
#4 Men jag har inget staket eller så på vår gård. Och grannarna har hundar. När hon är ute i hagen springer hon ju runt som en tok xD Tror du jag törs prova?
#5 Hon får springa ute. Hon får inte bo ute xD

Vi har inte heller något staket kring stallet utan det är bara skog och en grusväg och hästhagar.
Så länge hundarna inte är lösa så ska det nog funka. Ta ut henne när hundarna inte är ute.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#10 Okej :) vad sak ajg göra om hon rymmer?
#10 Jag tycker det är lite läskigt ändå… Tänk om kaninen blir rädd och springer fort som tusan iväg till närmsta stora buske och kryper in där och fortsätter ut på andra sidan eller något? Kanske springer in i skogen i raketfart? Man skenar ju inte efter precis, då blir ju kaninen ännu räddare. Vågar man chansa? Tänk om det skulle hända något? Är det verkligen värt ett försök?
Annars om man har t ex massa kompostgaller eller något, kan man ju börja med en ganska stor inhängnad, som man sedan förstorar upp allt eftersom. Då vänjer kaninen sig vid att vara på stora ytor. Sen lär man den att den inte får gå in i skogen osv. När den är van att vara på stora ytor kan man ta bort gallret, eller ta bort en del av det kanske.. Låter det som en bra idé? :P

Det ända jag oroar mig för är att jag inte kommer få fast han 
#13 Jag med. Hon är jävligt snabb xD
Ja.. Släpper du lös din kanin och hon bestämmer sig för att det är roligare i skogen och sticker iväg så har du ju plötsligt ingen kanin längre….
Att lära kaninerna sitt namn var det första jag lärde Leah! Tog typ 2 dagar och vi satt inomhus i mitt rum. Och så ropade jag "Leah, leah, leah" och när hon kom fram till mig fick hon sallad och samtidigt som hon åt salladen sa jag "Leah, leah" typ.. Sen skuttade hon iväg och så viftade jag med salladen - "Leeeah, leeeeeeah".. Så åt hon, och när hon åt "Leah" .. Och sådär höll jag på. Sen tänkte hon Leah = MAT!!!! Så när jag sa Leah kom hon. Har dock aldrig hänt att hon gjort det när vi varit utomhus :)
Men hon och Molle kan ibland titta upp när man säger deras namn. "Vart är godiset? Jag hörde minsann att du sa det!"
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#15 Haha smart;) Kan du ha henne lös?
#16: Hon har rymt några gånger och lämnar aldrig tomten, men lös har jag henne inte. Så svårt att få in henne igen då hon tycker det är så mycket roligare att springa runt, runt och titta på när matte springer efter som en idiot :P Och hon har aldrig kommit till mig när jag ropat på henne utomhus, max tittat på mig.. :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Okej :) Min kanin är ju en galning.
Om man inte har staket runt sitt hus lr bor väldigt avskilt tycker jag inte att man ska ha kaninen lös…
Rätt som det är kan det komma en lös hund (lr vid skog räv). man kan lr hinner inte göra så mycket för kaninen om den blir jagad av ett rovdjur, kaninen har ju inget hål som harar har att smita in i. I värsta fall bli kaninen tagen lr så blir den så rädd att den springer bort och inte kommer tillbaka av rädsla.
Köp en massa hönsnät lr kompostgaller (är bäst, skyddar mer mot rovdjur och är hållbarare) och sätt upp provisorska hagar:)
#9 Okej :) Dendära buren du har köpte du väll på typ Djurmagazinet?
Jag köpte den i min "lokala" djuraffär;)
Men den nog beställd från Djurmagazinet. Det företaget har jättebra burar:)

Jag har alla mina kaniner lösa under vinterhalvåret (de har turats om någon vecka i taget), jag bor mitt i skogen, med stora snår, stenhögar och gräsängar. Jag har aldrig varit med om att de försökt att ta sig längre bort än att de kunnat se huset. Kaniner rymmer inte till skogs, helt enkelt. De skuttar gärna tillbaka till buren som står öppen för att få mat, vila och vatten.
alltså jag har sett många som gör stora inhängdnader av kompostgaller men risken är väl ganska stor att det typ hoppar in en hund eller katt i den jag skulle inte våga ta den risken…

Jag tror att en kanin behöver känna att man inte bara är kaninens matte, utan också den som "håller kaninen vid liv". Se till att kaninen ser att det är just du som kommer med maten, att det är just du som släpper ut den i rasthagen för att få busa och ha kul!
Och att släppa lös en kaninunge som man precis fått hem låter inte som en bra idé. Tillit är det som bygger upp förhållandet, och du måste kunna lita på kaninen, och kaninen måste kunna lita på dig för att ert förhållande ska kunna fungera :) Och det tar tid att bygga upp tillit ;)
När man har blivit bästa vänner och har en kanin som fattar att "det här är min 'mamma'" - Då kan man börja öva på inkallning. Innan man ens tänker tanken på att ha en kanin lös ska kaninen kunna komma till inkallning. Den behöver inte komma direkt, men fatta att liksom "nu vill matte att jag ska komma". Ett annat viktigt kommando är "NEJ". Och det ska man inte använda för att skrämma kaninen.
När man har tillit till sin kanin, och vise versa - Då tycker jag att man kan börja öva på att springa lös. Ge belöningar när kaninen har skuttat en bit men kommit tillaka.
Viktigast av allt: Inget som kan skrämma kaninen ska finnas i närheten. Det ska vara du och kaninen. Inget annat.
Jag & Min kanin är verkligen bästa vänner. Han är så mammakär att han inte vågar gå 2 meter ifrån mig ens ;) Och det är tack vare tålamod och massor med träning! Han kommer rusande så fort han ser mig, och då blir man rörd och varm i hjärtat :')
OBS. detta är vad jag tror kan hjälpa :)
jag säger alltid min kanins namn när jag kommer med pellets/vatten/hö/grönsaker eller om jag ska städa eller bara kela eller släppa ut honom i hagen. och ibland ligger jag och solar i hans Hage och han springer runt och skuttar som vanligt. så säger jag "skalman" och då kommer han!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag har för mig att kaniner är revirtänkande (har jag rätt nu?)
Sen sticker inte så många kaniner som trivs i sin bur och med sitt liv, dem har det ju redan bra? Jag gillar inte när mina kaniner går lösa så mycket, eftersom jag bor bredvid huddingevägen (stor motorväg). Candy och Roxy får ibland komma ut och springa lösa iallafall, för dem lämnar aldrig tomten! Någongång har Candy gått till grannen, för att sedan springa tillbaka. Dem vet att jag ger dem mat, vatten och annan vård, så dem är nöjda med det!