Dräktig?!?
Hej! Har en Hona och en Hane som är snart 4 månader. Igår hade vi dem tillsammans, fast endast när vi var i deras ''utehage''. Under natten så stängde vi in dem i samma bur, fast på olika våningar. Sedan satte vi för en planka där stegen skulle vara i buren, som då skulle förhindra de att kunna vistas tillsammans. Men på morgonen upptäckte vi att hanen lyckats att knuffa upp plankan, och sedan ta sig upp till stegen och in till honan. Vi tog ut dem båda i hagen, och direkt så försökte hanen att para sig med honan, så det är uppenbart att de även försökt att para sig i buren. Hur vet man om honan blev dräktig, och kan det isånnafall vara farligt för honan att föda barnen? Supertacksam för svar!

Det kan du inte veta säkert förrän några dar innan dom föder, men dom brukar börja stöka och böka i buren mer än vanligt efter ett par dar om dom är dräktiga, men kan ju lika gäörna bero på skendräktighet. Dumt att ha dom tillsammans i utehage även om ni är där också, en kaninparning går snabbt. Givetvis är hon alldeles för ung, men det brukar gå bra ändå. Hanar på 4 månader är ju könsmogna, tror honorna blir könsmogna något senare än hanar, men honan är ju troligtvis könsmogen också.
ni borde väl inte ha en hona och en hane i samma Hage?? :)
om honan har börjat rycka päls från sin mage eller bog lite efter PARNING så är det ett täcken på att parningen inte har lyckats… Och om honan är lite blöt på svansen är det ett täcken på att den har parats och ev. lyckats. Tyvärr
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#3, om honan rycker päls från sig så betyder det ju att hon gör iordning för ungarna?
#4 japp så hoppas du har en bolåda till henne och låter henne vara nu de sista dagarna =) fri tillgång på hö och plocka massa gräs och extra mat
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#5 Det var igår dem parade sig!
Hjärtliga Hälsningar Mariëlle och Janine Bos
www.nossanskaningard.weebly.com
#6 ojdå tolkade de fel haha =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
6#, haha ja, det var det ;)
**Men om honan "bygger bo" några timmar efter parningen så är det ett tecken på att parningen inte har lyckats.
**Honan ska bygga boet några veckor innan hon ska föda (då är det en lyckad parning)
#9 Inte alls så. Mina honor byggde bo på dag 21 och en av dem var skendräktig? och den andra dräktig. Finns också de honor som bygger bo redan första veckan och får ungar eller bygger bo sent så det kan man aldrig garantera.
#10 jaha? För mig har det alltid varit så.. :S :P Det är väl kanske olika, men gör som de andra i tråden säger… Låt bara honan vara och lägg in en bolåda…
#12 så gör mina med… Haha, det värkar som att alla mammor gör olika. :)
#13 Nog är det så alltid =)
Det är bara att hoppas att hon inte är dräktig.
Och att du/ni lär er att man inte har 2 könsmogna kaniner ihop om man inte ska ha ungar :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15, saken är ju den att dom inte alls är gamla, de var ju inte 4 månader när de var tillsammans och ''pararade'' sig, och det var ju inte meningen att de skulle göra det. Vi hade en stor bur med 3 våningar, och för att skilja på våningarna så sätter man in en planka över öppningen, som var med till buren när den köptes. Men på nåt sätt lyckades hanen knuffa upp luckan, och tog sig därför in till honan.