Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1382 ggr
Imasy
0

Kaninungar - Hjälp!

Jag skulle ju göra ett försöka att få Fegis att bekanta sig med nykomlingen idag, men det gick ju bet, nu förstår jag varför.

Fegis har fått ungar Förvånad

Med sin kullbror dessutom Tyst

Jag såg det av en slump då jag inte sett henne på en stund så jag började fundera på om hon hade rymt. Istället hittar jag ett gäng ungar.

Har huset fullt i barn och inväntar främmande så jag kan inte vara där hos kaninerna och härja nu, men det såg ut som att en av ungarna ev kan vara död. Den rörde iallfall inte på sig vad jag såg under den lilla sekunden jag kikade in i boet.

Så, hur gör jag för att få ut ungen? De ligger ju liksom i en hög där inne i boet.

[BirtaE]
0

har aldrig haft ungar så kan tyvärr inte hjälpa men hoppas du får svar snartGlad

Henwen
0

Ta ut honan och sätt på dig handskar när du håller på, säkrast så när du inte vet hur hon reagerar om du pillar :)

Peak303
2

Jag tycker att du ska ta dig tid att kolla genom ungarna för att plocka bort ev. döda ungar. För om de ligger kvar kan de finnas risk att honan överger alla de andra.

Om du inte hinner nu så kanske när de främande kommit, och bara ursäkta dig för att du måste kolla till kaninerna lite snabbt. :)

Hoppas att det löser sig! :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

minaninar
2

#3 Gästerna får vakta barnen, du drar på dig overallen o går ut kollar läget i garaget. Man kan inte rå för att man får oväntade ungar (komiskt jag frågade ju igår och då verkade det inte som det tagit sig hihi). Kolla om de är varma (de ska vara varmare än du, ca 38,5-39,9)

Kolla om de ser lite tjocka o fina ut.

Behöver inte handskar. Honan stör sig ej på din lukt. Svårare att känna temp o sånt m handskar. Rena händer är ju bra dock så du inte för dit bakterier eller så.

Om det är några som är ljumma/svala så är det fara å färde, de behöver värmas upp i så fall.. kolla hur boet ser ut, om det är varmt o ombonat. Kolla att honan har  mkt vatten, och extra giva mat (du kommer nog behöva ge henne lite special för hon varit dräktig o nu digivande.)

Hoppas allt går bra trots att du har fullt upp.Skrattande

Imasy
0

Såg era svar nu, men jag kan inte gå ut dit med barnen, en av dem är i hysteriskt tillstånd och bara skriker, och det finns ingen som kan ta barnen heller.

Är det något annat att tänka på?

Tycker honan är på tok för ung, hon är bara fem månader gammal :(

Det var den andra honan det. Det blev ungar men på fel kanin :/

minaninar
0

Aha… uppfattade inte att du var ensam. Nej du ska inte ta med dig barnen, det menade jag inte.

Ja när du kommer loss.. typ när du tryckt ner dem framför bolibompa eller nåt.. senare, eller i sängarna så smyga ut o kolla läget. VÄnta o se vad andra säger.

Men anpassa dieten efter en hona med mer behov. Fråga dem som vet här. Alfalfahö liten extra giva, pellets mm.

Kolla boet ta bort ev död, se om det är någon som måste värmas/stödmatas? Ev stoppa till värmande material ifall boet inte är fint.
Kolla temp, kolla runda fina magar.

Tja.. resten får andra bidra med…

Imasy
0

Jag har varit ut och kollat men hon har bäddat ner dem något så otroligt. Hon var inte bekväm med att jag var där och rotade runt, men jag kunde se fem stycken och de verkade då leva allihop iallafall.

Men hon vaktar dem som en hök och var inte speciellt lättlurad.

minaninar
0

hehe.. då är det nog bäst att vänta.. andra här får svara på avledningsmanövrar eller när det är lämpligt.. hoppas någon annan kommer hit snart.. som är uppfödare och kan sånt.. roligt dock att alla fem levde

fegis.. hahah.. vilket underbart namnSkrattande

Peak303
0

#7; så länge hon tar hand om de är de ingen fara tycker jag.
Men tycker att du ska titta till de lite då och då men du behöver ju inte kolla i boet utan mer ifall hon är inne hos de och ger de mat eller liknande. Mest för att kolla så att hon tar hand om de. :)

Själv haft en tjuvkull mellan syster och bror där honan var 5månader. Hennes 3 ungar var runda och tjocka och allt gick som "det ska". 
Dock var min hona mer att "snälla titta på de". Och var tom med och nosade när jag kollade i boet.

-'  Malin Hultman

minaninar
0

#9 behöver man inte kolla igenom att inget dött o i så fall ta bort den döda ungen? behöver man inte gå in också och kolla ifall det är någon det går dåligt för? dvs, som är mindre än de andra o kanske har svårt att få komma fram till tutten?Obestämd

Peak303
1

#10; eftersom hon redan kollat de idag tycker jag inte att hon ska rota där igen om honan är på sin vakt. :)
Men imorgon skulle jag ha kollat igen. Men mest kolla till henne idag så att hon går in till ungarna osv. Var så jag menade ^^

-'  Malin Hultman

Imasy
0

Ja alla ungarna var rosa/röda eller vad man ska kallad dem för.

Är det likadant för kaninungar som med hamsterungar, att när de dör "tappar" de färgen och blir grå/vita istället för rosa?

minaninar
0

#11 I feel you.Cool Tänkte väl det.

Peak303
0

#12; Nej inte vad jag sett, hade en dödfödd kull tidigare i år där båda var rosa med de svarta mönstrena som de skulle fått. Och de föddes med ca. 20h mellan och när jag såg den ena så var den iskall så tror inte att de tappar färgen.

#13; hehe :P

-'  Malin Hultman

Imasy
0

Men tar ni upp hela ungen i handen och kollar att den mår bra, eller kör ni en *pet* du mår bra, *pet* du mår bra *pet* du…

Jag vet inte hur jag ska lyckas pilla upp ungarna med handskar på utan att skada dem.

Peak303
1

#15; Om det är en hona som aldrig haft ungar tidigare brukar jag använda en plastpåse de första dagarna.
För att sen ta med handen efter att honan vet att man inte skadar de elr vad man ska säga.

Så jag brukar plocka upp de för att kolla och känna så att de är varma och att de rör sig för att veta att de mår bra :) Och sen kolla om den har ev. märken på sig för att sedan hålla koll ifall de märkena läker. Då de väligt ofta rivet varandra.

-'  Malin Hultman

Imasy
0

Ja en plastpåse skulle nog kanske fungera :)

minaninar
0

Köp handskar på apoteket i storpack. De sitter som en.. handske. De ger rätt bra grepp också.Tungan ute Det är sådana där undersökningshandskar.

Eller kör utan o gör som ovan sa och gosa in dig i mammans doft. (Men jag har läst här på kif o på nätet att många många sidor med uppfödare o kaninexperter säger att kaninmammor inte bryr sig så mkt doft, det går t.ex. att använda andra kaniners päls från borstning för att bättra på boet.)

Här är en sida där de påstår det är en myt: http://www.rabbitsanctuary.org/about_rabbits/about_wild_rabbits.php

Här finns mer info om allt, samt vad man ska göra vid problem.

http://www.rabbit.org/care/babies.html

http://www.rspca.org.uk/ImageLocator/LocateAsset?asset=document&assetId=1232712644330&mode=prd

här på sidan 16 finns grejer som är bra att veta om hur man förhindrar att mamman inte tar hand om dem etc. Kolla t.ex. det finns speciell info om hur man ser till att mamman har den typ av omgivning som krävs för att hon inte ska bita ihjäl dem, samt förklaringar.

Linnet
0

Inga handskar behövs, du kan ju bara gnugga händerna i mammans päls, sen flytta ut mamman från buren så kan du kolla dom i lugn och ro.

Imasy
0

Kollade igen för en liten stund sedan och jag kan fortfarande bara se fem ungar, och det var full fräs på dem alla :)

minaninar
0

HIhihiiii. vad kul att det verkar gå så bra utan inblandning. Grattis!

Imasy
0

Ja jag hoppas de överlever allihop.

När brukar man säga att den "kritiska" tiden är över för kaninungar?

[Luppa]
1

Jag brukar ta ut honan ur buren.
Sen lyfter jag ut alla ungarna och lägger dem i en liten låda med spån och hö i.
Detta för att jag tycker att det ger bättre koll än att bara lyfta upp ungarna en och en.
Kollar efter missbildningar och så att de ser välmatade och pigga ut. Sen lägger jag tillbaks dem och stänger igen boet likadant som det var. Lyfter in honan.
Använder inga handskar och gnuggar inte in något i händerna. Honan är van vid min lukt, men inte vid latex eller liknande…

#22 Den kritiska perioden tycker jag är de första 12 dagarna ungefär. Har de överlevt så länge så är det ingen risk att de fryser ihjäl.
Än så länge så är det den enda dödsorsaken (bortsett från medfödda fel) bland mina ungar, att de hamnat utanför boet.

Imasy
0

Honan med ungarna har en bostad beståendes av två burar och en Hage som hon kan hoppa in och ut ur som hon vill själv, så när jag har varit där i hagen så har hon hoppat in själv i den andra buren och stampat som bara den.

Upplever att hon blir stressad av att jag är där :S

[Luppa]
2

#24 Ta ut henne helt och hållet, sätt henne i en Hage eller liknande utom synhåll.

Imasy
0

Ungarna växer och frodas, en vecka gamla idag, och en hade ju bara en sån sjukt söt teckning. Helvit med en svart cirkel runt ögat och tre pyttesmå svarta runda prickar på ryggen.

Fick dock en ny överraskning idag. Det visade sig vara sex ungar och inte fem. Vet inte hur jag har lyckats missa det.

ninor
1

Grattis till ungarna!
Skönt att höra att det har gått bra med alla.. :-) Blir ju rätt sugen på att se bilder…. ;-)

Imasy
0

Jag tog faktiskt ett ar bilder jag kan försöka hinna lägga upp ikväll om jag orkar. Håller dock på med ett uppsats och har "bara" 3000 ord kvar :s

Så, förvänta dig inte att de kommer inom en si sådär tio minuter ;)

Fast det gör nog inte Luffarn någor. Vi sitter ute på altanen och pluggar och hon skuttar fritt här ute och är så nöjd. Är hon lös ute i garaget gör honorna med ungar sitt bästa att äta upp henne, så de får sitta där ute och sura för sig själva ;)

Imasy
0

Åh, nu har de öppnat ögonen och börjar springa ut ur boet. Supersöta små krabater :)

Emmieline
0

Bilder?=)

Imasy
0

Inga ännu faktiskt ;)