Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 941 ggr
Friggeshoppkaniner
0

Vad kan detta vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser i mina ögon inte ut som en fästing, kan det vara blåsa eller liknande?

Blir det inte bättre så tar jag honom till veterinär såklart, så inga påhopp eller kommentarer om att jag måste åka in akut tack.

Upptäckte detta nyligen, sov hos kompis igår natt och igår var ögat som vanligt.

minaninar
2

ingen aning. men klart du ska till veterinär..

vaddå? får man inte säga det är akut om det skulle vara det? jättekonstigt.

nu tror jag iofs att det kan vänta en dag, eller två.. det kan ju vara myggbett.. om det verkar rimligt för dig, men jag har ingen aning..

Friggeshoppkaniner
0

# 1 Kaninen verkar inte må dåligt av det (äter, rör sig,dricker och bajsar normalt) och det har inte blivit värre. Mitt ansvar att bedömma om det är akut eller inte, har åkt in till veterinär för andra saker tidigare och bara fått med samma salor som jag redan hade hemma så känns lite onödigt om det skulle bli så igen. Men självklart bryr jag mig ju om kaninen men tror inte detta är superallvarligt, men blir det inte bättre åker jag ju såklart in med honom.

Är mycket mygg här, men tror inte det skulle bli så av en mygga :o

wingren
0

Ser inte så bra på bilden men kan vara sår från hö/halm/pinnar eller liknande? Han kanske stutsat in i något bara? Tvätta det noga o ofta o blir det värre ring in o kolla med vett :)

minaninar
1

Ingen aning, kan vara ett bett.. Men som #3 säger tvätta, badda med bomullstuss med jod eller klorhexidin (desivon) (vilket jag har för mig är de saker som man kan använda på kanin (rätta mig om jag har fel, kanske kan man ha alsolsprit? men vet ej)

Men jag tycker om det inte går tillbaka inom två dagar eller om det blir värre så åk in. Viktigt att kolla att vad det nu är inte sprider sig till ögat.

Friggeshoppkaniner
2

# 3 Har gjort rent och smörjt in med salva som jag fick tips? att smörja på av veterinär sedan tidigare vid svullnad osv.

Hittar inget i buren han skulle ha kunnat skada sig på bara.. möjligtvis höstrå då men det borde synas i sådana fall..

Friggeshoppkaniner
0

# 4 Kommer nog inte vänta två dagar om det inte blir bättre.. snarare en, max.

minaninar
0

Tack det var vad jag ville höra.Flört

Det höstrået finns inte som ger en sådan blöd? Tänker iaf jag. Det där är nåt.. ett bett kanske.. eller nåt annat, så bra att inte vänta för länge.

Friggeshoppkaniner
1

Det är varken höstrå eller fluglarver i alla fall, det har blivit lite mindre så avvaktar tills imorgon, är det inte någon märkbar skillnad så åker jag in till vet.

Friggeshoppkaniner
1

Visade sig att det va någon vårta eller liknande som kommer att ramla bort om några dagar då vi stoppat blodflödet med ett snöre. Om det inte ramlar av så åker jag in till vet igen och ber dom ta bort den, men helst  ville dom att det skulle läka naturligt :)