Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 761 ggr
CatchFatch
0

Ni som föder upp!

Skrev ett jätte långt inlägg MENnär jag skulle skicka iväg det så dog internet.. -.-'

Men det jag jag undrar är, ni som föder upp, hur känner ni när eran kanin är dräktig? Blir ni oroliga för komplikationer eller bara glada och förväntas fulla?

Gör ni något spec ifall att det skulle hända något? Tex ser till att ha handdukar som är rena och i närheten av buren?

Berätta gärna hur ni tänker och känner! :D

Själv har jag bara fått kattungar ch visst, först blir jag glad och förväntasfull medan jag sedan börjar oroa mig för att hon kanske föder ute eller att hon får problem vid förlossningen elelr att hon kanske ignorerar ungarana. :P

Jag själv bäddar alltid i en spec garderob och ser till att visa mamman den och sedan har jag alltid en handduk där i med för att torka bort blod och sådant.

Sist vart det komplikationer och då hade jag bara tur att jag hade min vetepåse med mig för ungarna började bli kalla och de kunde inte dia ( de började aldrig suga utan irade bara runt även när jag satte deras mun mot en spene ) så då började vi försöka kleta lite vanlig röd mjölk runt deras mun bara för att de skulle öppna munen och kanske slicka lite runt läppen eller liknande. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

ninor
0

Jag har inte fått några ungar ännu, utan hade tänkt bara min hona om ca 1 månad. Jag är förstås förväntansfull, men också nervös för att något inte ska gå som planerat. Men nervositeten tror jag hör till!

Det är svårt att veta om kaniner är dräktiga eller inte. Man kan märka vissa förändringar i humöret och beteendet, men helt säker kan man inte vara innan ungarna är födda. Finns de som kan känna kaninungarna i magen ett par dagar innan födseln, men honan kan vara dräktig även om man inte känner några ungar.

pigelina
0

Man kan inte vara helt säkra på att en kanin är dräktig fröens man känner ungarna i magen, destruktiv man göra ett par dagar innan hon föder, innan det kan man känna att magen är hårdare och att spenarna är mer tydliga. Även på humöret. Jag brukar planera mina kullar så dom föds en dag som jag är hemma på, så ifall något händer så är jag i närheten.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

viggebys
0

Jag gör rent buren i tid innan så det är fräscht när ungarna anländer, man ska ju inte röja i buren ett tag efter födseln :) Sen låter jag honan sköta sig själv, aldrig haft en hona med problem vid förlossningen *peppar peppar*.
Sen kollar jag visserligen i boet dagligen så alla ungarna lever, är någon död så tar jag bort den :) är noga med att tvätta händer innan dock och klappa mamman/skrubba händerna i spånet så ungarna inte får någon "annan doft" då det kan leda till att mamman stöter bort dom :)

Och som #2 sa, så ser jag till att vara hemma dagen då dom ska föda :)

Detta har funkat superbra för mig :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

ninor
0

# 2 & 3 - hur många dagar brukar ni räkna med att eran kanin/kaniner går dräktiga? Man brukar ju säga 28-32 dagar (ibland mer) så det kan ju vara svårt att planera att vara hemma 4 dagar i streck? :)

mandyosv
1

Jag uppfattar det inte som att kaninen är lugnare om man är med vid födslen det skulle jag aldrig få för mig att vara…

Jag tittar till ungarna och mamman dagen efter beräknad födsel.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Melli-sen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag låter honan få fullständig lugn och ro senaste veckan. Plockar inte ut henne och grejar, rikligt med mat och vatten och ren bur bara.

Jag räknar dagar och är förväntansfull, fast låter honan sköta det själv. Jag vill ha honor med bra modersegenskaper, fixar de inte att föda en kull utan min inblandning så är det ingen hona jag vill avla på.

Jag tror risken oftare är att vi lägger oss i (och stör) för mycket, än att vi inte har koll..

Det finns uppfödare som pillar med ungarna först när de hoppar ur boet, och det verkar ju funka det med…

I år har det fötts 8 kullar här och en unge har dött, den var en vecka gammal och jag hade "pillat" med ungarna dagen innan… (det var en kull som föddes i januari) Efter det har jag försökt låta bli ungarna ännu mer än tidigare!

Mvh. Ann E    Mellerudskaniner och Dvärgvädurer         www.mellis.n.nu

pigelina
0

#4 mina brukar gå 31 dagar oftast, och brukar få ungarna ungefär samma tid som dom parades.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

viggebys
0

#4 jag räknar typ …

Parning: 16/5
Födsel: 16/6

Och det brukar prickas in rätt så exakt :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

Linnet
0

Kaninmammorna sköter detta helt själv finns ingen anledning att vi ska bry oss, bara kolla när ungarna är födda hur många, att alla verkar OK, ev. döda ungar osv. Har hon gjort ett dåligt bo brukar jag dra lite extra päls från mamman och lägga dit. Man behöver absolut inte sitta hemma bara för att kaninen ska få ungar, oftast hinner man inte ens vara med när det händer. Brukar se att dom plockar päls ibland och då vet jag att dom kommer att föda strax efteråt, men låter dom vara i fred och kollar sen när allt är klart. Lika ofta vaknar man bara en morgon och konstaterar att det kommit kaninungar under natten. Skulle det gå galet ex.att mamman inte byggt nåt bo eller inte bryr sig om ungarna, föder dom lite överallt, så finns det ändå inte så mycket man kan göra.

Melli-sen
0

Jag räknar 31 dygn, med parningsdygnet som dygn nr. 0

Det brukar stämma ganska bra!

Mvh. Ann E    Mellerudskaniner och Dvärgvädurer         www.mellis.n.nu

Linnet
0

Oftast 30 eller 31, ibland på dygn 32