Torka frukt
Hej!
hade tänkt börja torka lite äpple och banan till kaninerna, men finns de något mer man kan torka? :)
Man kan nog torka de flesta frukterna, äpple brukar bli godast vad mina kaniner tycker ;)
okej, skulle de gå med typ grönsaker, maskrosbland och sånt med? :)
Japp, absolut =)
Va bra, så kortfattat kan man säga att allt grönt kaniner äter färstk kan dom också äta torkat? :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Ja =)
Det är bra att samla på sig ett lager att torka som du kan ha till vintern sen.
Tänk på att kolla att frukten torkar utan att bli dålig/bli mögel eller så.. Hänga tunna skivor äpple på snöre i köket eller nånstans (någon hade torkskåp vilket jag tyckte var himla smart). Maskrosblad kan du trä med nål på snöre, tänk på att ha lite mellanrum då de ska torka.
Lycka till.
Banan kan nog va svårt att torka om man inte har tork..
Tänk på att kolla att frukten torkar utan att bli dålig/bli mögel eller så.. Hänga tunna skivor äpple på snöre i köket eller nånstans (någon hade torkskåp vilket jag tyckte var himla smart). Maskrosblad kan du trä med nål på snöre, tänk på att ha lite mellanrum då de ska torka.
Lycka till.
Banan kan nog va svårt att torka om man inte har tork..
Skiva morot med en osthyvel och trä alla 'morotschips' på ett snore med lite mellanrum ifrån varandra. Det älskar mina niner!
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Okej, tack :)
Banan och frukt tar man i ugnen på 50 grader =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Jaha, hur länge på ett ungefär? :)
Jaha, hur länge på ett ungefär? :)
#12 och#13 några timmar, typ 3 timmar tror jag :S men skivorna får inte vara för tunna för då blir det bara som chips och dom blir liksom lite bruna, men det är inge farligt :) det bryr sig inte kaninerna om U U
du kan ju också torka lite morot :) samma sak. skär dom i skivor och lägg dom i ugnen på 50 grader i några timmar :)
Hur lång tid tar det innan torkad frukt blir gammalt? Håller det hela vintern, eller ska man förvara dem på något speciellt sätt? :)
Förutsatt att det är vältorkat (alltså verkligen torrt) och förvaras fuktfritt så ska det nog gå bra, men man ska väl alltid låta näsan och andra sinnen avgöra om de fortfarande är bra (munnen o ögat t.ex.)
Men handlar man i affär behöver man ju inte hamstra. Men om man har trädgård och skördar, då är det ju en annan femma.
du kan u hänga upp dill, bassilika och persilja i små knippen och torka :) min kanin ÄLSKAR färsk dill, basilika och persilja iaf. vet inte om han gillar torkad? ska prova sen ;)
hade också tänkt att prova persilja, har hur mycket som helst i landet XD
#18 samma här x) fasst i växthuset :)
är det farligt? att ge mycket??