Honor och dräktighet!
Ibland när jag sitter och filosoferar så dyker det upp lite funderingar kring allt möjligt. Det jag kom att tänka på nu var det här med honor och dräktighet vilket är ett hett omtalat ämne just nu här inne ;)
Om du har parat en hona och det har blivit tex 3 st lyckade parningar. Efter några veckor så bryter sig hanen in till honan som då är villig att para sig igen.
Är det då så att hon inte blivit dräktig vid första parningen?? Eller kan hon ha två olika kullar i magen samtidigt fast som är olika gamla??
En hona som är dräktig, släpper den till i alla fall om hanen skulle försöka??
Jag har hört talas om honor som haft två olika kullar i magen samtidigt, men det är väldigt ovanligt. Största sannolikheten är väl att hon inte låter sig paras igen, även om det självklart finns undantag även där… :)
Jag har läst att honan inte släpper till om hon är dräktig men precis som du säger så vet man aldrig :)
Djur är ju bra märkliga ibland…..
Hästar kan ju ibland släppa till trots att de redan är dräktiga, det som kan hända då är ju att fölet dör.. Jag skulle tro att kaniner också kan släppa till om de är dräktiga, men att det då oftast inte blir något av det. Men jag skulle nog tänka att risken är liten att hon är dräktig om hon släpper till..
Nu vet jag inte hur det fungerar hos djur men hos människor så bildas en slempropp som sitter i livmodertappen och som gör att bakterier och sånt inte kan ta sig in i livmodern.
Rent spontant borde det ju bildas nått liknande hos djur för att skydda fostret och då borde det iaf inte kunna bli fler befruktade ägg även om honan skulle släppa till om hon är dräktig. DEt borde veterinärer veta mer om.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#4 Ja, vetten vet säkert. Det var mest bara en fundering………….