Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1054 ggr
Katten_
0

Sjuk kvinna!

Hej

Hörde häromdan (stavning) att en kvinna, typ i stockholm, föder upp kaniner, hon har 10 hanar och 14 honor! Och alla ungar kaninerna får, sätter hon ihop i en kompostgallerhage, och de är honor och hanar i samma, alla 8 veckor!

Ungarna parar sig ju, så de kommer fler och fler, när hon har för många, dödar hon några ungar.

Fattar inte hur man kan göra så?! :O :(

/C

/Christel & kaninerna! Glad

minaninar
4

Det är ju lite svårt om man inte vet om detta är sant och vem och var det är. Men det låter som om de som sprider sådant borde anmäla till länsstyrelsen i stället för att bara prata.

Katten_
0

Ja vet ju inte ens om de är sant, men jag hoppas inte det!

BusBella
0

Det finns många som har fler kaniner än det, men att sätta ihop honor och hanar sådär och att döda dem är inte okej.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

monica551
3

Om hon har 14 honor så blir ju det ca 4-9 ungar/kull vilket innebär att det skulle skutta runt ca 56-126 ungar i den hagen. Låt säga att 50% av dem blir honor och om sedan alla dessa parar sig och får ungar blir ju det ca 420 ungar på bara en parningsomgång. (60 honor som får 7 ungar/kull =420 st).

Så det faller helt på sin orimlighet.

Ingen granne i världen skulle inte slå larm till djurskyddsinspektionen eller polisen eller miljö & hälsovårdskontoret i kommunen om något sådant pågick.

Så tro inte på allt du hör eller läser. Flört

monica551
0

#1 Håller med dig!

Katten_
0

Ne hoppas inte de :)

Hörde på fb av nån random :3

monica551
2

#6 Som kanske hört det av någon annan. Som sagt det till sin kompis som hade hört det från en i skolan. För att den hade en vän som varit där och köpt en kanin och som sagt att det var många kaniner där.
(Fast i själva verket kanske MÅNGA inte var närmare 100 utan 8 st, vilket den familjen tycket var många. Och så hade uppfödaren sagt att en i kullen hade haft gravt bettfel så den hade dom tyvärr varit tvugna att avliva).

Ha ha… jag menar bara att det ofta spes på lite för varje storyteller.Flört

Och man ska vara lite försiktig med vad man sprider vidare i offentlig media om man inte vet att det är sant. Man ska inte ens sprida det om det ÄR sant. Då ska man vända sig till aktuell myndighet istället och göra en anmälan.

[Luppa]
0

10 hanar och 14 honor, är det mycket alltså? Jag vet uppfödare som har närmare 200 vuxna kaniner + ungar…

minaninar
1

#7 bra förklaring tycker jag!

valorous.kid
0

(OT)jag har hört på fb av en kompis att det bor ett par någonstans(kommer inte ihåg var)som avlar chivavor hej vilt. dom köper chivavor och skyller på att deras hund har dött och är nu redo att köpa en ny men egentligen massavlar dom bara hundar och har typ jättemånga :o

vet inte om det heller är sant, men, men…

[Luppa]
2

#10 Det går måååånga rykten i djurvärlden ;) Ett fåtal är nog helt sanna, en del delvis sanna. Men de allra flesta är nog helt tagna ur luften av folk som av en eller annan anledning hyser agg mot personen i fråga.