Blir så irriterad!
Har kollat runt lite och sett att det finns många bilder som folk har snott.
Blir så trött när jag ser sånt här, och skriver till personerna som har tagit bilder och de nekar till det och säger "nej, jag har inte snott den, jag har tillstånd att låna den" eller "nej, jag har tagit den själv!", fast man vet vem fotografen är.
Tänk er själv om ni har tagit jättefina bilder, så kommer andra personer och snor bilderna och säger att de har fotat dem, hur skulle det kännas?
Jag är väldigt trött på det, har själv varit med om sånt och har därför en egen text på bilderna, just för att folk inte ska kunna ta bort texten och skriva dit en egen. Det är inte alls roligt när folk gör sånt.
Tänk på hur ni beter er mot folk och tänk på hur ni skulle känna er om folk tog era bilder.
Ja det är jätte tråkigt!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Ja, verkligen.
#2 Att man måste ta! Ta egna bilder säger jag bara!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Håller med dig, det är inte så svårt att ta egna bilder, det är inte alls kul när man hittar sina bilder på någon sida och folk säger att det är deras bilder.
Skicka en faktura om det är era bilder och personens namn eller så finns. Annars är det bara att anmäla.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Ja, det är sant, men det är inte alltid att de tar en på allvar.
Men det är klart man ska anmäla.
#6 Men eftersom att det är ett lagbrott så spelar det ingen roll om de tar en på allvar. Anmäler man och har bevis så är det ofta man får rätt.
Alltså.. förlåt lite dum fråga. Men när man postar på nätet så taggar man, med sitt namn och kanske hemsida osv. Då om någon olovandes lånar bilden så framgår det ju ändå vem som har tagit den? Ok, man kan klippa o redigera bort taggen… men om vi bortser från det.
På professionellas hemsida kan man antingen inte spara bilden till sin egen dator (man kan på sin höjd screenprinta), eller så är det en fet vattenstämpel eller något som visar vem bilden tillhör.
Jag undrar om det verkligen är olagligt att posta en sådan bild t.ex. här eller på annan sida?
Om man ger credit? De har ju så att säga redan spärrat bilden genom tag eller vattenstämpel?
Jag undrar om man inte får räkna med att bilder man lägger på nätet kan komma att vandra vidare om man har otur.
Nu menar jag inte att det är god sed och att det är jättekamratligt. Bara att det är så. Oftast brukade folk bli mest sura ifall man använde deras url för att posta o inte hostade dem själv..
Alltså trevligast är ju att fråga. Men en del tror jag gör det för att de inte tänker sig för.
Nåja.. eftersom iFokus har sådan policy så är det väl olagligt. Kan bara kännas lite konstigt. ROligare är ju definitivt att posta en bild här och sedan ge credit till sidan man tog den från, än att länka.
Menmen..
Annan sak är det ju om man snor bilder och taggar dem med sitt eget namn.. det är ju bara.. 
Känner igen det.. Får mina bilder stulna titt som tätt, tråkigt nog..
Har även sett andra på iFokus även här på KiF som tagit bilder som de sendan påstått att det är deras och sagt både de ena och andra om.. Sjukt tråkigt att personer inte kan vara ärilga..
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Ja, det är sant.
Men har även varit med om att de inte har tagit en på allvar när man har bevis osv.
Men de tar ju en mindre på allvar när man inte har bevis.
Alltså.. som jag har förstått det får man "ta" folks bilder bara man skriver vem fotografen är och inte tar ära för bilden. Annars måste fotografen skriva att det är förbjudet att använda bilden.
Kanske inte stämmer, men det är så jag har förstått det.
Och visst kan man anmäla om man har sagt till men inte fått något svar. Men då tillkommer ju kostad för rättegång och sånt om det går så långt, så jag tror inte många fall går i domstol så att säga.
Förstod inte riktigt din fråga :o
Usch, det är verkligen tråkigt, och du som tar så himla fina bilder!
Man får spara bilder och ha dem på datorn, men ska man lägga ut dem så måste man länka/skriva vem fotografen är, och helt också ha tillstånd.
#8 #11 Nej du får inte ta folks bilder.
Allt man själv skapar tex text, bilder och fotogrfier är automatikst coyrightskyddade och man får inte ta dessa alster utan direkt tillstånd.
Vill man visa en bild som tillhör nån annan ska man istället länka till bilden/hemsidan. Då skäl man inget.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
NÄ.. jag svamla nog lite grann.. Det är alltså så om man googlar en bild och sedan lägger den här för att illustrera något man sagt eller visa något, då stjäl man? Även om man inte hävdar att man själv tagit bilden utan mest "lånar" den för att visa något.
Säg t.ex. att vi pratar viltmantlade kaniner (det finns väl har jag för mig), så söker jag på google, och istället för att länka till bild på google så lägger jag in den här så den syns, då är det stöld och olagligt?
Kommer man runt det genom att skriva: Bilden är hämtad från t.ex. Linn Hs hemsida för kaniner.com ?
#14 Det tror jag verkligen inte är olagligt, man får ju låna bilder om man skriver vem som har tagit den och kanske länkar osv. Annars skulle man inte kunna göra powerpoint-presentationer och liknande i skolan ;) Ibland ska man också ha tillstånd. Man är ju ingen tjuv för man vill visa upp en bild om man säger vem som har tagit den. 
Man måste fråga om tillstånd. Copyright gäller automatiskt 50år efter fotografens död. Är det ett mer känt verk är det 70år efter dennes död. Är det en gratissida är det okej, annars tror jag inte många uppskattar att få sina bilder kopierade.
#15 För privat syfte dvs ha hemma på din egen dator så får du ha bilder. En powerpointpresentaion räknas också som privat. SKulle du däremot puplicera ditt skolarbete så måste du ha tillstånd av fotografen för att få använda bilderna.
Att skriva på nätet räknas till samma nivå som att publicera en text och då behövs tillstånd.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag har anmält ett flertal gånger på stallet.se, blir lika irriterad var gång. Man behöver inte skriva ut på sin sida eller bilderna att dem är förbjudna att ta, för dem är det ändå. Man måste alltid fråga. Man kan till & med polisanmäla det om man vill att någon tagits ens bilder. #15 Du får inte gå in på någons sida och ta en bild och sedan skriva vem som tagit den osv, man måste fråga fotografen först.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja okej, jag hittade det här "Huvudregeln är att när fotografier ska användas i annat än för rent privat syfte krävs alltid tillstånd från fotografen. Görs exemplar i analog eller digital form för privat syfte krävs däremot inget tillstånd, så länge förlagan är laglig och antalet exemplar inte överstiger nio stycken." Fast man får använda bilden utan tillstånd om det är i kritiskt syfte eller vetenskapligt utan vinstsyfte.
Men jag tycker det är skumt att man då får använda bilder på powerpoint-presentationer i skolan, fast man får inte (egentligen) visa upp film i klassrum??
#19 Man får inte använda vilka bilder man vill i t.ex powerpoint och visa.
Man måste ha tillstånd av fotografen även där.
#20 Det har lärarna aldrig sagt något om. :S Men Sverige har så extremt strikt upphovsrättlag. I USA finns i alla fall Fair use :)
Men bra att veta utifall någon använder ens bilder någon gång på internet, höhö.
#21 Nej jag tror inte ens alla lärare vet om det.
Jag tycker det bara är bra att folk inte får ta och "låna" ens bilder hur som helst.
#22 Ja såklart det är bra :) Men om det t.ex. är ens döde fars fotografier är det töntigt att man måste fråga mamman om lov att använda dem?? Läste det idag och det är ju väldigt överdrivet.
Jag som älskar att googla saker kan tycka det är synd att man inte kan posta en bild som visar vad man menar.. men man får ju bara acceptera att man istället får lägga in en länk till den bild man vill visa. Visst det skulle ju vara roligare om man såg direkt vad som syftades på, men man får snällt länka. Och det är ju ok det med. Det innebär ju att man alltid kan visa det man behöver visa. Fast jag har nog postat grejer förut, men helt utan avsikt att skada, och utan att själv hävda någon rätt till bilderna så klart.