Sanera efter RVHD??
Hur sanerar man mot detta? Har förlorat tre och har en kvar och vill verkligen ta död på den här smittan nu. Om han överlever det här så flyttar jag givetvis på honom. Men räcker Virkon + att låta allt "vila" en månad? Jag tänker på alla burar, altanen som de står på, hagarna, och ALLA saker som kan vara smittade. Någon som vet vad för slags medel jag kan använda mig av som tar död på viruset?
Mjo du får inte glömma tvätta alla kläder du haft på dig ordentligt
//Joanna

Är du säker på att det var RVHD?
Till 99% ja. Ingen uppvisade några som helst symtom före de dog. Som i Urbans fall t.ex.. 1-2 dagar efter vi vart nere i Varberg så gav vi honom sin frukost som vanligt, verkade OK (möjligtvis lite hängig), och sedan när jag skulle släppa ut honom i sin Hage på eftermiddagen så låg han död. Jag har heller inte sett konstig på de efter att dem dött när jag har hittat de. Förutom på Kiwi som dog först, hon hade blött från munnen och nosen. Har haft kaniner i mer än 10år men har aldrig varit med om något liknande. Vi har sett att det gått RVHD/något mycket likt i Varberg tidigare år bland vildkaninerna. Jag vaccinerade dock aldrig mina. Har utomhus kaniner och alla har alltid fått vara ute i sina hagar så de lär ju ha blivit smittade av vildkaninerna. En granne i Varberg hittade dessutom döda vildkaniner på sin tomt, som ligger precis intill vår.
ska du inte kontakta sveriges kaninhoppare risförbund,då kan dom infomer alla om detta så att det inte sprids vidare.
HAHAHAHAHAHA…..
# Det har jag gjort! Har sanerat allting med virkon s nu. Vet dock inte alls vad jag ska göra med hagarna. antar att jag får låta de stå och "vila" tills smittan dött.
Hör av dig till statens smittskyddsinstitut.. undrar också om det inte är dit man ska vända sig när en sådan här sjukdom bryter ut?
Och ifall smittskyddsinstitutet inte tar hand om sådant som gäller djur så säger det vart du ska vända dig.
Skulle misstänka att du måste vänta ett tag innan du skaffar kaniner igen samt att det måste desinficeras. Men du ska inte gå på hörsägen om detta som är så allvarligt.